GTL diesel een uitkomst?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mark Snoek » 25 Sep 2017, 16:00

Oke Rene. Ik lees dat je ervaart dat de motorolie beter blijft en dat klopt ook. Via analyse's van olien bij PON Power (dat is dan voor binnenvaartmotoren) is naar voren gekomen dat de oxidatiestabiliteit, lees veroudering, beter blijft dan een motor welke op diesel draait. Ook het percentage roet zakt gemiddeld met 50% in de olie tevens zagen we dat het percentage ijzer (voeringen) ook daalde. Al met al ook iets om over na te denken.
Mark
Mark Snoek
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Sep 2017, 19:33
ligplaats: Hasselt

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mark Snoek » 25 Sep 2017, 16:23

Goedemiddag,

Ik lees dat men denkt dat GTL al jaaaaaren in de vorm van V-power op de mort is. Dat is nu echt een kul verhaal met alle respect. Het is niet te ontkennen dat er GTL toegevoegd wordt aan een product als V-power. Maar nogmaals, GTL en V-Power zijn verschillende producten.

Mark
Mark Snoek
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Sep 2017, 19:33
ligplaats: Hasselt

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Klaver vier » 25 Sep 2017, 17:52

Mark ik heb de gtl van firezone en van shell gebruikt ,maar daar merk ik geen verschil.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1441
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor peter jansen » 25 Sep 2017, 18:21

Mark.

Je klinkt en praat alsof je verstand van zaken hebt op het gebied van gtl enz. Misschien kun je jezelf voorstellen en vertellen welk raakvlak je hebt met brandstof? Altijd leuk om te weten en zeker niet lelijk bedoeld!
peter jansen
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 22:58
ligplaats: de haukes

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mark Snoek » 23 Okt 2017, 10:00

Beste Peter,
Het klopt dat ik redelijk ingevoerd ben in het product GTL. Sinds 2012 ben ik bezig om de Binnenvaart aan de GTL brandstof te krijgen. Ik doe dit namens Vidol alwaar ik gedetacheerd ben vanuit Shell. Wat we gedaan hebben is heel veel testen en heel veel emissies meten. Hierdoor hebben we enorm veel kennis opgebouwd. Sinds 2016 proberen we de pleziervaart ook entausiast te krijgen voor deze brandstof. We doen dit door zo veel mogelijk het 'eerlijke' verhaal te vertellen. Dat wil dus zeggen inkl. de aandachtspunten welke je moet weten alvorens je over schakelt naar GTL. Ik zeg bewust 'aandachtspunten' omdat iedere motor wel op GTL kan draaien. Waarom ik mij gemengd heb in de diverse discussies is dat er veel verhalen de ronde doen die niet kloppen of deels kloppen. Hier stoor ik me mateloos aan. Ik heb onder de documentatie welke zij aan onze handelaren geven mijn eigen telefoonnummer geplaatst zodat mensen mij rechtstreeks kunnen benaderen met vragen cq opmerkingen. Wij hebben de handelaren gevraagd mensen eerst de folder te laten lezen alvorens voor het eerst over te stappen op GTL.
Ik hoop dat je gerust bent gesteld. Mark
Mark Snoek
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Sep 2017, 19:33
ligplaats: Hasselt

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mark Snoek » 23 Okt 2017, 10:17

Beste Rene (klaver vier),
De GTL van Salland wijkt iets af van de GTL van Shell. Shell is niet het enigste bedrijf wat GTL maakt. Vergeijkbare producten zijn o.a. CTL (Coal to Liquid) en BLT (Biomas to Liquid). Het procede is het zelfde echte vanuit een andere grondstof gemaakt. Shell stop nog extra additieven in de GTL zoals b.v. een cold flow inprover zodat gegarandeerd de - 20 gehaald kan worden. Ook wordt er nog een extra hoeveelheid verstuiverreinigingsmiddel aan toegevoegd. Dit missen we bij de Salland GTL. Ook geeft Salland iets te weinig informatie naar mijn beleving en is de informatie niet helemaal correct. Zij claimen een enorm CO2 voordeel wat niet helemaal terecht is en wat zeker niet geclaimd kan en mag worden in de practijk. Wij claimen geen CO2 voordeel. Het proces van het maken van GTL inkl. transport, enz, enz. genereerd net zoveel CO2 dan de totale suppier keten van diesel. Dus al met al is de GTL van Salland ook prima te gebruiken maar net even iets anders.
Mark Snoek
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Sep 2017, 19:33
ligplaats: Hasselt

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Klaver vier » 23 Okt 2017, 10:43

Mark wat mij opviel na de eesrste keer gtl gebruikt te hebben dat er heel veel prut uit de uitlaat kwam,ik dacht zelf dit kan nooit goed zijn,maar dit is maar 1 keer gebeurd en daarna nooit weer
Ik denk dus dat er in de gtl van firezone wel degelijk een reiniger zit,hoe is het anders te verklaren dat er zoveel prut uit de uitlaat kwam.
Ik ben er zo goed als zeker van dat het de motor inwendig heel mooi reinigt,en dat hij er mooier op loopt is 100% zeker.
Zoals ik al vertelde ik merk geen verschil in shell of firezone.
Gr René ( een tevreden gtl gebruiker)
Klaver vier
 
Berichten: 1441
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mark Snoek » 23 Okt 2017, 13:42

Goed te horen Rene dat je tevreden bent. Over wat voor motor praten we eigenlijk? Het bevreemd me een beetje dat je in één keer een partij drab uit de uitlaat ziet komen. Ik zou niet kunnen zeggen waar dat vandaan moet komen. Dat GTL de motor reinigt komt omdat de GTL veel beter en schoner verbrand dan diesel. M.n. het vuil (roet) wat achter de zuigerveren zich nestelt, zal langzaam los komen. Dit duurt in de regel wel even. Doordat GTL volledig verbrand, ook bij lage toeren/belasting, worden er minder afzettingen gevormd.
Een enkeling zal merken, waaronder ik zelf bij mijn eigen boot, dat er sprake is van een ietwat "zure lucht" uit de uitlaat. De oorzaak hiervan is meestal dat de verstuivers niet meer goed functioneren, hij verneveld niet meer mooi en we noemen dat in de volksmond dat ze staan te "pissen". Het kan dus zijn dat er een paar nieuwe in moeten. Als men in de gelegenheid is zou het ook mooi zijn om het inspuitmoment iets dichter bij top te leggen. Ik denk in de regel dat drie graden wel voldoende is. Als je de beschikking heb over een co meter dan moet de motor perfect af te stellen zijn. Hoe lager de co, hoe beter de verbranding is en hoe beter dat de motor rendeert quwa vermogen. GTL verbrand sneller (Cetaangetal van >70), vollediger en korter dan diesel. Met deze kennis weet je dus dat het inspuitmoment eigenlijk iets op moet schuiven om het vermogen te halen of zelfs iets meer. GTL heeft een hoger calorische waarde dan diesel.
Mark
Mark Snoek
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Sep 2017, 19:33
ligplaats: Hasselt

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Klaver vier » 23 Okt 2017, 15:11

Mark ik heb een fiat aifo ( iveco)
Ik weet niet of het uitmaakt maar ik had minstens een uur of 6 gevaren toen ik de gtl bij het laatste restje diesel gooide,daarna nog een uur of 2 gevaren toen kwam de zwarte prut uit de uitlaat,dit is erna nooit meer gebeurd,wel soms een beetje vettigheid op het water,maar zeker geen roet.
Ik denk niet dat mijn verstuivers staan te lekken daar loopt hij veel te mooi voor.
Vroeger met mijn mersedes wel eens lekkende verstuivers gehad dan was het net een petroleum toestel zo,n lucht
De lucht van gtl is net paraffine dus ook niet reukloos.
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 1441
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor peter jansen » 23 Okt 2017, 16:21

Beste Mark.

Bedankt voor je reactie op mijn vraag. Altijd leuk om iemand op het forum te hebben die ergens veel van af weet. Ik heb van de zomer zelf ook even gevaren op gtl en was ook aangenaam verrast. Helaas is het bij ons in de buurt slecht verkrijgbaar. Anders zou ik er altijd mee varen.
peter jansen
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 22:58
ligplaats: de haukes

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten