door vuuren1 » 20 Jan 2012, 22:32
In volgorde van binnenkomst:
@Dehler,
In het geval van -weinig- doorstroming zou ik kiezen voor een (duplex) filter van Racor.
Dat is een flink filter met een glaasje en een aftap er onder.
Duplex is altijd veiliger omdat je binnen een tel om kan schakelen naar een schoon filter als de toevoer problemen geeft.
Racor heeft verschillende soorten wisselelementen, je moet als voorfilter dus de juiste filterelementen kiezen.
@Bassie,
Een OM616 is een basismotor (die door velen is omgebouwd naar een scheepsuitvoering) waarbij ik vanaf hier niet kan zien hoe men het brandstofsysteem heeft ingevuld.
@Frieslandvaarder,
Een tank naast de motor (zoals bij vele schepen) is fout. De reden ken je: Temperatuur.
De oplossing is de invloed van de temperatuur van de motorruimte op de tank te minimaliseren.
Dat kan wellicht met goedkope middelen uit een bouwmarkt. Bv. een schot plaatsen, dit luchtdicht afkitten en een paar lagen steenwol aan de kant van de tank aanbrengen.
@Fox,
Bij een doorpompsysteem kan de dieselolie worden opgewarmd, hetzij door de invulling van het systeem en/of doordat het hele spul in de motorkamer zit en door de omgeving wordt opgewarmd.
Mede om die reden ben ik voorstander van een dubbele bodem tank.
Aanvullend moet ik opmerken dat iedere situatie anders is en ik geen standaard oplossing kan geven voor systemen waar ik niet alle gegevens van heb of die ik niet heb gezien.
Groet, Hans van Vuuren