Is stelselmatig onderpresteren voor een diesel op den duur niet slecht voor de motor, of is dat een fabeltje?
Onderpresteren is iets anders dan mijn stelling. Wat ik bedoel is dat ik mijn 100 pk liever uit een groot blok zou willen hebben. Die zijn groter, zwaarder, duurder en verbruiken meer maar laat je wel voor een jaar of 30-40 in je motorruim zakken en zijn in mijn optiek wat aangenamer om de hele dag naar te moeten luisteren.
Diezelfde 100 pk kun je ook uit een 1.6 blokje persen. Dan heb je meer ruimte in je motorhok, hoef je zijn eigen gewicht niet mee te slepen, en die verbruiken wat minder alleen sta je die na 10 jaar te wisselen en draaien ze meer toeren.
2 verschillende invoelshoeken voor dezelfde materie waar voor beide wat te zeggen valt maar dat houd niet in dat de ene motor onderpresteerd t.o.v. de andere.
Bij onderpresteren wil je weer diezelfde 100 pk hebben maar lepel je er een motor die er 200 levert die je een beetje laat lummelen. Nu werk ik zelf op sleepboten, die zijn op dit vlak natuurlijk wereld kampioen en olympisch kampioen tegelijk, en dat het slecht is voor je motor is schromelijk overdreven. Mechanisch kan het geen kwaad, het vervuild allemaal wat meer dus je olie is misschien wat eerder aan verversing toe. Het is voornamelijk slecht voor diegene die de brandstofrekening moet betalen want je bent op de meest inefficiente manier die er bestaat gasolie om aan het toveren in rook en warmte.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.