Luchttoevoer Vetus m4.14

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Klaver vier » 13 Jan 2014, 21:55

Persoonlijk denk ik dat het meten met de tuinslang een heel probleem wordt omdat de ruimte naast of om de motor erg beperkt is bij de meeste boten,zeker als alles optimaal geisoleerd is.Het wordt natuurlijk heel anders of je om de motor heen kan lopen of dat je op je buik er tussen moet kruipen.De meting met de slang zou heus wel goed zijn maar naar mijn mening meestal onuitvoerbaar. Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jan 2014, 00:35

De Stoere schreef:Persoonlijk denk ik dat het meten met de tuinslang een heel probleem wordt omdat de ruimte naast of om de motor erg beperkt is bij de meeste boten,zeker als alles optimaal geisoleerd is.De meting met de slang zou heus wel goed zijn maar naar mijn mening meestal onuitvoerbaar. Gr René ( De Stoere).

Waar een wil is, is een weg, en een beetje common sense doet wonderen !
Je kan het natuurlijk net zo moeilijk maken als je wilt, maar zelfs een motor in een kist heb ik zo kunnen meten. Uiteindelijk hoeft alleen het uiteinde van de slang tegen het plafon zich in de motor ruimte te bevinden. Voor zo'n stoer iemand als jij penuts
En juist dit soort hobby matig ingepakte motoren zijn de grootste zorgen kinderen !
Ik sta ook geheel open voor betere oplossingen, dit is wat lang geleden eens zelf bedacht heb, maar ik ken mijn beperkingen
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor varg » 14 Jan 2014, 10:02

Hallo Wolf,
Bij conrad verkopen ze een digitale hoogtemeter voor een net bedrag. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/860427/Hoogtemeter-met-weersvoorspelling-Altimeter-1021?ref=searchDetail
Hij meet 30 luchtdrukwaarden met 1 minuut tussenpoos. Is dat misschien een alternatief voor je slang?
Ik heb ook gezocht naar een ouderwetse schrijvende barometer, maar duur, schrijft te langzaam (klok moet aangepast) en transporteert lastig.
Ik merk wel wat je er van vind.
O ja, professionelere luchtdruk-data-loggers zijn ook te koop, maar aanmerkelijk duurder.
Op sommige tablets (PDA's) zit ook een luchtdrukmeter. Met een barometer-app kan je dan je tablet bij de motor leggen en later het drukverloop aflezen. Ik heb wel app's gevonden die een grafiekje produceerden, maar dan per uur en daar heb je niks aan.
Misschien dat een handige jongen/meisje een motorruimte-luchtdrukverloop-app kan schrijven.
Groet
Arnold / Varg
ps.mijn Yanmar (4JH4e) ademt door 3 buizen met elk doorsnee 15 cm die in de motorkast uitkomen, het wordt daar binnen nooit veel warmer dan buiten.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Popeye » 14 Jan 2014, 11:01

varg schreef:Hallo Wolf,
Bij conrad verkopen ze een digitale hoogtemeter voor een net bedrag. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/860427/Hoogtemeter-met-weersvoorspelling-Altimeter-1021?ref=searchDetail
Hij meet 30 luchtdrukwaarden met 1 minuut tussenpoos. Is dat misschien een alternatief voor je slang?
Ik heb ook gezocht naar een ouderwetse schrijvende barometer, maar duur, schrijft te langzaam (klok moet aangepast) en transporteert lastig.
Ik merk wel wat je er van vind.
O ja, professionelere luchtdruk-data-loggers zijn ook te koop, maar aanmerkelijk duurder.
Op sommige tablets (PDA's) zit ook een luchtdrukmeter. Met een barometer-app kan je dan je tablet bij de motor leggen en later het drukverloop aflezen. Ik heb wel app's gevonden die een grafiekje produceerden, maar dan per uur en daar heb je niks aan.
Misschien dat een handige jongen/meisje een motorruimte-luchtdrukverloop-app kan schrijven.
Groet
Arnold / Varg
ps.mijn Yanmar (4JH4e) ademt door 3 buizen met elk doorsnee 15 cm die in de motorkast uitkomen, het wordt daar binnen nooit veel warmer dan buiten.


We leven inmiddels wel in het digitale tijdperk, en dan komt een tuinslang in dit geval wel uit het "stenen tijdperk". :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor pleziervaarder » 14 Jan 2014, 22:41

Popeye schreef:We leven inmiddels wel in het digitale tijdperk, en dan komt een tuinslang in dit geval wel uit het "stenen tijdperk". :mrgreen:

Groet, Jack.


Dat kan dan wel zijn maar ik weet vanuit de bouw dat er geen laser opkan tegen de waterslang-methode om te waterpassen. Ze hebben toch allemaal in meer of mindere mate een afwijking.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2014, 23:42

We kunnen heel moeilijk doen over de benodigde luchtaanvoer bij een plezierbootje.
Formeel ís daar wel een punt van te maken maar in de praktijk draait de gemiddelde Vetus m4.14 eigenaar slechts 10-12 pk uit die motor (meestal minder).

In mijn eerste boot zaten slechts 2x 1 duimse pijpen van elk een meter vanaf de luchthappers in de romp.
Daar klopte feitelijk niks van (heb ik later ook veranderd) maar bij de inbedrijfstelling (zelfde motor als van de vraagsteller) haalde die motor zonder roken het maximaal belaste toerental (met een niet te lichte schroef..).
(in een motorkamer met redelijk dichte schotten om de motor)

Dat is geschiedenis, bij nieuwbouw boten nemen we 150 mm als minimum.
Dan voldoen we aan de eisen van de fabrikant.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten