benE schreef:Volgens mij heeft de vraagsteller niets aan dat kleuter gedoe.
JanSenior schreef:Nog een raadsel.
Ik ben bezig om een 4 cilinder scheepsdisseltje weer aan de praat te krijgen.
Inmiddels loopt het ding. Er zat echter geen dynamo bij. Zoals ik gewend ben haal ik er dan gewoon even een op de sloop.
Maar: er is iets raars gebeurd, alle recente dynamo's hebben meer dan één aansluiting, waar dat vroeger één was, voor de boordspanning van de interne regelaar.
Je ziet ze nu met twee, maar zelfs ook met vier aansluitingen.
Een wisselstroomaansluiting kan het haast niet zijn. Wat moet een hedendaagse auto met een wissestroomaansluiting?
Weet iemand daar het fijne van?
eagle2 schreef:Jan, koop maar een amperetang voor gelijkstroom; ca 30..40 Euro.
Zeer nuttig ding aan boord, om stroom te zien, bij laden, boegschroef, kachel, zonnepanelen, koelkast, startmotor, pompjes, opsporen van stiekeme gebruikers, el toilet enz.. Eenmaal aan gewend, gebruik je dat ding voor van alles en nog wat. Geen aansluitingen losmaken oid, gewoon, als een wasknijper om de draad klemmen, hij meet dwars door de isolatie heen..
Gr, Eagle
JanSenior schreef:Nog een raadsel.
Ik ben bezig om een 4 cilinder scheepsdisseltje weer aan de praat te krijgen.
Inmiddels loopt het ding. Er zat echter geen dynamo bij. Zoals ik gewend ben haal ik er dan gewoon even een op de sloop.
Maar: er is iets raars gebeurd, alle recente dynamo's hebben meer dan één aansluiting, waar dat vroeger één was, voor de boordspanning van de interne regelaar.
Je ziet ze nu met twee, maar zelfs ook met vier aansluitingen.
Een wisselstroomaansluiting kan het haast niet zijn. Wat moet een hedendaagse auto met een wissestroomaansluiting?
Weet iemand daar het fijne van?
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten