oliegesmeerde schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

oliegesmeerde schroefas

Berichtdoor HermanT » 14 Nov 2015, 07:33

In mijn pas verworven Excellent zit een oliegesmeerde schroefas. Heerlijk schoon, geen geklooi met vet.
De olie in het potje blijft ook keurig op peil.
Heeft iemand een idee wat voor olie ik hiervoor eventueel zou moeten gebruiken?
groet
Herman
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 07:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: oliegesmeerde schroefas

Berichtdoor vuuren1 » 14 Nov 2015, 23:28

Een oliebad schroefas is mooi maar een stuk gevoeliger voor bv. een visdraadje.
In principe is iedere motorolie goed maar als er water binnen komt kan motorolie daar niet mee om gaan.

Een staartolie van een buitenboordmotor zou wel met iets water om moeten kunnen gaan. Is duurder maar wellicht een stuk beter.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: oliegesmeerde schroefas

Berichtdoor Excellent 900 » 06 Nov 2018, 18:56

Ik heb een vraagje over onze Excellent 900 hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb water in het drukvaatje van de schroefas. Hier zit normaal de olie in voor de olie gesmeerde schroefas. Nu is het een witte sluge drap. Ik vermoed lekkage in de keringen. Weet iemand hoe dit systeem werkt en hoe deze onderdelen te vervangen .

Jack
Excellent 900
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 Nov 2018, 18:42
ligplaats:
info:

Re: oliegesmeerde schroefas

Berichtdoor jkos » 07 Nov 2018, 00:27

Eigenlijk is het een heel simpel systeem
Aan beide zijden is de schroefas voorzien van een oliekeerring
De olie zit in een suppletie tankje welke voorzien is van een automatische ontluchting, door de zwaartekracht gaat de olie naar beneden en vult de gehele schroefaskoker.
Op zich een heel mooi systeem zolang de oliekeerring intact blijft.
Is dit niet het geval dan mengt de olie zich met het binnendringende water en vormt zich een sludge welke niet meer goed smeert.
De oplossing is meestal een vervanging van de achterste oliekeerring.
jkos
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 18:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Arnemuiden
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten