Vandaag wezen kijken bij de verkoper van die nieuwe oude keerkoppeling.
Het is inderdaad dezelfde die ik heb.
Hij wist te vertellen dat de Indenor met deze k-koppeling een centrifugaalkoppeling had in het vliegwiel. En toen ging bij mij een lampje branden: dat zou dus kunnen verklaren waarom ik vroeger altijd na het inschakelen nog geen schroefwerking had. Moest altijd iets gas bijgeven.
En nu recent kan ik niet meer vooruit schakelen, maar als ik de motor stop, in vooruit schakel, dan de motor start, draait de schroefas ook bij stationair toerental al volop mee! AHAA!
Dat betekent: k-koppeling demonteren, vliegwiel demonteren en centrifuaalkoppeling repareren. Hij wist vrij zeker dat er twee (of vier?) vrij sterke veertjes gebroken zouden zijn, waardoor de centrifugaalkoppeling meteen aangrijpt. (Hij had vroeger een werf in Warmond).
Hij beweerde ook dat de k koppeling geen synchromeshes zou hebben. Dat lijkt me dan weer sterk, want als ik achteruit schakel (wat wél met draaiende motor lukt) gaat de schroefas al meedraaien terwijl ik de handle naar voren duw, maar de tandwielen nog niet in elkaar zitten. Dus ik vermoed dat er wel synchromeshes inzitten.
Kortom: die k koppeling moet ook open.
Wat vinden jullie van dit verhaal? Voor mij klinkt het logisch, maar ik hoor graag ook andere meningen.