GTL diesel een uitkomst?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Mrt 2014, 00:25

@Jan Huibers.
Veel varen geeft de brandstof geen gelegenheid voor bacterie groei, in je auto heb je er ook geen last van.
Weet je nog hoe jouw dieseltank eruit zag na aankoop van de Roerdomp..?[/quote]

Dat weet ik over 30 jaar nog steeds erg goed!!! :(
Was ook wel extreem zeker? Tussen Dinteloord en Heukelum 2 separ voor-filters zo verstopt gevaren dat de 1e helemaal uit fatsoen getrokken was... In de voorhaven van Werkendam sloeg de Ford ook gewoon af :shock: en dan is een Valkkruiser Content 1200 echt geen schommelboot ofzo en het was rustig weer. Er kwam een grote volle emmer bacteriebagger uit en het is dat alles wel naar diesel rook maar anders had ik gedacht dat de motor op stront liep 8-)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2014, 23:04

... Dat bedoelde ik..
Is een mogelijke les voor de lezers?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Mrt 2014, 23:28

Ik heb een paar jaar geleden ook de tank schoongemaakt zat een waterzuiger vol troep onderin,maar ik denk niet dat het bacteriën waren ,ik dacht gewoon troep.Het was dus al van voordat de brandstof veranderde.Onze boot is van 1971 dus in die tijd kan er heel wat in de tank gekomen zijn.De laatste tijd voeg ik altijd een bacterie doder toe,en mijn tank blijft keurig schoon.Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Boss » 11 Mei 2016, 21:18

Lang gewacht totdat een forumlid iets zou vertellen over zijn ervaring met gtl in een oude dieselmotor (daf, o.i.d) maar dat schoot niet echt op. Daarom afgelopen week zelf maar de tank volgegooid met gtl. Ik ben in het bezit van een oude valkkruiser met een daf 575. De verwachtingen waren niet al te hoog gespannen, de verhalen zijn vaak beter dan de dagelijkse weerbarstige praktijk, maar ik wilde het toch een keer proberen. Op de terugreis van Sneek naar Nes leek het of de motor iets soepeler draaide, maar het was lastig objectief vast te stellen.
Daarna een tijdje vollast gevaren en wat bleek? De motor liep helemaal rookvrij! Uitzonderlijk, normaliter rookte de motor toch behoorlijk bij vollast.
De volgende dag weer te varen, bij het starten van de motor viel ik van verbazing bijna van mijn stoel; de motor was bij koude start rookvrij! (een oude daf 575 bij koudstart rookvrij?, lijkt onmogelijk)
Gedurende de dag vielen mij de volgende zaken op: motor draaid zeer soepel, is rookvrij, er hangt geen diesellucht meer achter de boot en het zg. ' walmen' was ook verdwenen.
Vervolgens de boot twee dagen voor de wal laten liggen en de dag erop weer de koude start geprobeerd, wederom helemaal rookvrij.
Mijn aanvankelijke scepsis t.a.v. de gtl is helemaal verdwenen, de resultaten zijn werkelijk verbluffend.
Omdat deze info nuttig lijkt voor mensen met een oude, wellicht iets rokende bootdiesel plaats ik deze post.
Zelf maar eens proberen!
Boss
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 20:50
ligplaats: Nes
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mei 2016, 22:23

Het klinkt geweldig.


Even over een Daf 575 in goede staat:

Die rookt bij hogere belasting gedurende enige tijd als de motor eerst een tijd laag belast heeft gedraaid.
Daarna is het zichtbare roken weg (als de motor niet overbelast wordt = een ander verhaal).

Ook de volgende keer starten en de motor rookt weer niet.
Dat roken komt weer als je laag belast draait en hoort bij een 575.

Een goede Daf 6 cilinder draait altijd 'soepel' en ook erg mooi.

Ofwel je hebt een matige DAF die het op GTL beter doet, dat is mooi.
Of je hebt hebt een goede DAF en dan geldt het bovenstaande verhaal.
Of je hebt de motor omdat je GTL hebt getankt anders gebruikt en is het resultaat als een placebo effect.

Vroeger gooide chauffeurs wel benzine bij de dieselolie, dan rookten die motoren ook niet of weinig en startten in de winter beter (dan was de motor niet heel best meer).
GTL is ander soortige brandstof, wellicht pakt dat goed uit?

Als het een toverbrandstof is dan zou dat geweldig zijn en kan ik vele DAF eigenaren blij maken omdat het roken ze zo dwars zit.
Dat scheelt ze een hermotorisering.

Die DAF is een oud ontwerp en in/voor een jacht meestal veel te veel overbemeten en dan zijn/worden het rokers.

