Luchttoevoer Vetus m4.14

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 22:21

Wolf,

Ik weet het maar in de pleziervaart wordt er zo goed als nooit volgas gevaren, worden geen uren gemaakt, etc.
Nu heb heb je net een patiënt te pakken die er wel iets mee gaat doen maar in de meeste gevallen kan (of doet) men er er niks mee.

Kijk je wel eens naar RTL7 naar het Tractorpuling programma?
Al die diesel pulers vinden zwarte rook 'hoe meer hoe beter'.
Klopt niks van maar dat weten ze niet..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Jan 2014, 22:47

vuuren1 schreef:Wolf,
Kijk je wel eens naar RTL7 naar het Tractorpuling programma?
Al die diesel pulers vinden zwarte rook 'hoe meer hoe beter'.
Klopt niks van maar dat weten ze niet..


Euh... Hans.... Ik heb zelf in de tractorpulling gezeten.. Ik ken daar niemand die "hoe meer zwarte rook hoe beter" roept.

De materialen en afstellingen zijn zo anders dan dat je gewend bent, als je in een team komt wordt je geacht alles te "vergeten" wat je weet over de ideale afstellingen voor een normale motor. In de tractorpulling moet er maximaal gepresteerd worden over een afstand van 100 of 110 meter waarbij bij de laatste 50mtr echt alles en meer gevraagd wordt.

Niks is electronisch gestuurd al zijn enkele teams al wel aan het experimenteren, team Dynamite (3,8t supersport)is zelfs al enkele jaren aan het experimenteren met common-rail en we hebben al gekke dingen gezien tijdens de verschillende afstellingen. Maar het kan lang niet op tegen de conventionele jongens.

Ze rijden in de 4,5t supersport met turbo 's zo groot als een windmolen, wel eens een Holset HX80 gezien? Je moet gewoon wel zoveel diesel erin pompen om zo heel veel hitte te genereren anders hou je die turbo niet aan de gang de laatste meters,(uitlaattemperaturen van rond de 1100/1200 graden) maak ook weer niet zoveel dat je em 'dooft'. Ze schaffen lijnpompen uit amerika aan voor meer als 10.000 euro. Die mannen weten heus echt wel waar ze mee bezig zijn.

Btw: wat je het meest op tv ziet is de Pro-stock. Dat zijn compeneten tractoren (vrachtwagen achterassen en frame ect, niet alles van het merk tractor dus) en hebben waterinjectie, dat is om de inlaatlucht te koelen en het kleurt de rook nog zwarter als die al is.

Hans, ik lees al mee sinds het watersportforum dat naar zeilen gegaan is, ik ken je al langere tijd, ik weet intussen wel wat je kennis is.... Maar geloof me als ik zeg dat je veel zou kunnen leren van die dieselpullers, het is een wereldwijde motorsport die uit amerika is komen overwaaien maar we doen het intussen allang niks meer voor de amerikanen onder. Andere of betere of krachtigere afstellingen zijn er gewoon niet.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 23:28

Jan,

De (niet deskundige) TV presentator had het over die zwarte rook en over hoe meer hoe beter.
Dat wilde ik weerleggen.

Van weinig zwart tot heel veel zwart wordt er roet uitgestoten als gevolg van een zuurstoftekort, ofwel overbelasting van de motor.
In geval van het (vooral zichtbaar) zwart roken levert de betreffende motor vermogen in!
Dan presteert de motor zeker niet optimaal of maximaal.

Ook de meest grote turbolader schiet te kort omdat de motor zwarte rook produceert en dus zuurstof tekort komt om nog beter te presteren.
Dat komt door de toenemende weerstand van die sleepwagen en daarom stikt die motor uiteindelijk.
Het motortoerental neemt dan af en de turbo druk draagt dan ook minder bij (lees zuurstofvoorziening).

Team (garage) Dingerink zit bij mij precies om de hoek van de straat.
Die doen het niet verkeerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor MaartenKlop » 12 Jan 2014, 23:31

Als 'proeftuintjes' zoals tractorpulling en F1 niet zouden bestaan, dan reden wij vandaag de dag nog in auto's van 25 jaar terug..
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Jan Huibers » 13 Jan 2014, 00:03

Hans, je vergeet dat er limieten zijn.

Voor de 4.5 ton Supersport:

Max 9 ltr inhoud
Max 2700 rpm
Max 4,5 ton

Er zijn er nog veel meer natuurlijk maar dit zijn de belangrijkste.

Als jij een tractormotor zou kunnen ombouwen binnen de limieten die beter presteerd dan de huidige kampioenen dan zul je er GROF voor betaald worden. Nu moet je niet zeggen dat je het niet nodig hebt om grof betaalt te worden, maar als he het beter denkt te kunnen als de dieselpullers dan moet je het even zeggen. Dan neem ik je wel een keer mee naar een wedstrijd bij jou in de buurt... Dan kunnen die jongens jou even op andere gedachten brengen.

En de jongens van Dingerink ken ik ook ja, team Lambada rijdt o.a. in de vrije klasse 4,5 ton op methanol met meerdere motoren op het frame.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Pallieter » 13 Jan 2014, 12:36

Ik vaar veel op kleine vaartjes (8 - 9 km/u), als ik dan op groter water of een kanaal kom geef ik eens goed gas. Dan komt er een paar minuten zwarte rook uit de uitlaat. Daarna is het weer mooi "schoon". Is dit nu wel of niet goed voor de motor?
Ik heb wel eens aan de dieselmonteur gevraagd of er voldoende lucht bij de motor kon komen. Volgens hem was dit meer dan voldoende. Ik heb trouwens een Vetus M4.14. Prima motor, Gemiddeld 2x per jaar wel eens wat startproblemen, maar uit schrijfsels van Hans v V. heb ik begrepen dat dat wel vaker een probleem is van een bepaalde serie van deze motoren.

Vriendelijke groet,
Cor
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor stentor950 » 13 Jan 2014, 15:47

[i]Voor de liefhebbers nog een keer de tuinslang machinekamer onderdruk meting !
Met water gevulde doorzichtige slang door de lucht inlaat van de machine kamer naar buiten.
Maak de slang aan de binnenkant vast aan het machinekamer plafon.
Haal de slang aan de buitenkant omhoog zover dat het water pijl in de machine 1m van het plafon is verwijderd.
Plaats hier met een viltstift een merkteken
Start de motor en vaar met maximum vermogen en meet hoeveel het waterniveau in de slang binnen stijgt.
We meten uiteraard met machinekamer deuren/luiken gesloten
[/i].


Wolf,
Niet dat ik enig probleem heb -of voel aankomen- met betrekking tot de luchttoevoer van de motor, maar toch heb ik een paar vragen m.b.t. de meting. Het is moeilijk om iemand iets goed uit te leggen als het voor jezelf namelijk gesneden koek is.
1. Je moet alle deuren en luiken sluiten. Dat snap ik, maar is het dan de bedoeling dat ikzelf ook in de motorruimte ga zitten?
2. Als je op 1 bevestigend antwoordt, dan is het moeilijk zelf de motor te starten terwijl je in de motorruimte zit.
3. Blijkbaar moet er dus ergens een niveauverschil worden gemeten. Doe je dit in de motorruimte of aan de buitenzijde van de boot.

NB. Bij veel boten is het onmogelijk om de slang op 1 meter van het plafond te hangen, omdat je dan al in de bilge zit. Wat is dan het plan?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jan 2014, 17:51

Ik weet niet of het aan mijn uitleg ligt of aan jouw snappertje ?
Inderdaad de meting moet met 2 mensen verricht worden..
Ik had verteld de slang aan het plafon machinekamer te bevestigen.
De gevulde slang buiten de machine kamer omhoog te trekken zodanig dat het waterpeil in de machine kamer 1m van het plafon verwijdert is. Hier zouden we dus het waterniveau merken aan de buitenkant van de slang.
Nu gaan we varen naar een plek waar we vol vermogen kunnen draaien.
Hier gaan we meten, geven het roer even over aan iemand anders (of de autopilot)
En gaan zelf in de machinekamer zitten, inderdaad met gesloten deur, nu even meten hoeveel het water vanaf het merk teken is gestegen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor stentor950 » 13 Jan 2014, 18:10

En wat (hoeveel) verschil is dan nog aanvaardbaar? Mijn logische verstand zegt, hoe minder verschil, des te beter het resultaat. Of heb ik het nu fout?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jan 2014, 20:42

Jan Huibers schreef:Hans, ik lees al mee sinds het watersportforum dat naar zeilen gegaan is, ik ken je al langere tijd, ik weet intussen wel wat je kennis is.... Maar geloof me als ik zeg dat je veel zou kunnen leren van die dieselpullers, het is een wereldwijde motorsport die uit amerika is komen overwaaien maar we doen het intussen allang niks meer voor de amerikanen onder. Andere of betere of krachtigere afstellingen zijn er gewoon niet.

Hangt er van af wat je leren wilt.
Het is techniek met dieselmotoren, maar dat is dan ook wel de enige overeenkomst.
In het Pullgebeuren proberen in maximaal een paar honderd seconden de zaak heel te houden met het inbrengen van zo veel mogelijk zuurstof en daar mee overeen komende hoeveelheid brandstof.
In het bootje, proberen we ook met een dieselmotor, met een redelijke snelheid en comfort, met onze tank inhoud, zo lang en ver mogelijk te komen.
Deze norm verschillen kom je ook in de bootjes wereld tegen Vetus haalt meer vermogen uit de zelfde Deutz als ADT.
Het is maar wat je wilt
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten