koelvloeistof lek

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor vuuren1 » 04 Jan 2014, 19:31

Het is de waterpomp maar bij lekkage komt er een tekort aan koelmiddel en kan de motor schade oplopen.
Een defecte koppakking en/of gescheurde cilinderkop kan daar heus bijhoren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor ppinkus » 10 Jan 2014, 20:01

Ok, de nieuwe waterpomp is ingebouwd. Ik hem'm in Duitsland besteld, duurde even. Het was niet zo moeilijk. Koelvleostof ook nagevuld, potdicht. Motor klinkt goed, rook is schoon. Temperatuur blijft mooi op 90, als ik gas geef gaat ie naar 80. Ik denk dus dat het met een sisser is afgelopen. Best gevaarlijk, zo'n lekkende waterpomp, vind ik. Stel je houdt de temp niet in de gaten of het metertje is stuk?
Ik heb nog een aantal vragen mbt mijn motor. Die zijn niet van levensbelang maar ik wil iets leren en misschien weten jullie antwoord...

1. Op de koelleiding naast de motor zit de oliekoeling. Zeg maar een buis die door een buis heenloopt. Om die koeling heen loopt er een soort bypass met een kraantje erop (geel, zie laatste foto). Waar is dat goed voor? Ik heb geen zin dat kraantje onder het varen te bedienen, dus ik houd het dicht. Misschien een zomer- winterstand?

2. Op de motor vond ik een oude stikker waarop staat dat je een liter (%?) smeerolie bij de brandstof moet mengen. Dat is nieuw voor mij. Zal het kloppen?

3. Als ik achteruit vaar loopt de motortemp soms snel op. Als ik weer vooruit ga zakt ie meteen terug. Meestal vaar ik dus wel vooruit, maar je weet maar nooit. Waarmee heeft deze temperatuurschommeling te maken?

4. Is dat kleine dingetje bij de motor boven waar ik een foto van postte nou ook een waterpomp? Is dat de waterpomp voor het grote koelingscircuit?

5. V-snaar moet ik ook nog vervangen. Die piept nu een beetje. Is die dan te strak?

6. Op de motor staat nummer 615.018. Ik kon dat model nergens vinden. Is daar een verklaring voor?

Dat was het, dank een schippersgroet,
Pablo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ppinkus
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 17:15
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2014, 23:21

Een pomp is ook bij Drinkwaard in Sliedrecht te krijgen (en zelfs nog bij iedere MB dealer) maar mogelijk was Duitsland goedkoper.

ad.1.
Normaal zit er nooit een bypass met een kogelkraan om de smeeroliekoeler heen en waarom dat hier wel zit weet ik niet.
Wel merkwaardig is dat je het hebt over 90 graden, dan 80 graden en bij achteruitvaren meer.
Kan je een zo nauwkeurig mogelijke omschrijving (schema) maken van het koelsysteem?
Is het interkoelling met een warmtewisselaar?
Is de oliekoeler opgenomen in het interne koelsysteem van de motor (met koelvloeistof), of stroomt er buitenwater door?

ad.2.
Olie bijmengen deden sommige taxichauffeurs vroeger als 'bovensmering'.
Is niet door de fabrikant opgegeven maar 1 liter op 100-150 liter brandstof (naar mijn ouderwetste mening) niet verkeerd.
Met name met de huidige bio toevoegingen in de brandstof zal het mede het inspuitsysteem ondersteunen in levensduur.

ad. 3.
Zie ad. 1.

ad. 4.
De pompen op de foto's zijn allen interne koelpompen van de MB motor.

ad. 5.
Piepen is juist te slap (of bij een heel slechte uitlijning maar dan moet de omgeving zwart zijn van V-snaar slijtage).

ad. 6.
De motor is van het type MB OM 615.
Zie hier de achtergrond: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM615

Je hebt weer wat om je mee bezig te houden..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor ppinkus » 11 Jan 2014, 00:52

1. het koelsysteem is een gesloten lus. De buizen lopen zo'n 2 meter naar achteren, bb via die oliekoeler en sb via een uitlaatkoeling (? dat blauwe ding). Dan komen 2 grote draaikranen die altijd open staan en dan gaan de buizen door de scheepshuid naar het buitenwater. Daar lopen ze enkele meters langs de boot naar voren en lopen dan samen. Er komt dus niet een warmtewisselaar of buitenwater van pas. Er zitten in het motorruim op drie punten ontluchtingspijpjes. Ik dacht dat die schommelingen misschien met slecht onluchten te maken hebben, met een luchbel die ergens blijft hangen. Maar juist nu heb ik alles heel goed ontlucht. Dat de temp wat teruggaat als je gas geeft vind ik nog niet zo gek, het water gaat dan sneller stromen, heb je met de auto ook. Na een tijdje op toeren gaat het dan weer iets omhoog. Maar die snelle stijging met achteruit vind ik raar. Motor, pompen en koelwater gaan toch altijd dezelfde kant op? Misschien is het gewoon niet zo slim aangelegd, er zitten nogal wat hoogteverschillen in de leidingen. Of zal er ergens iets los zitten, in een kraan ofzo? De vorige eigenaar, een schipper, zei dat ik bij het starten altijd eerst een keer vol gas moet geven. Misschien is dat de remedie.
Laatst heb ik nog een klein circuit op het systeem aangesloten voor een warmwaterboilertje, maar dat zit voorlopig nog dicht omdat de boiler nog niet op het water is aangesloten.

4. ik bedoel dat ding op de foto van mijn post van 31 dec.

2.5. en 6. Dank
ppinkus
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 17:15
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor Klaver vier » 11 Jan 2014, 09:22

Ppinkus.dat je een keer volgas moet geven is het bewijs dat de circulatie niet goed op gang komt hetzij door lucht of door vuil.Het zou goed mogelijk zijn dat er vuil komt in de oliekoeler en dat ze daarom over de oliekoeler een bypas hebben gezet ,die trouwens hoger zit als de oliekoeler dus lucht houd.Op de foto is niet te zien waar de pijp boven op het uitlaat spruitstuk naar toe gaat ( waarschijnlijk naar de expansietank) zo niet dan verzameld zich daar ook lucht.Was het probleem er al voor de aansluiting van de boiler werd gemaakt of kwam het daarna.Dat de temperatuur op loopt bij achteruit varen is heel erg vreemd,voor mij onverklaarbaar.Kijk wel heel goed uit met oplopende temperatuur ,want dat kan heel veel kapot maken.Ik zou de oliekoeler aan de aanvoer kant is los halen en kijken of daar bijv. geen roest of vuil voorzit.Dit is een plaats waar het koelsysteem vernauwd dus daar gaat al snel vuil zitten .succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jan 2014, 15:00

ppinkus schreef:Op de koelleiding naast de motor zit de oliekoeling. Zeg maar een buis die door een buis heenloopt. Om die koeling heen loopt er een soort bypass met een kraantje erop (geel, zie laatste foto). Waar is dat goed voor? Ik heb geen zin dat kraantje onder het varen te bedienen, dus ik houd het dicht. Misschien een zomer- winterstand?

Is dat kleine dingetje bij de motor boven waar ik een foto van postte nou ook een waterpomp? Is dat de waterpomp voor het grote koelingscircuit?
Afbeelding

PabloJe, laatste foto kan ik geen brood van bakken, zie een accu en een brandstof pomp en een berg rommel er tussen.
Je zal het misschien wel vermeld hebben maar ik heb geen zin 3 site's terug te lezen, wat voor een koel en uitlaatsysteem is het vaartuig mee uitgerust ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2014, 22:51

Het is allemaal te onduidelijk om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Kennelijk is het een kimkoelsysteem (buizen onder de boot) met een droge uitlaat.
Waarom er een bypass om de oliekoeler is aangebracht is mij een raadsel.
Ook is het een raadsel waarom de motortemperatuur zo vreemd doet.

Als ik het mag gokken is het een systeem wat niet echt goed is aangelegd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten