Nieuwe verstuivers

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Yep » 27 Jan 2023, 18:31

Ik zie het niet direct maar je bedoelt achter de turbo in de buis met bocht denk ik.
Jij hebt een veel langere buis, bij mij is het een kort mengstuk dat al snel overgaat in de slang.
Eerst eens even verder dokteren op de 6068.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Ruiter » 27 Jan 2023, 18:47

Nee net voor de turbo je ziet het draadje naar boven gaan.
Ik had de sensor eerst los tussen de isolatie zitten.
Nu zit hij met een klembusje direct in de uitlaatgasstroom.
De uitlezing is nu veel beter.

Groet Dirk.
Ruiter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 22:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Yep » 27 Jan 2023, 18:57

Scherp Drik.
Ik ga morgen eens even kijken naar deze locatie.
Is inderdaad geheel VOOR de turbo, heel anders dan in de mix van gas en buitenwater.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jan 2023, 00:26

Yep schreef:Is inderdaad geheel VOOR de turbo, heel anders dan in de mix van gas en buitenwater.

Beetje Dom ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Yep » 28 Jan 2023, 13:53

Yep schreef:Scherp Drik.
Ik ga morgen eens even kijken naar deze locatie.
Is inderdaad geheel VOOR de turbo, heel anders dan in de mix van gas en buitenwater.


Hoi Dirk,

Ik vond een plug aan de onderzijde op het huis van de compressor.
Maar daar kwam koelvloeistof uit.
Dus het zal een watergekoelde turbo zijn.
Verder vind ik niets meer dan de olietoe- en -afvoer van het turbolager.
Verder geen pluggen o.i.d., ook niet voor de turbo.

Zou je een detailfoto kunnen/willen maken?
Thanks!

Groet,

Rob
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Ruiter » 28 Jan 2023, 21:52

Yep,

Ja jij hebt denk ik een originele scheeps JD met gekoelde Turbo.
Bij mij betreft het een zelf gemariniseerde industrie JD met standaard ongekoelde turbo welke met een hoes geisoleerd is.
Het uitlaatspruitstuk wordt wel gekoeld.
Ik kon eenvoudig een gaatje boren net voor de flens en daar draad in tappen voor het klembusje.
Het moet natuurlijk wel gasdicht zijn.
De bijbehorende meter op het dashbord heeft een uitlezing tot 1200 graden.
Volgens de specificatie moet de temp bij mijn motor 560 graden zijn onder belasting.
Vast aan de palen haal ik dat makkelijk.
Ik zal binnenkort een keer kijken wat hij nu aangeeft tijdens het varen.

Groet Dirk.
Ruiter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 22:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Yep » 28 Jan 2023, 22:24

Thanks!
Klopt, dat zit erin.
Ik dokter verder want deze meting lijkt me wel nuttig.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Wolf1 » 29 Jan 2023, 15:13

Spelingen van essentiële onderdelen, van een verbrandingsmotor zijn bepalend voor zijn efficiëntie.
Daarbij is de belangrijkste rol, de ontstane warmte bij een verbranding, zoveel als mogelijk om te zetten naar mechanische energie.
De maatvoering van b.v. een zuiger word voor een groot deel bepaald door zijn temperatuur, verkregen door 1 verbranding gedurende 2 omwentelingen.
De meting van de zuigertemperatuur is in de gebruikers omgeving moeilijk te bepalen, door die reden werken we met de meest directe reverentie, de uitlaatgas temperatuur.
Door de meeste constructeurs opgegeven direct achter de uitlaatklep.
Met een totaal waarde zoals opgegeven door mijnheer Ruiter (560ºC) moet heel zorgvuldig en voorzichtig worden omgegaan, je weet niet waar deze resultante vandaan komt, het is een gemiddelde waarde van alle cilinders samen.
Ik heb een schade gezien waarbij temperatuur korte tijd 3,5% boven de maximum waarde was gekomen, dat was in dit geval voor 2 cilinders funest.
Bij metingen waarbij overzicht is, wat er in elke cilinder gebeurt, kun je zorgen dat bij geen enkele cilinder de temperatuur wordt overschreden.
Bij gezamenlijke metingen, moet er duidelijke instructie zijn waar en in hoeveel tijd een waarde bereikt mag worden !
De constateur geeft ook de tijdsduur van omstandigheden aan, b.v. in light (Yacht), medium, of heavy duty gebruik.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Yep » 29 Jan 2023, 15:22

Ruiter schreef:Nee net voor de turbo je ziet het draadje naar boven gaan.
Ik had de sensor eerst los tussen de isolatie zitten.
Nu zit hij met een klembusje direct in de uitlaatgasstroom.
De uitlezing is nu veel beter.

Groet Dirk.


Heb jij ook een olietemperatuursensor op de JD?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Ruiter » 29 Jan 2023, 18:09

Wolf je hebt gelijk meting per cilinder is natuurlijk veel beter.
Vroeger nog wel eens elk uur de temperaturen moeten noteren tijdens een machinekamer dienst op het opleidingschip.
Als ik het goed begreep konden ze daar mee ook de staat van de verstuivers in de gaten houden.
Het ging mij bij ons kleine machientje om te weten of hij redelijk belast wordt.
Er zit voor de rest geen electronica op alleen temp koelvloeistof en oliedruk.

Groet Dirk
Ruiter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 22:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten