Luchttoevoer Vetus m4.14

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor basvanhethul » 11 Jan 2014, 21:39

De Stoere schreef:Het is ook niet onbelangrijk of je de ventilatie maakt met of zonder ventilator,dat maakt nog al wat uit wat betreft de doorlaad van toe en misschien ook afvoer Gr René ( De Stoere).



De bedoeling is zonder ventilator
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Popeye » 11 Jan 2014, 21:55

Ik ben er indertijd zonder forum een tuinslangmeting achter gekomen, maar hoe, weet ik niet meer.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Klaver vier » 11 Jan 2014, 22:02

Ik kan je niet verder helpen,maar ik denk dat je laatste informatie wel van belang is voor Wolf.Wat ook belangrijk is hoeveel bochten er in komen en of je gladde pijp of bijv.flexibele slang gebruikt.elke bocht of ribbelslang geeft namelijk weerstand.Er komt bij ventilatie meer kijken als je denkt,als je het zonder ventilator doet.Ik hoop voor je dat Wolf je verder kan helpen.Succes ,ik ben ook benieuwd wat de uitslag wordt .Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2014, 22:17

Als de motor zijn ca. 3000 toeren (géén 3600 zoals ik eerder las) belast haalt zonder zwarte rook is het goed.
In dat geval heeft de motor geen zuurstoftekort.

We hebben een zelfde motor ooit geplaagd met een demping voor het inlaatgeluid en we konden nogal ver gaan m.b.t. de weerstand van het systeem.
Het exact berekenen van leidingweerstanden en luchtpoorten is van diverse factoren afhankelijk en ongeveer onmogelijk als je alle gegevens van bv. de slang niet hebt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor basvanhethul » 11 Jan 2014, 22:51

Allemaal bedankt voor de moeite.
Ik ga iig dik wandige pvc pijp gebruiken van rond 150 einde hier van een y-splitter en daar 2 schelpen op.
Dan gaan we van het voorjaar testen.
De pijp pak ik in met lood voor de trillingen en met rockwool voor de mid geluiden.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2014, 22:52

Steenwol?
Waar ga je dat aanbrengen?

150 mm is veel te groot..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor basvanhethul » 11 Jan 2014, 23:03

vuuren1 schreef:Steenwol?
Waar ga je dat aanbrengen?

150 mm is veel te groot..


Dan beginnen we met een kleine pijp, was al aan het kijken bij technische unie.
Rockwool voor de buitenkant Alleen even kijken voor inlaat demper.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor varg » 12 Jan 2014, 01:06

http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-en-geurbestrijding/geluidsdempers/geluidsdemper-1mtr-250mm-flens/
handig en betaalbaar, ze hebben ook geluidgedempte slang.
Neem aan dat je wel een goed inlaatfilter toepast tegen verdwaalde glas of steenwol-deeltjes.
Groet
Varg / Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jan 2014, 02:13

vuuren1 schreef:Als de motor zijn ca. 3000 toeren (géén 3600 zoals ik eerder las) belast haalt zonder zwarte rook is het goed.
In dat geval heeft de motor geen zuurstoftekort.

Hans, je weet beter, tussen vermogensvermindering en roken zit nog een heel gebied, en dan praten we nog niet over turbo of elektronisch geregelde motoren.
Voor de liefhebbers nog een keer de tuinslang machinekamer onderdruk meting !
Met water gevulde doorzichtige slang door de lucht inlaat van de machine kamer naar buiten.
Maak de slang aan de binnenkant vast aan het machinekamer plafon.
Haal de slang aan de buitenkant omhoog zover dat het water pijl in de machine 1m van het plafon is verwijderd.
Plaats hier met een viltstift een merkteken
Start de motor en vaar met maximum vermogen en meet hoeveel het waterniveau in de slang binnen stijgt.
We meten uiteraard met machinekamer deuren/luiken gesloten.
Voor al die genen die het luchtverbruik van de voortstuwingsinstallatie inmiddels hebben uitgerekend, hebben kunnen vaststellen, dat de diesel zelf de grootste ventilator in de machine kamer is en dat verdere ventilatie bij een motor met een watergekoeld spruitstuk en een (water)gekoelde of (droge)geïsoleerde uitlaat totaal overbodig is.
Ik maak het praktisch nooit mee dat de machine kamer temperatuur bij boven omschreven uitvoering, 25 graden boven de buitenlucht temperatuur komt.
Gr Wolf1.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Luchttoevoer Vetus m4.14

Berichtdoor basvanhethul » 12 Jan 2014, 10:37

Wolf, deze uitleg had ik net nodig, geweldig. Dit gaan we z.s.m. testen
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten