Ok, de nieuwe waterpomp is ingebouwd. Ik hem'm in Duitsland besteld, duurde even. Het was niet zo moeilijk. Koelvleostof ook nagevuld, potdicht. Motor klinkt goed, rook is schoon. Temperatuur blijft mooi op 90, als ik gas geef gaat ie naar 80. Ik denk dus dat het met een sisser is afgelopen. Best gevaarlijk, zo'n lekkende waterpomp, vind ik. Stel je houdt de temp niet in de gaten of het metertje is stuk?
Ik heb nog een aantal vragen mbt mijn motor. Die zijn niet van levensbelang maar ik wil iets leren en misschien weten jullie antwoord...
1. Op de koelleiding naast de motor zit de oliekoeling. Zeg maar een buis die door een buis heenloopt. Om die koeling heen loopt er een soort bypass met een kraantje erop (geel, zie laatste foto). Waar is dat goed voor? Ik heb geen zin dat kraantje onder het varen te bedienen, dus ik houd het dicht. Misschien een zomer- winterstand?
2. Op de motor vond ik een oude stikker waarop staat dat je een liter (%?) smeerolie bij de brandstof moet mengen. Dat is nieuw voor mij. Zal het kloppen?
3. Als ik achteruit vaar loopt de motortemp soms snel op. Als ik weer vooruit ga zakt ie meteen terug. Meestal vaar ik dus wel vooruit, maar je weet maar nooit. Waarmee heeft deze temperatuurschommeling te maken?
4. Is dat kleine dingetje bij de motor boven waar ik een foto van postte nou ook een waterpomp? Is dat de waterpomp voor het grote koelingscircuit?
5. V-snaar moet ik ook nog vervangen. Die piept nu een beetje. Is die dan te strak?
6. Op de motor staat nummer 615.018. Ik kon dat model nergens vinden. Is daar een verklaring voor?
Dat was het, dank een schippersgroet,
Pablo