Wijziging reductie keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor Guerto » 05 Jan 2014, 00:40

Momenteel druk aan het orienteren op een vervanger voor onze defecte Peugeot Indenor. Daarbij hou ik vooralsnog alle opties open (nieuw, revisie, tweedehands). De huidige keerkoppeling is een Hurth hbw15 2r. Reductie 1:2 neem ik aan. Wat zal het effect zijn als ik een andere motor monteer met gelijkwaardig vermogen, maar dan met een TMC 60E keerkoppeling met reductie 1:2,5?
De gemonteerde schroef onder de Doerak is een 19R12. Daarnaast is er nu een Vetus Uniflex flexibele koppeling gemonteerd, deze zou ik graag willen behouden, indien mogelijk/zinvol. Valt hier zo wat over te zeggen of zijn er dan meer gegevens nodig?

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Jan 2014, 01:19

Triest dat je motor is overleden.
Op zoek naar vervanging van mijn Peugeot Indenor - ruim twee jaar geleden - kwam ik ondermeer ruilmotoren tegen. Let wel: alleen het blok. De een vroeg 2950,00 en een ander 4950,00. Een duidelijk antwoord op mijn vraag wat aan deze motoren is gereviseerd kwam er niet. De duurste gaf wel aan dat ik uiteindelijk zou moeten rekenen op zo'n 6.000,00 omdat er - zo zei hij - altijd wel wat bij komt.
Is een duister verhaal.
Geinformeerd bij revisiebedrijven en deze gaven aan dat een revisie zeker op 6.000,00 zou uitkomen Exclusief de BTW.
Uiteindelijk besloten een nieuwe motor aan te schaffen en ik kocht een Craftsman 42PK voor 6.700,00 INCL. BTW
Vergeet niet dat er bij een andere motor altijd sprake is van meerkosten. Denk aan aanpassen van de fundatie, de schroef, slangen etc.
En dan een gebruikte motor. Zoiets moet je m.i. alleen doen als je er 100% zeker van bent dat de motor en de verkoper ook 100% betrouwbaar zijn. Een gebruikte motor die je koopt zal in bijna, zo niet alle gevallen al niet meer in een boot staan en dat heeft meestal wel een goede reden die jou meestal niet naar waarheid wordt verteld.

Succes bij het nemen van een beslissing in deze.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor sogna mi » 06 Jan 2014, 09:33

een Indenor die een 19x12 trekt heeft een grotere reductie dan 2:1tenzij het een van de laatste is uit de jaren 90 een 2,5 ltr exemplaar
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor pleysant » 06 Jan 2014, 13:56

Kijk eens bij www.indenor-retro.de

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor Guerto » 07 Jan 2014, 09:17

Wim, bedankt voor je uiteenzetting. Ik lees al een tijdje mee op het forum, dus veel van wat je schrijft had ik al meegekregen, maar mooi dat je alle bedragen nog weer even naast elkaar zet. Ook ik ben bij een revisiebedrijf geweest. Voor ongeveer 4250 euro krijg ik dan een blok wat 'als nieuw is' (met garantie), maar als bijvoorbeeld de brandstofpomp vervangen moet worden, wordt dit bedrag nog hoger.

Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar nieuw, maar het is even de vraag of we dat budgettair gaan redden.
Reden dat ik nu vraag naar de effecten van het wijzigen van de reductie van de keerkoppeling is dat ik een tweedehands Yanmar tegen kom met een nieuwe TMC60E keerkoppeling met een reductie van 2,5. Bij het grasduinen in het archief van het oude watersportforum kom ik het volgende citaat van Hans tegen:

"...42pk Mitsubishi, 19 duim schroef en een mechanische TMC-60 met een 2,5:1 reductie wordt meestal niet leuk....
In geval van een vaste 19 duims schroef:
Met een 2:1 reductie kan het nog net, maar met de 2,5 versie wordt het inschakel-koppel dermate groot dat er ( naar onze ervaringen) allerlei mechanische schade ontstaat.
Dan heb ik het over de korte termijn: binnen 300-700 vaaruren."

Zoals ik al schreef zit er onder onze Doerak ook een 19 inch schroef, een 19R12 om precies te zijn. (Tenminste dat heb ik 2 jaar geleden opgeschreven toen de boot op de kant stond) Eigenlijk is mijn vraag dus of ik met deze Yanmar soortgelijke problemen kan verwachten als Hans beschrijft. Ik heb er nu wel een Vetus Uniflex tussen zitten.Wellicht dat die de pijn wat verzacht. Het gaat trouwens om een Yanmar 4TNV88.

Wat ik als leek niet begrijp is waarom bij het vergroten van de reductie het inschakel-koppel wordt vergroot. Ik had verwacht dat het voor de motor dan juist makkelijker wordt om de schroef aan het draaien te krijgen. Misschien dat iemand dat uit kan leggen, ik vind de materie wel erg interessant.

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Jan 2014, 09:50

Volgens mijn simpele geest is het zeer belagrijk om de juiste schroef te hebben. Zowel de maat als de spoed moet kloppen.
Welke schroef je voor die Yanmar moet heben kun je laten berekenen. En wellicht is je huidige schroef aan te passen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor enzoishet » 08 Jan 2014, 21:33

Hallo,

Deze vragen kunnen het best beantwoord worden door Hans van Vuuren en door Wolf denk ik.

De vraag is echter wellicht kun je de oude keerkoppeling gewoon wel behouden toch ?

groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor sogna mi » 10 Jan 2014, 11:02

beste,..

ondanks dat de Yanmar 4tne88 op papier 48 pk is bij 3000 tpm is deze in werkelijkheid erg beel sterker dan de Peugeot Indenor.

Ik heb ervaring met de 4tne86 a 44pk waarachter een technodrive 260 gemonteerd was met een reductie van 2,6:1 deze schakelde hard maar met een goede flexibele koppeling ging dat goed met een 4 blads 17"x13" ( in een stevenvlet van 8 meter)
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor Guerto » 10 Jan 2014, 12:14

Sogna mi, wat versta jij in dit geval onder een goede flexibele koppeling?

Ik heb de gegevens van onze Doerak en deze motor zo goed mogelijk ingevuld op de engelse site Vicprop calculator. Toch wel verrassend dat ze dan voor 3-blads schroef een 19x12 aanbevelen. Precies wat we nu hebben... ;)
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor sogna mi » 10 Jan 2014, 14:29

een goede zachte koppeling als de centaflex M, AM of AGM of een vergelijkbare vetus die een andere benaming hebben als bullflex etc
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten