Natte uitlaat te weinig water.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor waldpyk59 » 23 Mei 2024, 16:28

Bij mijn sloep met een inboard Vetus diesel komt er alleen water uit de uitlaat bij 1800 toeren of meer. Beneden de 1800 toeren dus helemaal niets. Wat heb ik intussen gedaan: kogelkraan van de inlaat staat open, wierpot voldoende stevig aangedraaid en de afsluitring is nog puntgaaf. De slangen zitten goed aangesloten. Impeller gecontroleerd en is oké. Vervolgens Starbrite motorontkalker in de wierpot gedaan en volgens de gebruiksaanwijzing de procedure doorlopen D.w.z. de ontkalker een half uur in laten werken. Vervolgens de motor weer gestart maar er is geen verschil. Bij 1800 toeren duurt het ongeveer 20 seconden voor het eerste water uit de uitlaat komt. Het loopt er dan langzaam uit en af en toe spuit het water een 30 cm ver. Graag jullie advies aangezien het toch normaal is dat er bij een stationair draaiende motor water uit de uitlaat komt. Om niet te vergeten het onderwaterschip vorige week behandeld en de inlaat is schoon.
waldpyk59
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mei 2024, 16:14
ligplaats: Drachten
info: Sloep met Vetus diesel.

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Renegade » 23 Mei 2024, 17:37

waldpyk59 schreef:Graag jullie advies aangezien het toch normaal is dat er bij een stationair draaiende motor water uit de uitlaat komt.

Het mag dan zijn dat de ring van de wierpot nog goed is ,maar op basis van je gegevens die je meld, denk ik dat de impeller valse lucht zuigt i.p.v. een water.
Dat is ook de reden waarom je bij veel toeren nog een beetje water pomp.
Ergens zit een "lucht" lek.
Als alle aansluitingen voor de impeller luchtdicht zijn,moet er water komen zodra de motor loopt.
En zit de goede impeller in de impellerpomp?
En dicht de koperen plaat de impeller pomp goed af?
En je bent er zeker van dat de impeller meedraait in de pomp en het boutje in de impeller mist niet?
Renegade
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor waldpyk59 » 23 Mei 2024, 18:12

Oké, ik ga alle punten die je noemt bij langs en ga eventueel de wierpot vervangen om zeker te zijn. Ik hou je op de hoogte. Kan een paar dagen duren maar je krijgt reactie en voor nu bedankt voor het meedenken!
waldpyk59
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mei 2024, 16:14
ligplaats: Drachten
info: Sloep met Vetus diesel.

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Amersfow » 23 Mei 2024, 19:29

Probeer een nieuwe impeller exact voor de pomp. Geen namaak, die kan net iets kleiner zijn dan de originele, en dan werkt die heel slecht.

Als je zo'n ouderwetse wierpot met een vleugelmoer bovenop het deksel hebt zou ik dat ook wantrouwen. Misschien ff een fiets binnenband als afdichting toevoegen. Als dat werkt, ligt het aan het deksel en rubberen ring van de wierpot. Dan even een nieuwe wierpot monteren met schroefdeksel.
Laatst gewijzigd door Amersfow op 23 Mei 2024, 19:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor pascall » 23 Mei 2024, 19:39

Kijk tevens of het koperen dekseltje van de pomp niet ingelopen is, zoja, dekseltje omdraaien.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor waldpyk59 » 23 Mei 2024, 21:18

Bedankt allen voor de tips. Ik ga alles uitproberen, heb nog een nieuwe originele impeller liggen en ga die monteren. Deksel zal ik ook controleren en desnoods omdraaien. Jullie horen van mij.
waldpyk59
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mei 2024, 16:14
ligplaats: Drachten
info: Sloep met Vetus diesel.

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor waldpyk59 » 31 Mei 2024, 15:26

Even een update betreffende te weinig koelwater. Intussen heb ik de toe- en afvoerslang van de wierpot en de wierpot zelf vervangen. Geen resultaat. Binnenkort gaan we de impeller weer bekijken en het deksel eventueel omdraaien. Aangezien we daar slecht bij kunnen om de kleine schroeven eruit te draaien gaan we de complete waterpomp (2 bouten en 2 slangen ) losmaken. Wij zijn van plan om de kleine schroefjes te vervangen door schroefjes met een vleugel om ze in de toekomst gemakkelijker los te kunnen draaien. Het betreft trouwens een Vetus M2C5. Wordt vervolgd.
waldpyk59
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mei 2024, 16:14
ligplaats: Drachten
info: Sloep met Vetus diesel.

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor aadbloem » 31 Mei 2024, 15:44

Ik begrijp totaal niet waarom je een wierpot ooit zou moeten vervangen, weggegooid geld dus?
Is het zeefje onder de boot misschien een beetje verstopt? Gooi eens flink wat water in de wierpot en loopt dat snel weg? Is de de wierpot na een tijdje draaien zonder lucht? Dat zou wel moeten namelijk. Mijn wierpot is na even draaien zonder lucht (kunststof doorzichtig deksel Vetus). De meest voor de hand liggende oorzaken zijn het zeefje en de impeller. Een andere mogelijke oorzaak kan de koelwisselaar zijn (mits aanwezig op deze motor), verstopt met kalk voornamelijk. Kalkoplossers bieden niet altijd een oplossing, er komt een beetje los waardoor het probleem eerder erger wordt dan dat het dan verdwijnt.
Die zeefjes onder de boot zijn de slechtste uitvinding ooit. Zit onder 80% van de nederlandse bootjes. Wel blijft je wierpot dan lekker leeg.
aadbloem
 
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Wolf1 » 31 Mei 2024, 19:39

Bij een oud model vetus wierbak, te herkennen aan de vleugelmoer.
Ligt de bovenkant van de binnenste en de buitenste O-ring in lijn (reitje)
Steekt het rubber boven de bak uit ?
De zelfde vraag rijst voor de dichtingsvlakken in het deksel ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor waldpyk59 » 02 Jun 2024, 20:19

aadbloem schreef:Ik begrijp totaal niet waarom je een wierpot ooit zou moeten vervangen, weggegooid geld dus?
Is het zeefje onder de boot misschien een beetje verstopt? Gooi eens flink wat water in de wierpot en loopt dat snel weg? Is de de wierpot na een tijdje draaien zonder lucht? Dat zou wel moeten namelijk. Mijn wierpot is na even draaien zonder lucht (kunststof doorzichtig deksel Vetus). De meest voor de hand liggende oorzaken zijn het zeefje en de impeller. Een andere mogelijke oorzaak kan de koelwisselaar zijn (mits aanwezig op deze motor), verstopt met kalk voornamelijk. Kalkoplossers bieden niet altijd een oplossing, er komt een beetje los waardoor het probleem eerder erger wordt dan dat het dan verdwijnt.
Die zeefjes onder de boot zijn de slechtste uitvinding ooit. Zit onder 80% van de nederlandse bootjes. Wel blijft je wierpot dan lekker leeg.


Het zeefje bij de waterinlaat onder de boot is schoon want 2 weken terug boot afgespoten en antifouling aangebracht. Ik ga morgen de warmtewisselaar schoon maken want het kan best zijn dat die verkalkt is of andere vuilresten waardoor de pijpjes voor een gedeelte verstopt zijn. Alleen bij veel toeren komt er water dus lijkt vrij aannemelijk dat de warmtewisselaar niet helemaal fris is. Ik hou jullie op de hoogte.
waldpyk59
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mei 2024, 16:14
ligplaats: Drachten
info: Sloep met Vetus diesel.

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten