Mopolcamper schreef: Het reinigingsbedrijf van de gemeente Rotterdam, Roteb, is geheel overgegaan op GTL!
Roteb is totaal geen vergelijking met de rest.
Roteb is een gemeentelijk overheidsbedrijf ,en die wentelt de kosten gewoon op de burgers af.
Ik ben zelf ondernemer,en ik moet zorgen dat mijn kosten zo laag mogelijk blijven.
Dus is het wel degelijk van belang waar ik tank.
En als ik bij mij in het dorp mijn trucktank vol kan gooien met een produkt dat 30 eurocent minder kost,dan GTL,dan zou ik wel gek zijn,als ik dat niet doe.
1200 liter verbruik per week,scheelt mij op jaarbasis 15000 netto,wel of geen GTL.
En ik voldoe aan de EURO6 norm,want ik heb als extra, een tank met AdBlue aan mijn truck hangen.
En inzake de milieu regels heb ik geen keuze in het aankopen van trucks.
Dus gebruik eerst je verstand eens,alvorens je zo direct van leer trekt.
En Roteb, ja die zullen vast en zeker wel een paar voertuigen erbij hebben lopen die op GTL rijden.
Om ermee goede sier te maken.
Maar de nieuwere waar met AdBlue hetzelfde doel mee bereikt wordt,dat wil ik dan wel eens zien.
Geloof er geen zak van.
Of zijn ze bij de Roteb soms Roomser dan de paus.
En zolang er andere systemen zijn om de uitstoot op EURO6 norm te kunnen handhaven,geniet deze de voorkeur,want dat kost beduidend minder dan GTL.
Daar komt ook nog bij dat GTL nu nog niet in die hoeveelheden leverbaar is,als gewone diesel.
En wie zegt mij dat met GTL de EURO 6 norm bereikt wordt?
Is dat bewezen?
Zo ja,kom dan maar met bewijzen.
Wie iets beweert,zal dat namelijk moeten bewijzen.
En er mag van mij gerust een motor in mijn boot,die schoon moet worden via AdBlue.Geen problemen mee.
AdBlue kost immers maar 38 cent netto per liter,en het verbruik is circa 5% op je diesel verbruik
Dus bij elke 100 liter diesel komt 5 liter AdBlue.
Dagprijs diesel is € 1,21 bruto.
100 liter is dus € 121,= plus 5 keer 50 cent(bruto) voor AdBlue =€ 123,50 totaal
100 liter GTL kost € 137 euro.
Maakt een verschil van € 13,50 per 100 liter verbruik.
Op jaarbasis is dat voor een truck € 5400,== bruto ( mijn korting bij de ESSO van 17 cnt bruto/liter NIET meegerekend).
Als ik die mee ga rekenen komen er nog effe bruto 5620 eurotjes bij,en dan wordt het verschil met GTL wel heeeeeeeeeeeeeeel grooooooooooooooot. ( afname 40.000 l /jaar)
Maar goed,dat voordeel heeft een particulier niet,dus dat ga ik er even niet bij optellen,want dat zou niet fair zijn.
Voor die 5400 euro kan ik toch wel een heel leuke vakantie gaan houden ergens at the other site of the world.
Om even met jou "populistische" termen te spreken.
En bij de Roteb zouden ze er ook wel bier in kunnen gooien,als de voertuigen erop zouden willen lopen,want de kosten worden toch omgeslagen op de inwoners van Rotterdam.
Ik kan dat helaas niet.
Dus een vergelijk is dat het allerminst.
Venema in Sneek?
Zal wel een tussenhandelaar zijn.
Een producent is het i.i.g. niet.
Net effe zijn site bekeken.Leverd sinds 2013 ook GTL.Hoeveel?Niet bekend.
Een olieboertje uut Snits,die een paar(4) pompstations exploiteerd.