Wij zijn met ons verhuurbedrijf na een 2e onprettige ervaring met de gehate dieselbacterie op zoek gegaan naar een alternatieve brandstofmogelijkheden. Een bevriende concullega in Sneek draaide al een tijdje op GTL is al een tijdje overgestapt op BTL (de B is dan voor Biomassa) BTL word gemaakt van groenafval, mest ect. De biomassa word dus niet speciaal voor de brandstof geteelt of gekweekt en is daardoor milieuneutraal. BTL is alleen in Friesland te krijgen.
Wij hebben de keus gemaakt voor GTL omdat vrijwel elke Shell leverancier dit op de bulk kan komen storten. We hebben ons goed laten informeren en ik heb het meeste wel gelezen wat er op internet te vinden is over deze 'nieuwe' brandstof.
Het verhaal van forumlid Boss klopt met andere ervaringen die ik lees op internet.
Ik heb mijn zwaar getunede Touran 2.0 TDI 235pk (deleted DPF deleted EGR) ook op GTL gezet en normaal kon je mijn auto best ruiken doordat er geen enkele millieu maatregel meer actief was, nu ruik je niks meer ook niet met je neus bij de achterbumper bij de uitlaat. Omdat er een grotere turbo omzit wilde die wel eens even een zwart pluimpje laten als de turbo aan het opspoelen was en dat is ook weg.
Zoals je van een marktleider zoals Shell mag verwachten zijn er natuurlijk veel onderzoeken gedaan voordat GTL als een schone brandstof op de markt gezet werd. Het is in geen enkel opzicht te vergelijken met de reguliere dieselbrandstof. Hoofdbestandeel is immers Aardgas. Veel grote bedrijven zijn overgestapt naar GTL en hebben metingen laten verrichten en ook in Friesland beginnen er steeds meer punten te komen waar je GTL kan tanken. Wij zijn vooralsnog de enige in de wijde omgeving waar je aan het water GTL kan tanken.
En ja, GTL is inderdaad goed nieuws voor mensen met een rokende motor zoals een Daf. Of je nu onderbelast of niet, de motor rookt domweg niet meer en voor die paar centen per liter meer is het niet moeilijk kiezen lijkt mij.
Tot slot wil ik citeren uit een rapport van TNO:
De conclusie luidt daarom dat verontreinigende emissies van bestaande vloten aanzienlijk kunnen worden verminderd door toepassing van GTL Fuel. Deze reductie is direct meetbaar en kan worden gezien als aanvullende maatregel of als alternatief voor vervanging door nieuwere of schonere voertuigen, schepen of machines. In absolute zin is de emissiereductie het grootst als GTL Fuel wordt ingezet bij relatief 'vervuilende' motoren, zoals bij oudere voertuigen, schepen of mobiele machines.
Bron:
http://publications.tno.nl/publication/ ... 588-NL.pdf