door eagle » 23 Jun 2014, 23:14
Over CAV DPA hydraulic governor head.
De hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten wordt bepaald door de positie van de (vertiale) regelplunjer (zg Metering-valve): Hoger is Meer.
Deze positie wordt weer bepaald door evenwicht tussen de regelveer: Neerwaardse kracht, en de zg transfer-druk, Deze werkt op de onderkant van de plunjer, en zorgt zo voor een Opwaardse kracht. Hoemeer de veer wordt gespannen, deste hoger moet de transfer-druk worden voor evenwicht.
De transfer-druk is proportioneel met het toerental: Dit de tegenkoppeling. Neerwaards drukken van de veer resulteert aldus in verhoging van het toerental, waarbij de motorbelasting uiteindelijk de hoeveelheid diesel bepaalt; Er wordt exact die hoeveelheid ingespoten, nodig voor het bereiken van het gevraagde toerental bij de momentele motorbelasting..
"Motor stop" gebeurt door het geheel naar boven trekken van de regelplunjer, tegen de regelkrachten in, voorbij de regelpoort, die daardoor wordt afgesloten: Geen inspuiting meer..
Lekkage is bijna altijd langs de assen van of de "gas"handle, of de "stop"handle. De lagertjes slijten zelden, maar de O-ringen worden hard.
Beide asjes hebben aan de binnenzijde een exenter-pennetje. Die van het gas drukt bij draaien neerwaards op de regelveer-kap. Die van de stop trekt het einde van de regelplunjer omhoog, via een kraagje aan de plunjer.
De asjes worden geborgd door de twee speciale schroeven, die ook het huis vastzetten; ze hebben een speciale kop, beetje torx-achtig, maar dan 12-kant. ze zijn uit het midden geplaatst, en lopen door groeven in de asjes.
Om een asje te demonteren volstaat het om Een boutje aan die kant los te draaien; het huis blijft dan zitten!
De afstelling van de pomp gaat niet verloren door demontage van een asje, of de hele kop!!
Montage is gepruts, maar het kan wel..
Gr, Eagle