Hoe groot is je Valk en wat is de waterverpllatsing?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Mei 2016, 01:05

Wij zijn met ons verhuurbedrijf na een 2e onprettige ervaring met de gehate dieselbacterie op zoek gegaan naar een alternatieve brandstofmogelijkheden. Een bevriende concullega in Sneek draaide al een tijdje op GTL is al een tijdje overgestapt op BTL (de B is dan voor Biomassa) BTL word gemaakt van groenafval, mest ect. De biomassa word dus niet speciaal voor de brandstof geteelt of gekweekt en is daardoor milieuneutraal. BTL is alleen in Friesland te krijgen.
Wij hebben de keus gemaakt voor GTL omdat vrijwel elke Shell leverancier dit op de bulk kan komen storten. We hebben ons goed laten informeren en ik heb het meeste wel gelezen wat er op internet te vinden is over deze 'nieuwe' brandstof.
Het verhaal van forumlid Boss klopt met andere ervaringen die ik lees op internet.
Ik heb mijn zwaar getunede Touran 2.0 TDI 235pk (deleted DPF deleted EGR) ook op GTL gezet en normaal kon je mijn auto best ruiken doordat er geen enkele millieu maatregel meer actief was, nu ruik je niks meer ook niet met je neus bij de achterbumper bij de uitlaat. Omdat er een grotere turbo omzit wilde die wel eens even een zwart pluimpje laten als de turbo aan het opspoelen was en dat is ook weg.

Zoals je van een marktleider zoals Shell mag verwachten zijn er natuurlijk veel onderzoeken gedaan voordat GTL als een schone brandstof op de markt gezet werd. Het is in geen enkel opzicht te vergelijken met de reguliere dieselbrandstof. Hoofdbestandeel is immers Aardgas. Veel grote bedrijven zijn overgestapt naar GTL en hebben metingen laten verrichten en ook in Friesland beginnen er steeds meer punten te komen waar je GTL kan tanken. Wij zijn vooralsnog de enige in de wijde omgeving waar je aan het water GTL kan tanken.

En ja, GTL is inderdaad goed nieuws voor mensen met een rokende motor zoals een Daf. Of je nu onderbelast of niet, de motor rookt domweg niet meer en voor die paar centen per liter meer is het niet moeilijk kiezen lijkt mij.

Tot slot wil ik citeren uit een rapport van TNO:
De conclusie luidt daarom dat verontreinigende emissies van bestaande vloten aanzienlijk kunnen worden verminderd door toepassing van GTL Fuel. Deze reductie is direct meetbaar en kan worden gezien als aanvullende maatregel of als alternatief voor vervanging door nieuwere of schonere voertuigen, schepen of machines. In absolute zin is de emissiereductie het grootst als GTL Fuel wordt ingezet bij relatief 'vervuilende' motoren, zoals bij oudere voertuigen, schepen of mobiele machines.
Bron: http://publications.tno.nl/publication/ ... 588-NL.pdf
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor varg » 12 Mei 2016, 08:34

Voor iedereen die een tank met een bio-component moet laten laat overwinteren is GTL een alternatief. Omdat het geen biologische (water-aantrekkende) component bevat is het veel minder gevoelig voor bacteriegroei. Het kost wat meer, het ruikt wat minder en je kunt het een winter overhouden zonder er biocides doorheen te hoeven mengen. Ook met een niet rokend motortje ben ik dus geïnteresseerd. Wel heb ik ergens gelezen dat er geen directe relatie is tussen de prijs van van diesel aan de pomp en de prijs van GTL. Voor mij is GTL bij een prijs van rond de €1,40 nog interessant, daarboven wordt het allemaal een beetje begrotelijk.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor varg » 12 Mei 2016, 08:44

Jan Huibers schreef:Wij hebben de keus gemaakt voor GTL


Op jullie (prima) website kan ik niets vinden over het gebruik van deze vriendelijke brandstof. Misschien een tabblad 'milieu' toevoegen?
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor brammetje » 12 Mei 2016, 08:45

Ik tank de laatste 3 jaar GTL, heb een motorbootje 10 mtr met een 6 cilinder yanmar 315 pk motor rookte altijd.
De boot heb ik gekocht van een drierentachtigjarige man,neem dus aan dat de motor altijd onderbelast gedraaid heeft.
Bij het eerste GTL gebruik op vol vermogen een dikke grijze rook gedurende een uur of 2, daarna nooit meer rook gezien of diesellucht geroken.
Extra voordeel bij tanken aan de pomp is dat de auto niet meer naar diesel stinkt bij morsen van de jerrycans spulletje is reukloos voor mij die extra dubbeltjes dubbel en dwars waard.
brammetje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 15:14
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor varg » 12 Mei 2016, 08:54

brammetje schreef:een motorbootje 10 mtr met een 6 cilinder yanmar 315 pk motor

Daar wil ik nou wel eens een fototootje van zien!
Arnold
ps ik heb ook een motorbootje van 10 meter maar met een 54 hp Yanmar
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten