Dynamo laad niet bij

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Beemer » 29 Mrt 2024, 23:45

:evil:
Amersfow schreef:………. Of kortsluiting of overbelasting. Een zwaardere is nog geen klein bier zei de man, dan moet je ombouwen, het is een specifiek ding. Eur 145 ex.

……overbelasting… Conclusie, die 50 dynamo van je is simpelweg te zwak voor je accubank en dan nog even die boegschroef er over heen.
Ook nu na reparatie is het weer wachten op het volgende defect.

….. geen klein bier…. Moet je ombouwen… specifiek ding…..

“Specifiek” ding is klinkklare onzin, jouw dynamo is voor elk ander merk dynamo te vervangen!
“Ombouwen”, ook onzin, simpelweg even zoeken naar dynamo met juiste maten en de bevestingsoren op juiste plek. Wellicht een andere stelbeugel om de snaar op spanning te brengen. Oh en waarschijnlijk langere snaar :D :D
“Geen klein bier”, wellicht niet bij deze reparateur :evil: :cry:
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Navigo » 30 Mrt 2024, 13:11

HH,

Ik heb eens meerdere topics van TS eens teruggelezen en de dynamo komt hier meerdere keren in terug.
Ik denk dat het een combinatie is. Ik begrijp uit een eerdere topic dat de accu's flink leeg worden getrokken, vanuit het oogpunt service richting huurder.

Hier wordt genoemd tot zelfs onder de 11,5V, de omvormer grijpt wel in. Een 200Ah accuset heeft dan nog maar 20% van zijn capaciteit, de dynamo wil en zal dan wel langdurig maximaal gaan laden. Het is een dynamo die geschikt is voor de automotive wereld(kortstondig laden van een startaccu en koeling rijwind). Het is denk niet zo vreemd dat de dynamo een kortere levensduur heeft.

Alleen een zwaardere dynamo is niet de oplossing. Kijk eens goed naar de hele installatie; verbruik, benodigde accucapaciteit in combinatie met (instellingen)omvormer, hoe snel wil je dat de accuset weer vol is(of mag zijn), gebruikte accuscheider en een mogelijke temperatuur of het maximale langdurige laad amperage van de dynamo.

Een drietrapslader mbt dynamo of dc/dc lader is misschien de oplossing.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Amersfow » 30 Mrt 2024, 13:21

En hij doet het weer, 14,3V. (Letwel ik heb 4 boten met een dieseltje, dynamo en stroom is nu niet het meest probleemloze onderdeel). Huurders varen elke dag, dus heb geen grote accubank nodig.
In mijn sloepje staat een 11pk dieseltje, met een 60amp of nog minder accuutje. Die lijkt helemaal nooit stuk te gaan. Gisteren na de winter stond ik al met de acculader in de aanslag, maar ook toen gelijk weer aanslaan. Denk dat die zeker 10jaar is.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Beemer » 30 Mrt 2024, 16:32

Navigo schreef:……….. de dynamo wil en zal dan wel langdurig maximaal gaan laden. ……..Het is een dynamo die geschikt is voor de automotive wereld(kortstondig laden van een startaccu en koeling rijwind). Het is denk niet zo vreemd dat de dynamo een kortere levensduur heeft.

Alleen een zwaardere dynamo is niet de oplossing. Kijk eens goed naar de hele installatie; verbruik, benodigde accucapaciteit in combinatie met (instellingen)omvormer, hoe snel wil je dat de accuset weer vol is(of mag zijn), gebruikte accuscheider en een mogelijke temperatuur of het maximale langdurige laad amperage van de dynamo.

Een drietrapslader mbt dynamo of dc/dc lader is misschien de oplossing.

Navigo


Eerst vertel je dus dat de dynamo te licht van capaciteit is. En daarom dus vroegtijdig sneuvelt.
Maar dan stel je dat een zwaarder dynamo geen oplossing is :roll: :roll: Je spreekt jezelf behoorlijk tegen.

Dan nog je advies van een geavanceerde laadsysteem. Maar dat zal de storingen aan die 50amp dynamo niet verbeteren als er niet een zwaardere dynamo komt.
Laatst gewijzigd door Beemer op 30 Mrt 2024, 16:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Beemer » 30 Mrt 2024, 16:38

Amersfow schreef:En hij doet het weer, 14,3V. (Letwel ik heb 4 boten met een dieseltje, dynamo en stroom is nu niet het meest probleemloze onderdeel). Huurders varen elke dag, dus heb geen grote accubank nodig.
In mijn sloepje staat een 11pk dieseltje, met een 60amp of nog minder accuutje. Die lijkt helemaal nooit stuk te gaan. Gisteren na de winter stond ik al met de acculader in de aanslag, maar ook toen gelijk weer aanslaan. Denk dat die zeker 10jaar is.


“Hij doet het weer”. Ik zou zeggen top en wachten op de volgende storing met je te lichte 50 amp.

Dat je het stroom-/laadsysteem van je sloepje vergelijkt met dat van je verhuurschip zegt mij al veel.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Amersfow » 30 Mrt 2024, 17:49

Fijn voor je :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor chaea » 30 Mrt 2024, 21:38

Vrolijk pasen iedereen
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten