Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keerkopp

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keerkopp

Berichtdoor Quota » 01 Aug 2022, 17:49

Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen die al eens de overstap hebben gemaakt (of laten maken) van mechanische morse handles naar electronische?

Vandaag druk bezig geweest om te kijken of ik de bediening beter kon afstellen of op zijn minst lichter kon laten verlopen, maar helaas zonder het gewenste resultaat.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keer

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2022, 18:48

Quota schreef:Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen die al eens de overstap hebben gemaakt (of laten maken) van mechanische morse handles naar electronische?

Vandaag druk bezig geweest om te kijken of ik de bediening beter kon afstellen of op zijn minst lichter kon laten verlopen, maar helaas zonder het gewenste resultaat.

Vertel maar waar de gedachten naar uit gaan.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keer

Berichtdoor Quota » 01 Aug 2022, 19:48

Nou, de gedachten gaan nergens specifieke naar uit, anders dan dat ik nu twee morse handles heb, die stroef gaan, waarbij de keerkoppeling (met voldoende olie) bij stationair vooruit nog niet altijd wil aangrijpen en dat soms pas bij verhoogd toerental doet (wat een klap tot gevolg heeft en het manouvreren er ook niet makkelijker op maakt).

De werf die de laatste vijftien jaar dit schip onderhouden heeft, heeft aangegeven dat er altijd problemen hebben/horen met dubbele mechanische morse handles, en dat overstappen op electronische bediening welliswaar prijzig is (geen idee hoe duur overigens) en ook de enige manier waarop we van het 'gedoe' afkomen.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keer

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2022, 20:28

2x microswitch in je morse handel past precies.
1x 4/3 ventiel in middenstand AB doorverbonden en PT doorverbonden, 2x dubbelwerkende cilindertjes met de konten aan elkaar, mag je zelf kiezen of je de druk van de keerkoppeling gebruikt, of lucht !
Bij lucht wordt het dan een 5/3 ventiel.
Moet er nog wel ergen een schemaatje van kunnen vinden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keer

Berichtdoor Quota » 01 Aug 2022, 20:39

Wolf1 schreef:2x microswitch in je morse handel past precies.
1x 4/3 ventiel in middenstand AB doorverbonden en PT doorverbonden, 2x dubbelwerkende cilindertjes met de konten aan elkaar, mag je zelf kiezen of je de druk van de keerkoppeling gebruikt, of lucht !
Bij lucht wordt het dan een 5/3 ventiel.
Moet er nog wel ergen een schemaatje van kunnen vinden !
Gr. Wolf1


Euhh... Okay, je overschat mijn twee linkerhanden een peu vrees ik... :lol:
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keer

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2022, 21:42

Waar klemt de schoen ?
Bij cilinder bouwers, bv Hydrauliek 24 kan je cilinders samenstellen zoals jij dat wilt.
In dit geval neem je twee manteltjes met slag en diameter zoals jij die hebben wilt, last aan een zijde er een bodem plaatje op en daar tegen het tweede manteltje.
Steek er aan beide zijden een zuigertje met stang in, draai er de stangafdichting op, en je heb een 3 standen cilinder geconstrueerd !
2 uit = Vooruit, 1 in en 1 uit, = Neutraal, 2 in = Achteruit.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keer

Berichtdoor eagle » 01 Aug 2022, 23:48

Een motor, met voor de toeren een handle, en een 2e handle voor de keerkoppeling?
Mechanische koppeling van Volvo Penta?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 987
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keer

Berichtdoor Wolf1 » 02 Aug 2022, 09:28

eagle2 schreef:Een motor, met voor de toeren een handle, en een 2e handle voor de keerkoppeling?
Mechanische koppeling van Volvo Penta?
Gr, Eagle2

Volgens mij gaan we nu over van een single lever control, naar een dual lever control.
Geloof niet dat, dat de vraagsteller bedoelde !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keer

Berichtdoor jkos » 02 Aug 2022, 09:58

Je kunt ook eens kijken bij Micro commander of bij Glenndinning.
Enige tijd geleden stond er een complete set aangeboden op Ebay.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw van mechanische naar electronische motor- en keer

Berichtdoor Quota » 02 Aug 2022, 12:53

Wolf1 schreef:Volgens mij gaan we nu over van een single lever control, naar een dual lever control.
Geloof niet dat, dat de vraagsteller bedoelde !
Gr. Wolf1


Klopt helemaal Wolf1, het gaat om een enkele handle bediening op twee plaatsten. Ik denk dat ik snap hoe ik de handle aan kan passen Wolf1 (daarmee niet zeggende dat ik het mezelf zie doen). Hoe zorg je er dan voor dat de motor en de keerkoppeling op de electrische signalen gaat reageren?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten