cillinderkoppakking

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

cillinderkoppakking

Berichtdoor Wilfried » 01 Feb 2014, 22:32

Ik heb van een Perkins P4 motor de koppakking vervangen en krijg die niet dicht.
De kop is vlak en het blok ook.
Ik heb de bouten in de juiste volgorde in drie keer op de voorziene spanning gebracht.
Omdat er op een hoek een klein lek was heb ik nadat de motor warm gedraaid had en terug afgekoeld was 5 lbp/ft meer spanning gegeven dan voorzien.
Nog niet dicht.
Er staat echter in het werkplaatshandboek dat er op de pakking een dunne "suitable jointing compound" moet gedaan worden.
Ik kan dus nergens vinden welke compound dat is.
Wie kan helpen ?

Wilfried
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: cillinderkoppakking

Berichtdoor vuuren1 » 02 Feb 2014, 17:57

Is vloeibare pakking maar is eigenlijk nooit een eis bij het vervangen van een cilinderkoppakking.
Met een originele en goede pakking mag er geen lekkage voorkomen mits de afdichtingsvlakken helemaal vlak en schoon zijn.

Is de momentsleutel wel betrouwbaar?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: cillinderkoppakking

Berichtdoor Klaver vier » 02 Feb 2014, 20:23

Wilfried als ik goed geïnformeerd ben is de koppaking van koper,dan is er de mogelijkheid om de koppakking uit te gloeien,waardoor hij zacht wordt,en zich beter aanpast aan de ondergrond.Het is wat vuuren zegt ,hij zou zonder vloeibare pakking dicht moeten zijn.In mijn ogen is vloeibare pakking een lapmiddel,hoewel de meningen daar over verdeelt zijn.Ik hoop dat je er wat aan hebt.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: cillinderkoppakking

Berichtdoor Wilfried » 02 Feb 2014, 21:45

Heb deze namiddag de momentsleutel gecontroleerd en die geeft een miswijzing van 17 % (dure Wurth sleutel).
Heb bij de voorgeschreven 60 lbs/ft 17% bijgeteld, wat 70 lbs geeft. Bouten aangetrokken maar geen goed resultaat.
De oude pakking bestaat uit 2 lagen koper met asbest tussen, volgens mij is de nieuwe maar 1 laag koper.
Ik denk van de oude pakking terug te zetten, ik weet dat die dan moet uitgegloeid worden.
Maar hoe moet ik dat doen ?
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: cillinderkoppakking

Berichtdoor Klaver vier » 02 Feb 2014, 22:03

Wilfried, de pakking die alleen uit koper bestaat kan je uitgloeien door hem met een brandertje gelijkmatig warm te maken tot hij donkerrood is,niet afkoelen.Succes Gr René ( De Stoere).p.s Het is wel noodzakelijk als een cylinderkop is los genomen dat deze gevlakt wordt,anders blijf je tobben.
Klaver vier
 

Re: cillinderkoppakking

Berichtdoor MaartenKlop » 03 Feb 2014, 18:46

Een asbestpakking met enkel koperfolie aan beide kanten kun je niet uitgloeien.. Alleen massief koperen pakkingen kun je het mee proberen. Proberen, omdat zo'n pakking gelijkmatig uitgloeien niet makkelijk is, met een gasbrandertje lukt je dat niet.

Daarnaast is het rommelen met die asbestpakking zeer ongezond, gelijk wegmikken dat ding!
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: cillinderkoppakking

Berichtdoor vuuren1 » 03 Feb 2014, 21:33

Wilfried schreef:Heb deze namiddag de momentsleutel gecontroleerd en die geeft een miswijzing van 17 % (dure Wurth sleutel).
Heb bij de voorgeschreven 60 lbs/ft 17% bijgeteld, wat 70 lbs geeft. Bouten aangetrokken maar geen goed resultaat.
De oude pakking bestaat uit 2 lagen koper met asbest tussen, volgens mij is de nieuwe maar 1 laag koper.
Ik denk van de oude pakking terug te zetten, ik weet dat die dan moet uitgegloeid worden.
Maar hoe moet ik dat doen ?


Wurth is een groothandel, geen merk.
Een oude koppakking terugplaatsen wordt niks.
Je moet opnieuw beginnen met een weer nieuwe koppakking.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: cillinderkoppakking

Berichtdoor varg » 03 Feb 2014, 23:25

b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: cillinderkoppakking

Berichtdoor Wilfried » 04 Feb 2014, 01:00

Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: cillinderkoppakking

Berichtdoor vuuren1 » 04 Feb 2014, 22:44

Nee we geloven niet in tovermiddelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten