koelvloeistof lek

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

koelvloeistof lek

Berichtdoor ppinkus » 31 Dec 2013, 17:39

Probleem: ik heb een platbodem met een inboard mercedes diesel van 55pk. Vandaag bij het varen werd de motor te warm. Ik ben toen gestopt en heb aangemeerd. Toen ik het motorruim opendeed zag ik dat er een lek was in het koelsysteem. Er was al behoorlijk wat koelvloeistof gelekt en ondertussen is het systeem helemaal leeg. Het lek zit niet in het leidingensysteem (het is een intercooler) maar aan de voorkant van de motor. Ik ben bang dat er een lek in de koppakking zit. De motor draaide goed en ik kan geen water ontdekken in de olie (met peilstok). Als ik koelwater navul druppelt dat er weer uit onder de onderste poelie van het distributiegedeelte. Is dat de waterpomp die misschien lekt? Ik kom daar slecht bij. Ik dacht de waterpomp zat boven aan de zijkant van de motor.
Graag jullie hulp. Ik wil de boot vandaag nog ophalen. Ik moet nog 500m totdat ik thuis ben.
Pablo
ppinkus
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 17:15
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jan 2014, 11:11

Ppinkus.Ik kan dit type motor niet maar bij de meeste motoren zit de waterpomp hoog voor op de motor en is de onderste poelie de krukas poelie.Het gebeurt wel vaker dat een waterpomp poelie gaat lekken.Ik hoop dat het weer gauw goed komt Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jan 2014, 13:37

Pas op ! !
Door dit soort problemen varen bijna alle OM636tiggers met een gescheurde kop rond.
Dus als je er nog mee gaat varen, zorg dat de suppletietank gevuld blijft.
Voor 98% zeker dat je diagnose wat betreft de waterpompseal correct is.
Voor dat je de snaar ontspant, de 4 M6 boutjes van de waterpomp poely los draaien.
Snaar en poely verwijderen, nu kan je gemakkelijk bij de boutjes van het ronde lagerhuis, hetgeen vervolgens uitgenomen kan worden.
Vroeger werden de lagers en keramischeseal wel vervangen, maar tegenwoordig is dat er niet meer bij.
Heb nog wel zo’n pomp lagerhuis compleet liggen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jan 2014, 17:25

Wolf. Ik denk dat het een andere motor is een om 636 is volgens mij maar 40 of 45 pk.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor ppinkus » 01 Jan 2014, 20:54

Ik ben nog veilig thuisgekomen onder bijvullen van koelwater in het expansievat. Ik denk inderdaad ook dat de waterpomp boven zit (zo'n klein dingetje naast de motor) en dat het de krukas betreft. Ze ligt in lijn met de schroefas. Is de krukas ook watergekoeld? Is daar misschien gewoon een simpele pakking stuk? Ik ga nu zo zeker niet meer varen en ik hoop dat ik op tijd ben gestopt. Ik zal de komende dagen eens die poelie loshalen. Misschien kan ik iets ondekken of een foto maken van de situatie, zal ook uitzoeken wat voor motor ik precies heb. Het is een oude die het altijd heel betrouwbaar deed. Ik hoop het valt mee, ik wil graag voor de vorst weer koelvloeistof in het systeem hebben.
Dank en groet,
Pablo
ppinkus
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 17:15
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jan 2014, 21:38

Mijnheer Pablo,maak eens een foto van de voorkant van de OM.
Hoe stoer je ook bent de constructie van de 636, 615, 616, 617, 621, maakt niet uit, lijkt wat betreft de waterpomp allemaal op elkaar.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jan 2014, 01:01

Citaat:
Is de krukas ook watergekoeld?

Antwoord:
Nee...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor ppinkus » 02 Jan 2014, 17:05

Hier een foto van de motor en ook een foto van het gedeelte waar ik denk waar de waterpomp zit. Daar dus geen lekkage. Van de onderste poelie kon ik geen foto nemen, moet dat nog eens proberen met de flitscamera. Ik kan daar ook niet zien waar het koelwater precies vandaan komt, ergens vanachter die poelie. Hoe krijg ik de moer op deze poelie los? Is dat misschien een contramoer? Afbeelding
Afbeelding
ppinkus
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 17:15
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor stentor950 » 02 Jan 2014, 17:05

Had deze noviteit graag eens in ogenschouw willen nemen :D
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: koelvloeistof lek

Berichtdoor ppinkus » 02 Jan 2014, 17:44

Wie had het over een noviteit? Deze motor verliest geen olie en start altijd in een keer.
ppinkus
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 17:15
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten