GTL diesel een uitkomst?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor hans1966 » 26 Jun 2016, 20:52

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:44, in totaal 2 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor WillemK » 27 Jun 2016, 13:12

Als dit zo is, en waarom zou het niet, gaat er in onze dieseltank GEEN GTL! Aantasten van rubberpakkingen etc. kan je op een vermogen aan reparatiekosten komen te staan. Zeker omdat pakkingen pas te vervangen zijn als het onderdeel uit elkaar/ los moet. Zij die daar niet bang voor zijn, veel geluk voor nu en later.

gr. WK
WillemK
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 27 Mrt 2016, 12:41
ligplaats: Woudsend
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Jun 2016, 22:58

Ik heb 5 boten continu op GTL draaien, en dus ook de Eberspächers.... Geen problemen gehad

Een collega in Sneek met 28 huurboten draait al ettelijke jaren op GTL en nu BTL... Al jaren geen rare problemen waar de brandstof de schuld van kan krijgen..

Ik heb trouwens vaker gezien dat diesel en rubber niet samengaan.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jun 2016, 20:37

BIO diesel en rubber geeft problemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor hans1966 » 30 Jun 2016, 22:14

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 30 Jun 2016, 23:30

hans1966 schreef:Heb even navraag gedaan bij de Volvo-Penta dealer waar ik ook mijn onderdelen haal. Ze hebben nog geen ervaringen met klachten over het gebruik van de moderne brandstoffen. waaronder b.v. de GTL. Ze stonden er dus niet positief als negatief tegenover. Nu moet ik wel zeggen dat voor zover ik weet GTL alleen te verkrijgen is in Velsen-Noord en alleen met de auto te bereiken, dus het GTL gebruik in boten zal in onze buurt dus niet echt heel veel zijn.
Kreeg wel het advies mee van dat mijn motor (MD7b) ontwikkeld is voor de gewone diesel en dat ik het beter daarbij kon houden ondanks de goede ervaringen van andere gebruikers.


In onze Linssen ligt een VolvoPenta... Geen problemen. Ik meen zelfs te horen dat alle motoren mooier lopen. Dat zou ook moeten kloppen maar ik vraag me af of ik het echt hoor of dat ik het meen te horen omdat het zo zou moeten zijn.
Wat ik wel zeker weet is dat de kachels veel mooier en absoluut rookloos opstarten en niet stinken, ook niet de geur uit de uitlaat van een nieuwe goedbrandende eberspacher op diesel. Je ruikt slechts een zweem van parafines.

De vlag achterop de Geminus (valkkruiser met johndeere 130pk 6,8ltr met droge uitlaat) moest ik altijd halverwege het seizoen vervangen omdat het wit grijs geworden was van de roetuitstoot. Nu is het wit nog steeds fris en mooi wit.

En ik weet niet wat ik van een eerder geschreven rubber vs gtl verhaal moet denken. Ik heb de dag erop verschillende rubbersoorten die ik voorhanden had in een bakje gedaan met gtl. Ik zie nog niks gebeuren.
Als rubber niet tegen gtl kan dan kan het ook niet tegen diesel.

Ik heb 2x met een auto een lekkende brandstofpomp gehad, een seat ibiza td en een caddy tdi... Dan lekt de diesel over de daaronderlangs lopende koelwaterslangen. Dan zwellen die op bij de klem en barsten ze uiteindelijk. Om daar slangen te vervangen is niet iets voor iemand die zulke handen heeft als ik overigens :roll:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Jun 2016, 23:59

Jan Huibers schreef:Wat ik wel zeker weet is dat de kachels veel mooier en absoluut rookloos opstarten en niet stinken, ook niet de geur uit de uitlaat van een nieuwe goedbrandende eberspacher op diesel. Je ruikt slechts een zweem van parafines.

Als dat zo is,dan is het ook geen GTL,maar een olie produkt.
Dat ruik je namelijk ook bij Zibro Kamin kachels.
De originele brandstof daarvoor is namelijk geen petroleum,wat men vaak denkt,maar een hele lichte paraffine soort.

[quote] Ik heb de dag erop verschillende rubbersoorten die ik voorhanden had in een bakje gedaan met gtl. Ik zie nog niks gebeuren.
Als rubber niet tegen gtl kan dan kan het ook niet tegen diesel. [ /quote]
Ik denk dat je dat niet in zijn algemeenheid kan stellen,dat rubber als dat niet tegen GTL kan het ook niet tegen diesel kan.
De basis van GTL is gas,en de basis van diesel is aardolie.
2 totaal verschillende produkten.
En de éne rubber is de andere niet.
Neem nu latex handschoenen,die kunnen niet tegen diesel,maar nitril handschoenen wel.
En beide zijn van een rubbersoort.

En iedereen moet het zelf weten of men over wil gaan op GTL.
Als het onze regering echt mensens is om iets aan het milieu te doen,dan haddenb ze allang ervoor gezorgd dat GTL gewoon aan de pomp verkrijgbaar zou zijn.
Maar schijnbaar weten ze ook wel dat het niet momenteel niet haalbaar is.
En als de motorfabrikant van mijn motor GTL niet aanbeveelt,geen garantie meer verleend,zal ik geen GTL nemen.
De boten(beroepsvaart) de ermee varen,varen metr speciaal geschikt gemaakte motoren.
Dat doen ze niet voor niks,en niet voor de lol,als het ook zonder kan.
En ik wil niet vromer zijn dan de paus,en zolang schepen nog varen op gasolie( is geen diesel,maar een beroerdere hoog aromatische olie afval produkt) ,blijf ik mooi op diesel varen.
Noordvaarder
 

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor brammetje » 01 Jul 2016, 09:18

brammetje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 15:14
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor kajoe » 01 Jul 2016, 10:08

sinds wanneer is diesel anders dan gasolie .
voorheen laden wij op de raffinaderij ,voor naar de depots vanwaar het naar de pompen ging ,dus gebben wij vele duizenden tonnen gasolie vervoerd die eigenlijk in de vuilnisbak konden .
de ene noemde het diesel de andere gasolie
diesel word als uitdrukking meer op de weg gebruikt gasolie meer in de scheepvaart en grote transport bedrijven .
dus kom dan maar met het verschil op de proppen ,maar zo ver ik weet is het in de laatste 60 jaar dat ik met gasolie omga nog niet veranderd ,behalve de eventuele toevoegingen .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 01 Jul 2016, 11:27

Rubbersoorten die niet tegen diesel kunnen worden dan vanzelfsprekend ook niet toegepast op dieselmotoren, tenminste niet in het brandstofcircuit als afdichting.
Als het goed is kan elke afdichting in het brandstofcircuit tegen diesel, dus dan ook tegen GTL.

En dat de beroepsvaart met aangepaste motoren vaart tbv GTL is volstrekte onzin natuurlijk.
Brammetje is me voor met dergelijke link, lees die maar eens.

Dat GTL (nog) niet overal en bij elke pomp te krijgen is heeft vooral te maken met bureaucratie in Den Haag en Brussel. Zolang door de kleinschalige productie de prijs hoger ligt dan die van diesel zal niemand aan de pomp de auto ermee volgooien. Shell heeft een paar jaar en een paar mln ervoor uitgetrokken om de komende tijd te lobbyen voor lagere accijns op GTL, in zoverre lagere accijns dat die goedkoper word als diesel. Dan zal de consument zodra ook het vertrouwen er is massaal overstappen op GTL. Dan zakken de productiekosten en kunnen de accijns weer stijgen zonder dat de consument dat doorheeft.
Maar zoals iedereen wel zal begrijpen spelen er ook grote oliebelangen mee, denk maar niet dat de OPEC er gelukkig van gaat worden als iedereen massaal overstapt op GTL.

Het is alles bij elkaar toch een lastig verhaal en ik kan jullie over een paar jaar vertellen hoe het gelopen is.... ;)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten