Marktonderzoek elektrisch varen

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor chaea » 20 Jan 2024, 15:11

En toch zal de accu langzaam de verbrandinsmotor verdrijven, zelfs waterstof lijkt het te gaan afleggen tov elektrisch. Het snelladen gaat een vogelvlucht nemen en er gaan ander type batterijen komen die qua capaciteit niet te vergelijken zijn.
Bij de outboards kan je al een hele dag onbezorgd varen met kleine, lichte en zee snel verwisselbare batterijen.
De jachthavens en legale ligplaatsen zullen op den duur moeten gaan meebewegen, daarbij lijkt het mij ook niet meer dan logisch dat je bij elektrisch varen wel doordenkt. Dit mbt zelfvoorzieni gen en of je uberhaupt wel de mogelijkheid hebt tot opladen van je systeem( je bent wel erg onnozel als hermotoriseerd zonder erbij na te denken)
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor broekie » 20 Jan 2024, 17:43

Kan het hier reproduceren


Ik kan het hier NIET reproduceren. :D
Hij heet Evolution en is een Greenline 60 dacht ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Tjeerd » 23 Jan 2024, 13:14

Bedankt voor de respons tot nu toe! De tips en ervaringen uit de reacties neem ik ook zeker mee in het onderzoek! Het onderzoek loopt nog, dus mocht je de survey nog willen invullen dan kan dat tot 5 februari 2024 :D

Link: https://forms.office.com/e/e7K3PjpYbv
Tjeerd
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Jan 2024, 13:17
ligplaats:
info:

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor pascall » 23 Jan 2024, 17:11

Daar wordt ons een bord voorgehouden van enkele meters beton1
Ik ben betrokken geweest bij het windmolenpark krammer, bij de kick off werd de vraag gesteld, wanneer is dit park CO2 neutraal?
Dit na aanleiding van de informatie die werd verstrekt dat er 260 vrachten nodig zijn voor één windmolen aan onderdelen te verplaatsen, dan komt te productie, het opbouwen en het weer verwijderen nog niet aan bod!
De vraag werd even geparkeerd, na afloop werd er achter de schermen meegedeeld dat het noooooooooit co2 neutraal zal zijn, het kost allen maar energie, puur politiek spelletje.
Wat de windmolens op het water betreft die zijn nog veel meer vervuilend, gaat nog een paar keer over de kop!!!
Enigste oplossing om aan de energievraag te voldoen is kernenergie en hopelijk kernfusie, maar dat heeft nog een lange weg te gaan.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor kajoe » 24 Jan 2024, 12:25

ik vraag mij af of er voor bootjes genoeg stroompalen beschikbaar komen meeste gemeenten hebben niet zo veel met water klanten behalve het vangen van mutjes .
waterstof tja maar waar kan je dan laden de meeste gemeenten willen geen waterstof pompen ,
dan komt er nog een probleempje bij als je naar het buitenland gaat hoe zit dat met de landen om ons heen
het is nu al vaak een probleempje om aan brandstof aan het water te vinden
ik voorzie de komende jaren een hoop ellende voor vele recreanten op het water .
maar we wachten af ,voor mij zit het er over een jaar of 10 wel op dat varen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Roadrunnertoao » 24 Jan 2024, 13:02

Gewoon een flinke (diesel)generator in je boot om je accus weer op te laden. Je vaart dan wel lekker "schoon" electrisch.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 24 Jan 2024, 15:01

pascall schreef:Ik ben betrokken geweest bij het windmolenpark krammer, bij de kick off werd de vraag gesteld, wanneer is dit park CO2 neutraal?
Dit na aanleiding van de informatie die werd verstrekt dat er 260 vrachten nodig zijn voor één windmolen aan onderdelen te verplaatsen, dan komt te productie, het opbouwen en het weer verwijderen nog niet aan bod!
De vraag werd even geparkeerd, na afloop werd er achter de schermen meegedeeld dat het noooooooooit co2 neutraal zal zijn, het kost allen maar energie, puur politiek spelletje.
Wat de windmolens op het water betreft die zijn nog veel meer vervuilend, gaat nog een paar keer over de kop!!!
Enigste oplossing om aan de energievraag te voldoen is kernenergie en hopelijk kernfusie, maar dat heeft nog een lange weg te gaan.

Dit klopt.
Helaas, want hoeveel miljarden zijn er al niet ingestoken, en gaan er nog ingestoken worden, louter op basis van idealistische luchtfietserij? En ten koste van hoeveel zeezoogdieren, paaigronden onmisbaar voor de visserij en god mag weten hoeveel zeevogels? Vorige kabinetten hebben zich laten meeslepen in Timmermans' New Green Deal, waarvan vooraf al vaststond dat wetenschappelijke onderbouwing ontbrak.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 24 Jan 2024, 15:18

chaea schreef:En toch zal de accu langzaam de verbrandinsmotor verdrijven, zelfs waterstof lijkt het te gaan afleggen tov elektrisch. Het snelladen gaat een vogelvlucht nemen en er gaan ander type batterijen komen die qua capaciteit niet te vergelijken zijn.
Bij de outboards kan je al een hele dag onbezorgd varen met kleine, lichte en zee snel verwisselbare batterijen.
De jachthavens en legale ligplaatsen zullen op den duur moeten gaan meebewegen, daarbij lijkt het mij ook niet meer dan logisch dat je bij elektrisch varen wel doordenkt. