Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2016, 21:19

pleysant schreef:Ook zie ik dat op de gedemonteerde motor een andere hoofdstroom schakelaar zit, de originele geven op ten duur problemen.
Vrg.Ed


Alle elektra van deze motoren geeft op termijn problemen omdat het erg oud is.
De standaard toegepaste hoofdschakelaar is inderdaad te zwak en gaat vanzelf een keer roken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor pleysant » 19 Jan 2016, 21:57

Nee meestal klappen de diode's eruit,en laad hij niet meer,
onderweg naar Hoei.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2016, 22:10

pleysant schreef:Nee meestal klappen de diode's eruit,en laad hij niet meer,
onderweg naar Hoei.

Vrg,Ed


Dan heb je geluk en weet je wat er loos is.
In andere (overgangs) gevallen 'ziet' de spanningsregelaar een te lage batterijspanning als gevolg van overgangsweerstanden tussen regelaar en accu en wordt de accuset overladen en kan de accuset ontploffen door knalgasvorming.

Niet zo gezellig als de accuset onder de kuipvloer zit en je hoort dat daar de Maxi-Cosi met een klein kind op staat..
(in dit geval was het op tijd opgelost)

Een zgn. Monteur had een nieuwe spanningsregelaar geadviseerd / gemonteerd maar dat hielp niet en toen wist hij het niet meer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor pleysant » 19 Jan 2016, 22:29

vuuren1 schreef:
pleysant schreef:Nee meestal klappen de diode's eruit,en laad hij niet meer,
onderweg naar Hoei.

Vrg,Ed


Dan heb je geluk en weet je wat er loos is.
In andere (overgangs) gevallen 'ziet' de spanningsregelaar een te lage batterijspanning als gevolg van overgangsweerstanden tussen regelaar en accu en wordt de accuset overladen en kan de accuset ontploffen door knalgasvorming.

Niet zo gezellig als de accuset onder de kuipvloer zit en je hoort dat daar de Maxi-Cosi met een klein kind op staat..
(in dit geval was het op tijd opgelost)

Een zgn. Monteur had een nieuwe spanningsregelaar geadviseerd / gemonteerd maar dat hielp niet en toen wist hij het niet meer.

mijn accu gassen worden naar buiten afgevoerd.

VrgEd
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2016, 22:33

Dan had je alweer geluk want dan behoor je bij een klein percentage waarbij dat zo is aangelegd.
(is overigens sinds 1998 een CE eis waar jij aan voldoet)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 20 Jan 2016, 19:01

jpsystem schreef:
vuuren1 schreef:Ok, geen beluchter en geen oliekoeler.

Geen beluchter is fout als het waterinjectiepunt onder (of nabij) de waterlijn zit, het injectiepunt bij deze motor zit erg laag dus goeie kans op hevelen.
Geen oliekoeler is dus geen lekkage over de koeler.

Hevelen gebeurt soms/ook ineens als de impellor van de zeewaterpomp is vervangen.
Dan kan er water langs lopen omdat het pomphuis is ingesleten en de nieuwe impellor niet.

Na hevelen moet je hebben kunnen waarnemen dat de motor even moeilijker rond wilde op de startmotor omdat er water op de zuigers staat (dat is niet samendrukbaar).
Heb je dat ooit gemerkt? (het lijkt alsof de accu een beetje leeg is met starten)

Je bent de zoveelste met dit probleem, meestal is de installatie niet goed aangelegd.
Gaat vaak vele jaren goed en dan is het raak.

ALTIJD de koelwaterafsluiter dicht zetten na het stoppen van de motor (hoeveel keer ik dat al niet heb vermeld is niet meer te tellen..)
OOK met een beluchter moet dat, die dingen kunnen ook falen.

Omdat de olie en het water zijn geëmulgeerd heb je al even gedraaid met dit mengsel. Emulgeren van water en motorolie vindt alleen plaats onder druk en hogere temperatuur.

Wat ga je nu doen? Is de motor er al uit (ik zie foto's van een uitgebouwde motor)?
In ieder geval NIET meer proberen te starten voordat er een specialist bij is geweest die exact weet wat dit probleem inhoudt.

In principe is je motor van matig tot ernstig beschadigd als hij met water heeft gedraaid.

Controleren of er kromme drijfstangen in zitten of de koppakking stuk is geperst:
Dat is een gevolg van 'waterslag' als er water op de zuigers staat loopt de zuiger in de compressieslag vast omdat water niet samendrukbaar is.
Dan is het buigen (drijfstangen) en/of barsten (koppakking), of je hebt veel geluk gehad..
Controleren van kromme drijfstangen is lastiger, kan dmv een compressietest een beeld geven.
Als de koppakking er uit ligt zal er teveel druk in je expansietank ontstaan waardoor er koelvloeistof wordt uitgeblazen of een slang springt.


De motor is er nog niet uit, waren voorbeeld foto,s van het internet.
Kan ik de motor met de hand(dmv ringsleutel)draaien zonder gloeibougies om te zien of er water in zit.?
De druk was drie bar toen ik hem de laatste keer heb laten lopen.en de temp was ook ok.


Weet iemand of ik de motor zonder schade kan laten draaien zonder gloeibougies met de hand/cq startmotor.?
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor aquanaut » 20 Jan 2016, 20:27

Hoi John,

Ja dit kan...maar waarom zou je dit willen?
Oke, dan staat er water op de zuigers....en dan?
Ga eerst eens zorgen dat die yoghurt uit dat blok komt, verse olie erin en dan eerst eens drukken nemen.
Je merkt dan vanzelf of het om je oren begint te spetteren uit de gaten waar de meter niet in zit....

En nogmaals, uit je vraagstelling maak ik op dat je niet precies weet hoe je dit moet aanpakken.
Tijd is een factor van wel of geen nieuwe motor.......
Elk uur wat je nu nog wacht maakt de kans kleiner om überhaupt nog iets met je oude motor te kunnen!
Bel een kundig monteur!!!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Georges » 20 Jan 2016, 21:13

aquanaut schreef:Hoi John,

Ja dit kan...maar waarom zou je dit willen?
Oke, dan staat er water op de zuigers....en dan?
Ga eerst eens zorgen dat die yoghurt uit dat blok komt, verse olie erin en dan eerst eens drukken nemen.
Je merkt dan vanzelf of het om je oren begint te spetteren uit de gaten waar de meter niet in zit....

En nogmaals, uit je vraagstelling maak ik op dat je niet precies weet hoe je dit moet aanpakken.
Tijd is een factor van wel of geen nieuwe motor.......
Elk uur wat je nu nog wacht maakt de kans kleiner om überhaupt nog iets met je oude motor te kunnen!
Bel een kundig monteur!!!

Aquanaut


doe dat nu gewoon, wanneer je geen geld teveel hebt !
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jan 2016, 00:18

Tijd = corrosie = geld.
Kromme drijfstangen en/of andere schade is nog niet bekend.

Eerst gloeibougies er uit en de motor eerst met de hand tornen.
Als dat goed gaat met de startmotor tornen, dan komt het water er uit.
Dat kan dus.
(wel de koelwaterkraan dicht houden)

Gelijk de mayonaise eruit en de motor verversen, spoelen met goedkope olie totdat er geen vocht meer in zit.

Nog weer dezelfde vraag voor de statistieken: Is de impeller recent vervangen?
Waar ligt je boot?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor jpsystem » 21 Jan 2016, 18:37

vuuren1 schreef:Tijd = corrosie = geld.
Kromme drijfstangen en/of andere schade is nog niet bekend.

Eerst gloeibougies er uit en de motor eerst met de hand tornen.
Als dat goed gaat met de startmotor tornen, dan komt het water er uit.
Dat kan dus.
(wel de koelwaterkraan dicht houden)

Gelijk de mayonaise eruit en de motor verversen, spoelen met goedkope olie totdat er geen vocht meer in zit.

Nog weer dezelfde vraag voor de statistieken: Is de impeller recent vervangen?
Waar ligt je boot?



Hallo, bedankt voor alle info, de impeller is niet recent vervangen.

Welke viscositeit olie zou je dan adviseren.?15w40?

De boot ligt in de Haven waar twee weken geleden de loods is afgebrand.
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten