door Guerto » 07 Jan 2014, 09:17
Wim, bedankt voor je uiteenzetting. Ik lees al een tijdje mee op het forum, dus veel van wat je schrijft had ik al meegekregen, maar mooi dat je alle bedragen nog weer even naast elkaar zet. Ook ik ben bij een revisiebedrijf geweest. Voor ongeveer 4250 euro krijg ik dan een blok wat 'als nieuw is' (met garantie), maar als bijvoorbeeld de brandstofpomp vervangen moet worden, wordt dit bedrag nog hoger.
Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar nieuw, maar het is even de vraag of we dat budgettair gaan redden.
Reden dat ik nu vraag naar de effecten van het wijzigen van de reductie van de keerkoppeling is dat ik een tweedehands Yanmar tegen kom met een nieuwe TMC60E keerkoppeling met een reductie van 2,5. Bij het grasduinen in het archief van het oude watersportforum kom ik het volgende citaat van Hans tegen:
"...42pk Mitsubishi, 19 duim schroef en een mechanische TMC-60 met een 2,5:1 reductie wordt meestal niet leuk....
In geval van een vaste 19 duims schroef:
Met een 2:1 reductie kan het nog net, maar met de 2,5 versie wordt het inschakel-koppel dermate groot dat er ( naar onze ervaringen) allerlei mechanische schade ontstaat.
Dan heb ik het over de korte termijn: binnen 300-700 vaaruren."
Zoals ik al schreef zit er onder onze Doerak ook een 19 inch schroef, een 19R12 om precies te zijn. (Tenminste dat heb ik 2 jaar geleden opgeschreven toen de boot op de kant stond) Eigenlijk is mijn vraag dus of ik met deze Yanmar soortgelijke problemen kan verwachten als Hans beschrijft. Ik heb er nu wel een Vetus Uniflex tussen zitten.Wellicht dat die de pijn wat verzacht. Het gaat trouwens om een Yanmar 4TNV88.
Wat ik als leek niet begrijp is waarom bij het vergroten van de reductie het inschakel-koppel wordt vergroot. Ik had verwacht dat het voor de motor dan juist makkelijker wordt om de schroef aan het draaien te krijgen. Misschien dat iemand dat uit kan leggen, ik vind de materie wel erg interessant.
Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<