Hoi Pascal,
Ik wil niks in twijfel trekken, je hebt het tenslotte zelf gezien, maar het komt mij vreemd voor dat er bij een nieuwe motor smurrie uit de carter ontluchting komt.
Het carter moet drukloos zijn, vandaar natuurlijk een carter ontluchting. Dat hier olie dampen uitkomen is normaal, maar deze dampen kunnen normaliter gewoon teruggevoerd worden naar de luchtinlaat en mee-verbrand worden, soms zit er een filter tussen zoals ik eerder beschreef.
Als je zo'n filter opentrekt zit het residu van de uitgefiterde dampen er in, dat is heel wat anders dan de dampen zoals die uit het carter komen.
Wat voor'n soort schepen en motoren zijn dat?
Bij de voortstuwingsmotoren waar ik mee werk zijn de ontluchtingen van circulatie tank en carter gescheiden van de luchtinlaat en ontluchten bovenop de schoorsteen in de buitenlucht,geen filter oid.
De generatoren zijn common rail motoren en daar gaat de carter ontluchting naar de luchtinlaat, hier zit een filter tussen.
Bij onze vorige en huidige boot (Mercedes) zit de carter ontluchting gewoon aangesloten op het luchtinlaat manifolt (de zwarte slang op het kleppendeksel)
Van de uitlaatopstelling zoals je beschrijft kan ik mij weinig voorstellen.
Tegendruk van de uitlaat meten met een waterkolom, dat verandert toch zodra je het toerental verandert?
De uitlaatgassen temperatuur verandert dan ook, of moet je dan de koelwater toevoer naar de uitlaat anders afstellen?
Ik ben wel nieuwsgierig geworden, wil je eens een paar foto's plaatsen?
Groet,
Roelof