Dieselfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Byl54 » 19 Jan 2012, 18:19

Een brandstof systeem heeft in principe twee filters een fijn- en een groffilter. Zover ik begrijp, wil men voor het groffilter een filter van betere kwaliteit. Wat is er beter, aan deze Racor- tov Delphifilters kunnen deze filters niet verstoppen, is de werking beter zodat het fijnfilter minder snel verstopt raakt. Ik heb een keer ergens gelezen, dat deze filters zelfs melk uit de br.stof kunnen filteren, nu komt het bij mij niet vaak voor dat ik melk bij de diesel gooit. Of is het omdat men: A. een niet goed ingebouwde tank heeft. B. te grote tank. C. tankt bij pompen die water voor diesel verkopen, zodat men het betere waterafscheidende vermogen van deze filters nodig heeft ?
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Wim Niessen » 19 Jan 2012, 20:26

Sigdog: Oude of nieuwe motor maakt geen verschil. Wat bepalend is voor de keuze van het filter is de hoeveelheid diesel die rondgepompt wordt
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2012, 20:58

Er zijn legio scheepsmotoren die als -voorfilter- slechts een heel klein zeefje hebben en dan een klein/eenvoudig fijnfilter.

Een groffilter/waterafscheider van Separ kan je bestellen met een RVS element wat je zelf kunt reinigen.
De doorlaat van het filter is uiteraard grover dan bij een fijnfilter.
In dat geval vangen we grover vuil al af in het voorfilter.
De waterafscheidende functie is hier gebaseerd op centruifugewerking, dus moet de brandsof wel voldoende snelheid hebben zodat de centrifugaalkracht zijn werk kan doen door zwaardere bestanddelen (water) naar buiten te slingeren en af te voeren.
Verder zijn promotiefilmpjes leuk, maar die dingen kunnen niet toveren..
Ik denk dat de meest voorkomende problemen veroorzaakt worden door een tank die regelmatig warm en koud wordt, in zo'n omgeving groeien de bacteriën prima (vooral nu er bio componenten aan de dieselbrandstof worden toegevoegd).
Door de wisselingen van temperatuur -ademt- een tank ook vocht naar binnen.
Water meetanken met de brandstof is altijd fout.

@Sigdock,
Juist wat Wim schrijft (die is vast op cursus bij Ton geweest en heeft zich prima ingelezen).
Bij oudere grovere dieselmotoren heb je vaak geen rondpompsysteem, maar slechts een aanvoerleiding en een lekolieleiding vanaf de bovenkant van de verstuivers.
In dat geval wordt er niets rondgepompt en is er met zo'n Separ van enige centrifugaalwerking geen sprake.

De juiste keuze van een filterset (de combinatie) is afhankelijk van de situatie aan boord.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Dehler » 20 Jan 2012, 03:18

Wat voor grof filter met water afscheider zou ik kunnen gebruiken voor een Yanmar 2GM20.
Er zit een standaard fijn filter op de motor gebouwd zonder water afscheider.
Een soort goedkope grof filter bij de tank, met een kleine ingebouwde afsluiter er op.
Nu deze wil ik vervangen.
Wat raden jullie mij aan.
Rekening houdend dat de brandstof flow zeer gering is.
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor bassie77 » 20 Jan 2012, 10:54

Ik vind het nu toch een beetje verwarrend, gezien het feit dat ik nu lees dat oudere motoren wellicht niet geschikt zijn voor de separ filters doordat de rondpomp snelheid te gering is. Geldt dat ook voor een om616? Want in dat geval kan ik de delphi dus beter laten zitten???
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Frieslandvaarder » 20 Jan 2012, 15:05

Hans schreef: Ik denk dat de meest voorkomende problemen veroorzaakt worden door een tank die regelmatig warm en koud wordt, in zo'n omgeving groeien de bacteriën prima (vooral nu er bio componenten aan de dieselbrandstof worden toegevoegd).. Is het dan verstandig om de tank die in mijn ruim staat naast een daf575 te isoleren met de juiste materialen? Komt vanzelf de vraag naar voren, welke kan ik het beste daarvoor gebruiken. Of is het wellicht meer verstandig om een kist om de motor heen te bouwen met geïsoleerde afvoer slang?
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor fox4you » 20 Jan 2012, 16:42

Frieslandvaarder schreef: Of is het wellicht meer verstandig om een kist om de motor heen te bouwen

Is altijd aan te bevelen want dat scheelt een hoop herrie en de rest van je machinekamer en de zaken die daarin staan (accu's, watertanks etc.) worden ook minder warm.
Maar je diesel in je tank zal ook opwarmen doordat er via je retourleiding warme diesel terug in je tank komt.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Frieslandvaarder » 20 Jan 2012, 16:52

Wellicht interessant om de temp eens te nemen na een dagje spelevaren
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Bejakruiser » 20 Jan 2012, 21:25

Bij een kist om de motor komt het isoleren wel heel seccuur een klein gaatje en alles is voor niets. Nou ja bijna alles dan he ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jan 2012, 22:32

In volgorde van binnenkomst:

@Dehler,
In het geval van -weinig- doorstroming zou ik kiezen voor een (duplex) filter van Racor.
Dat is een flink filter met een glaasje en een aftap er onder.
Duplex is altijd veiliger omdat je binnen een tel om kan schakelen naar een schoon filter als de toevoer problemen geeft.
Racor heeft verschillende soorten wisselelementen, je moet als voorfilter dus de juiste filterelementen kiezen.

@Bassie,
Een OM616 is een basismotor (die door velen is omgebouwd naar een scheepsuitvoering) waarbij ik vanaf hier niet kan zien hoe men het brandstofsysteem heeft ingevuld.

@Frieslandvaarder,
Een tank naast de motor (zoals bij vele schepen) is fout. De reden ken je: Temperatuur.
De oplossing is de invloed van de temperatuur van de motorruimte op de tank te minimaliseren.
Dat kan wellicht met goedkope middelen uit een bouwmarkt. Bv. een schot plaatsen, dit luchtdicht afkitten en een paar lagen steenwol aan de kant van de tank aanbrengen.

@Fox,
Bij een doorpompsysteem kan de dieselolie worden opgewarmd, hetzij door de invulling van het systeem en/of doordat het hele spul in de motorkamer zit en door de omgeving wordt opgewarmd.
Mede om die reden ben ik voorstander van een dubbele bodem tank.

Aanvullend moet ik opmerken dat iedere situatie anders is en ik geen standaard oplossing kan geven voor systemen waar ik niet alle gegevens van heb of die ik niet heb gezien.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten