Indenor spuugt ergens water bij het starten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Apr 2019, 23:08

eagle schreef:Truuckje: Proef een weinig vloeistof op je vingertop: Koelvloeistof is mierzoet...
Gr, Eagle

Ja inderdaad, zoet,en dat is nou juist het gevaarlijke eraan.
Want het is ook nog GIFTIG.
Het is namelijk ethyleenglycol en geen propyleenglycol(niet giftig).
https://www.medics4medics.com/nl/toxico ... -antivries

Blijf maar met je tengels van dat spul af,en in de mond of op de tong hoort dat spul helemaal niet.
Als je duidelijkheid wilt of het koelvloeistof is of water,koop je een refractometer ,of je koopt een eenvoudige koelvloeistofmeter,waarmee je de beschermingsgraad meet.Entje met een "dobber" erin.
Als het water is,zinkt de dobber.
Is het KVS,dan gaat het drijven naarmate van de beschermingsgraad.
Noordvaarder
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Gruttepier » 24 Apr 2019, 03:38

Ts moet eerst maar eens aantonen of het water of KV is, en op basis daarvan moet dan een juiste conclussie getrokken worden.

Pas als de oorzaak gevonden is zal je de logica gaan snappen, het is nu gissen en fantaseren.
Gruttepier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 24 Apr 2019, 06:23

Eens, maar als het niveau in de expansietank onveranderd is gebleven en er is wel ergens 8 liter "vocht" vandaan gekomen....
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor eagle » 24 Apr 2019, 07:27

Gruttepier schreef:Ts moet eerst maar eens aantonen of het water of KV is, en op basis daarvan moet dan een juiste conclussie getrokken worden.


Juist!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 22 Mei 2019, 13:29

Een korte update. Ik was op zoek gegaan naar een vervangende motor want dat deze aan zijn einde was, was inmiddels wel duidelijk.
Ik had wel een aardige gezien, redelijke prijs, met een (te) dure keerkoppeling erbij (want net gereviseerd), maar goed, daarmee zou ik toch verder kunnen.
Eerst dus de motorfundatie opgemeten. Bij de 'nieuwe': 65 cm bij 35 cm.
In mijn boot: 65 cm bij 43 cm... Getver, wat nu?

Maar... ik trof in mijn boot het volgende aan: (zie foto).
Afbeelding
AHA!!!

Conclusie: de UITLAAT lekt water. Dit is de oogst van twee weken, en het emmertje is overstroomd, dus het is nogal wat.
En dat je even niet verkeerd zit: het is dus een DROGE uitlaat (normaal gesproken dan).
Mijn (en jullie) eerdere conclusie dat de bussen zijn gezakt en dus einde motor is, was dus wellicht onjuist. Het zou ook verklaren waarom ik geen koelwater miste!

Kortom, met frisse tegenzin inlaat- en uitlaat-spruitstukken weer gemonteerd. Accu er aan. Starten, en... lopen!
Dit geloof je toch niet? Een Indenor waar een tijdlang (5 maanden) water op de zuigers heeft gestaan? Waar ik acht liter water uit het carter pompte? Waar de klepstoters en veren in een grijze grafietachtige smurrie waren gehuld?
Beste brave onverwoestbare Indenor. Nog een keer goed olie met additiefje spoelen en vervangen.

Na het warmdraaien (loopt keurig hoor) de uitlaat weer losgekoppeld van het uitlaatspruitstuk, want eerst maar eens opzoeken waar dat stomme water vandaan komt.
Wie o wie kan mij uitleggen hoe een droge uitlaat water naar binnen laat lopen? Condensatie? Destillatie? (niet hevelen in ieder geval)
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 22 Mei 2019, 13:40

bas schreef:Of het al decennia lang goed gaat weet ik niet en plotseling is vrij relatief als in oktober 2018 de problemen al begonnen.
Was het toen gelijk al 8 liter water of is er door de maanden heen steeds wat meer Bij gekomen?
Vooropgesteld dat er geen kv is bijgevuld en dat het water is blijft dan de uitlaat of de inlaat over, dan lijkt mij de uitlaat nu de meest voor de hand liggende van de twee.


Bas is voorlopig de winnaar!
:D
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 22 Mei 2019, 17:35

Zebigbos ik snap het ff niet meer je hebt een gesloten kielkoeling ( vlakkoeling) gevuld met koelvloeistof motor gevuld met koelvloeistof,waar komt dan het water vandaan?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 22 Mei 2019, 18:47

Ik snap het ook niet Klaver Vier.
Dat water komt dus uit de uitlaat druppelen, (want emmertje is vol) en stroomt zo de motor in. Ja zo gaat de boel naar de haaien!
Die uitlaat gaat naar achteren in de boot, en heeft na een S-bocht een opening boven het watervlak. Het is mij een raadsel waarom hij water laat druppelen.
Ik ga de achterkant nog eens openmaken om te kijken wat zich daar allemaal afspeelt.

Maar wie een idee heeft mag het zeggen!
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor henkvd » 22 Mei 2019, 19:41

Dan zal achterin ook wel water instaan mag je aannemen. Ervan uitgaande dat de doorvoer hoog genoeg boven het water oppervlak zit dat het er niet in kan klotsen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 22 Mei 2019, 20:19

Zebigbos zegt de uitlaat loopt af naar achteren en er zit bij de spiegel een zwanenhals en de uitlaat opening zit buiten ruim boven de waterlijn
Rara ,dan kan het water toch nooit bij de motor komen
Ik heb het idee dat we flink verkeerd geinformeerd worden,en dan kom je er nooit uit
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten