Ach, vervangen van oudere motoren gebeurt zowel uit emotionele, technische als financieel rationele redenen.
Zelf begrijp ik Guido’s (quichot) standpunt zeer zeker. Immers, als je persoonlijk geen lekker gevoel meer met je motor hebt, moet je actie ondernemen. In welke vorm dan ook.
Wel denk ik dat je beslissing zeer zeker sterk afhangt van je persoonlijke praktische en technische vaardigheden/interesses en gevoel.
Ik heb al meer dan 20 jaar twee Hanomag motoren uit 1970 in de MK staan. Nu dus bijna 47 jaar oud! Oliedruk van beide is goed, wel ‘zweten’ ze beide iets.
Toch heb ik het grootste vertrouwen in deze beide motoren. Nu, maar ook voor de komende jaren! Maar, ........:
Gezien de leeftijd van de motoren heb ik jaren terug wel direct alle appendages (waterpomp, oliekoeler, slangen, startmotor, dynamo’s) gecheckt Toen ook diverse voorzorgsmaatregelen genomen, o.a.:
Preventieve revisie/vervanging van:
- startmotoren en dynamo’s gereviseerd (o.a nieuwe borstels, lagers checken/vervangen, goede v-snaren en reserve snaren a/b)
- Alle slangen (diesel, olie, koelvloeistof, keerkoppeling-oliekoeler etc) vervangen
- Trillingdempers motor en in aandrijflijn vervangen
- Alle elektrische bedrading/connectors gecheckt en met tyrips vastgezet (zodat de draden niet zoals voorheen aan de connectoren hingen/trilden)
Reserve onderdelen aan boord:
- Waterpomp (vorige jaar begon een pomp plots te lekken; afgelopen winter zelf de lagers en dichtring (30 euro) vervangen; maar voor 100 euro is ook een compleet nieuwe pomp te koop)
- Brandstofopvoerpompje (plunjer/klepjes willen wel eens loskomen uit de aluminium behuizing, dit is te repareren, maar pompje vervangen is sneller)
Verder:
- Regelmatige visuele controle in MK (een schone MK is hier een groot voordeel : een plotse lekkage (water/olie/diesel/ATF) valt dan direct op, maar bijvoorbeeld ook de rubber deeltjes van een slechte V-snaar)
- Audioalarmen op koelwatertemp en oliedruk (dit naast de controlelichten en meters)
- Van de brandstofpomp en verstuivers blijf ik af. (ik heb zelf wel een verstuivertester, maar ja het loopt allemaal netjes: dus nu afblijven! )
Ach, verder heb ik thuis nog een complete reserve motor staan . Ooit voor 200 euro op de gok op een sloop gekocht. Wel zelf gedemonteerd om de staat te beoordelen. Uiteindelijk alleen kleppen/zittingen met de hand opnieuw ingeslepen. Cilinders gehoond (vrijwel geen stootrand) en nieuwe zuigerringen besteld. Krukas, lagerschalen als nieuw. Status van branstofpomp/injectors weet ik niet. Ik verwacht en hoop deze reserve motor nooit nodig te hebben. Jaarlijkse varen we slechts een paar honderd uur, hier slijten mijn motoren niet van. Deze motoren gaan mij overleven. Gezien beperkt aantal vaaruren is minder brandstof-verbruik voor mij ook geen reden voor hermotorisering.
Ik besef dat mijn verhaal zeer persoonlijk is, maar dat gaf ik in het begin al aan.