Dynastart links of rechts op motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Dynastart links of rechts op motor

Berichtdoor Roelofsz » 29 Dec 2013, 19:13

In mijn sloep zit een oude degelijke Volvo MD2 met dynastart.
De huidige dynastart laadt niet meer: het laadgedeelte is los gerot van de koolborstel. Daarnaast heeft dit ding moeite om de motor door compressie te draaien.

Nu heb ik een "nieuwe" dynastart met een kleinere pulley waardoor ik verwacht dat deze makkelijker rond gaat. Nu heb ik het probleem dat de vervangende dynastart gemaakt is om aan de tegenovergestelde kant op de motor te zitten. Ik kan nu dus de v-snaar niet spannen.
Is het mogelijk om de achterste flens te draaien zodat de bevestiging kan worden omgekeerd van links naar rechts op de motor? Ik verwacht dat de koolborstel contacten even los moeten maar dat het verder moet kunnen.
Roelofsz
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 Mrt 2012, 09:29
ligplaats:
info:

Re: Dynastart links of rechts op motor

Berichtdoor MaartenKlop » 29 Dec 2013, 19:34

Nee..
Komt niet uit met de aansluitingen van de veldwikkelingen. Dat de de starter de motor moeilijk door de compressie trekt kan ook betekenen dat de starter onvoldoende vermogen levert. Vaak rot de bandelering van de veldwikkeling weg en krijg je sluiting, of krijg je massasluiting in het anker of sluiting in de collector. Ook versleten borstels niet uit te sluiten natuurlijk.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Dynastart links of rechts op motor

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jan 2014, 14:01

Roelofsz schreef:Nu heb ik het probleem dat de vervangende dynastart gemaakt is om aan de tegenovergestelde kant op de motor te zitten. Ik kan nu dus de v-snaar niet spannen.
Is het mogelijk om de achterste flens te draaien zodat de bevestiging kan worden omgekeerd van links naar rechts op de motor? Ik verwacht dat de koolborstel contacten even los moeten maar dat het verder moet kunnen.

Snap je verhaal niet helemaal ! !
Neem aan dat de scharnieroren correct zijn, maar dat het spanoor +/- 120º verdraaid zit ?
Als dit nu het probleem is, dan is een verzet beugeltje in verhouding tot je omdraai gedachten, toch niet zo’n ingewikkelde opdracht
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Dynastart links of rechts op motor

Berichtdoor Roelofsz » 01 Jan 2014, 15:22

Het spanoor zit idd 120* gedraaid. Een andere spanbeugel zou kunnen maar deze is lastig te bevestigen op de motor.
Ik heb de oude dynastart maar weer terug gezet en verkoop het ding met de kleine pulley maar weer.
Roelofsz
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 Mrt 2012, 09:29
ligplaats:
info:

Re: Dynastart links of rechts op motor

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jan 2014, 13:05

Roelofsz schreef:Het spanoor zit idd 120* gedraaid. Een andere spanbeugel zou kunnen maar deze is lastig te bevestigen op de motor.
Ik heb de oude dynastart maar weer terug gezet en verkoop het ding met de kleine pulley maar weer.

Ja, zou ik ook doen, had me toch al voorgenomen het komende jaar niet veel te doen, en al zou het op de bestaande bevestigpunten kunnen, Pfff moet er allemaal niet aan denken. Blijf voorlopig wel in mijn stoel zitten, misschien komt er wel iemand een oplossing brengen.
Sterkte Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Dynastart links of rechts op motor

Berichtdoor broekie » 02 Jan 2014, 14:49

Hoi Wolf,

Ik lees dat je de goede voornemens die je had om iets milder te zijn in je reacties al snel achter je laat.

Beste wensen voor 2014 en probeer het in iedern geval een paar weken vol te houden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Dynastart links of rechts op motor

Berichtdoor Wim Niessen » 02 Jan 2014, 17:03

Ik kan mij de reactie van Wolf heel goed voorstellen. Iemand heeft een probleem, vraagt om een oplossing en krijgt deze op een presenteerblaadje aangeleverd. Als dan de vraagsteller dit afdoet omdat het te veel werk is dan vraag je om een reactie zoals Wolf gegeven heeft.
Overigens: ieder vogeltje zingt graag en doet dit altijd zoals het gebekt is.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Dynastart links of rechts op motor

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jan 2014, 10:06

broekie schreef:Hoi Wolf,

Ik lees dat je de goede voornemens die je had om iets milder te zijn in je reacties al snel achter je laat.

“De wens is de vader van de gedachten” Broekie Je droomde zeker !
In ieder geval geen Nieuwjaarszegen uit mijn brein !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Dynastart links of rechts op motor

Berichtdoor stefan » 03 Jan 2014, 11:47

Ha die Wolf, fijn dat je er weer bent! Miste je snedig commentaar hier al.
Dit jaar weinig doen gaat je toch niet lukken :lol:

Groet, Stefan
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten