GTL diesel een uitkomst?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Klaver vier » 23 Jul 2016, 22:26

Even over de prijs van gtl ik heb € 130,9 betaald,en ik vindt het die € 0,20 eurocent die het meer kost waard.
Het is echt een wonder brandstof,niks geen stank en woderbaarlijk mooi lopen.
Bedenk ook eens dat je bij diesel altijd een toevoeging moet doen, die krijg je ook niet voor niks,dus waar heb je het dan nog over.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Noordvaarder » 24 Jul 2016, 02:06

Mopolcamper schreef: Het reinigingsbedrijf van de gemeente Rotterdam, Roteb, is geheel overgegaan op GTL!


Roteb is totaal geen vergelijking met de rest.
Roteb is een gemeentelijk overheidsbedrijf ,en die wentelt de kosten gewoon op de burgers af.

Ik ben zelf ondernemer,en ik moet zorgen dat mijn kosten zo laag mogelijk blijven.
Dus is het wel degelijk van belang waar ik tank.
En als ik bij mij in het dorp mijn trucktank vol kan gooien met een produkt dat 30 eurocent minder kost,dan GTL,dan zou ik wel gek zijn,als ik dat niet doe.
1200 liter verbruik per week,scheelt mij op jaarbasis 15000 netto,wel of geen GTL.
En ik voldoe aan de EURO6 norm,want ik heb als extra, een tank met AdBlue aan mijn truck hangen.
En inzake de milieu regels heb ik geen keuze in het aankopen van trucks.
Dus gebruik eerst je verstand eens,alvorens je zo direct van leer trekt.

En Roteb, ja die zullen vast en zeker wel een paar voertuigen erbij hebben lopen die op GTL rijden.
Om ermee goede sier te maken.
Maar de nieuwere waar met AdBlue hetzelfde doel mee bereikt wordt,dat wil ik dan wel eens zien.
Geloof er geen zak van.
Of zijn ze bij de Roteb soms Roomser dan de paus.

En zolang er andere systemen zijn om de uitstoot op EURO6 norm te kunnen handhaven,geniet deze de voorkeur,want dat kost beduidend minder dan GTL.
Daar komt ook nog bij dat GTL nu nog niet in die hoeveelheden leverbaar is,als gewone diesel.

En wie zegt mij dat met GTL de EURO 6 norm bereikt wordt?
Is dat bewezen?
Zo ja,kom dan maar met bewijzen.
Wie iets beweert,zal dat namelijk moeten bewijzen.

En er mag van mij gerust een motor in mijn boot,die schoon moet worden via AdBlue.Geen problemen mee.
AdBlue kost immers maar 38 cent netto per liter,en het verbruik is circa 5% op je diesel verbruik
Dus bij elke 100 liter diesel komt 5 liter AdBlue.

Dagprijs diesel is € 1,21 bruto.
100 liter is dus € 121,= plus 5 keer 50 cent(bruto) voor AdBlue =€ 123,50 totaal
100 liter GTL kost € 137 euro.
Maakt een verschil van € 13,50 per 100 liter verbruik.
Op jaarbasis is dat voor een truck € 5400,== bruto ( mijn korting bij de ESSO van 17 cnt bruto/liter NIET meegerekend).
Als ik die mee ga rekenen komen er nog effe bruto 5620 eurotjes bij,en dan wordt het verschil met GTL wel heeeeeeeeeeeeeeel grooooooooooooooot. ( afname 40.000 l /jaar)
Maar goed,dat voordeel heeft een particulier niet,dus dat ga ik er even niet bij optellen,want dat zou niet fair zijn.
Voor die 5400 euro kan ik toch wel een heel leuke vakantie gaan houden ergens at the other site of the world.
Om even met jou "populistische" termen te spreken. :mrgreen: :mrgreen:
En bij de Roteb zouden ze er ook wel bier in kunnen gooien,als de voertuigen erop zouden willen lopen,want de kosten worden toch omgeslagen op de inwoners van Rotterdam. :lol: :lol: :lol:
Ik kan dat helaas niet.
Dus een vergelijk is dat het allerminst.


Venema in Sneek?
Zal wel een tussenhandelaar zijn.
Een producent is het i.i.g. niet.
Net effe zijn site bekeken.Leverd sinds 2013 ook GTL.Hoeveel?Niet bekend.
Een olieboertje uut Snits,die een paar(4) pompstations exploiteerd.
Noordvaarder
 

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mopolcamper » 24 Jul 2016, 10:34

Och, als je portemonnee je belangrijkste motivatie is..........
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor brammetje » 24 Jul 2016, 10:58

file:///C:/Users/brammetje/Downloads/TNO-2014-R10588-NL.pdf
brammetje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 15:14
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor kajoe » 24 Jul 2016, 11:09

je leest het ,op zich zelf niet te grote hoeveelheden .
maar de voorstanders moeten is kijken hoeveel kub gasolie bv in de rijn en binnenvaart er per reis doorheen gaat het prijsverschil zou dan gigantisch groot worden en amper terug te verdienen ,
gelukkig varen de meesten op nul tarief ,maar ja .
wij bunkerden voorheen op een reis van Amsterdam naar Straatsburg al ruim een 50 kub gasolie .
op de tankvaart ging het er nog heviger aan toe ,motoren draaiden daar soms weken onafgebroken door in de bunkerdienst (varen en pompen met hoofd motoren )
en dan mogen ze van mij het prijsverschil wel op mijn rekening storten ,heb ik een best leven.
maar eerlijk de gasolie zoals vroeger zonder de toevoegingen van de vaste hoeveelheid bio rotzooi gaf veel minder problemen en alles bleef veel schoner .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Marie Christina » 24 Jul 2016, 12:49

Mopolcamper schreef:Och, als je portemonnee je belangrijkste motivatie is..........

Niet de belangrijkste nee.
Maar wel belangrijk.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mopolcamper » 10 Aug 2016, 15:36

Noordvaarder schreef:Brandstofpomp bij mij in de buurt, BP Express, aan het Damsterdiep: Huidige diesel prijs € 1,08.
Prijs bij de 3spong Langelille € 1,39.(volgens de eigenaar is het speciale watersport diesel, of het GTL is,daarop kon hij geen antwoord geven)
Prijsverschil 31 eurocent.
€1,08 plus 28,7% is €1,39

Prijsverschil dus bijna 29%.

Prijs GTL Lunegat DNZ is € 1,37.

Goedkoopste pomp momenteel in Groningen is bij de Makro. € 1,02 voor diesel.
Helaas onbereikbaar voor een boot,en lopend met een jerrican niet te doen.

Aan de snelweg is diesel het duurst,maar daar zijn geen aanlegsteigers voor boten.
De pomp waarover ik het heb,ligt aan de andere kant van weg waar het water bij langs loopt af.
Boot aanleggen,weg oversteken en jerrycans vullen.

En de brandstofbesparing is nog niet bewezen,omdat er doodeenvoudig in het straatverkeer zelden tot niet mee wordt gereden,omdat het daar ook onrendabel is wegens een te hoge prijs.
Er is geen transportbedrijf die die 24,8 cent excl. btw/liter extra voor zijn rekening neemt.
Niemand,doe ik ook niet.Ook niet met de helft aan subsidies.


En dat woord "verantwoordelijkheid voor het millieu", ja dat staat leuk op een forum,maar voor de rest ,laten we het daar maar niet over hebben. :lol: :lol: :lol:

Als het echt milieu ontlastend zou zijn,en het was onze regering menens dit te stimuleren,dan was het allang en breed overal verkrijgbaar geweest,en ingevoerd als standaard.
Schijnbaar zijn daar minder millieufreaks,en vinden ze het daar niet oppertuun genoeg.


Voor de volledigheid heb ik nog even gecheckt welke brandstof wordt verkocht door Driesprong te Langelille. Dat blijkt "gewone" diesel te zijn.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor kajoe » 10 Aug 2016, 17:02

ik laad mijn tank vol in de periodes dat ik stil lig ,hier in de buurd is een tankstation die op vrijdag altijd een paar cent onder de doordeweekse prijs zit .
dus iedere vrijdag haal ik daar 2 of 3 kanisters van 25 liter tot de tank vol is .
onderweg tijdens de reis zie ik wel waar ik kan bunkeren ,totaal gaat er maar 400 liter in .
heb in ieder geval altijd 2 lege kanisters in de boot liggen voor het geval .
enne voor dat beetje dat men vaart is die dure gasolie niet nodig.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mopolcamper » 10 Aug 2016, 18:57

Je laatste zin is nou net niet mijn punt: voor het kleine beetje gebruik van de gemiddelde watersporter is de keuze voor de iets duurdere GTL zo verkeerd nog niet!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor helenakruiser » 11 Aug 2016, 07:12

vuuren1 schreef:@Jan Huibers,

Ik moet het nog zien maar sta voor alles open, ook voor wonderen.
Het belangrijkste verhaal in de grote DAF topics is dat het roken een chronisch probleem is.

Om een onderbelaste DAF 575 rookvrij te krijgen mag bij de weinige wereldwonderen horen.

Ik heb het verhaal inmiddels al deels uitgezet en wacht de ervaringen geduldig af.


Sinds enkele dagen slurpt onze 575 ook gtl , een significant verschil met voorheen . Koude start is idd rookvrij wat een vreemde gewaarwording is . Ik ervaar ook dat de motor nòg rustiger draait , b.v het hunten klinkt nu stukken beschaafder . Ik heb het idee dat de motor ook beter presteert, maar daar ga ik de komende tijd beter op letten

Vriendelijke groet uit een bewolkt Friesland
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten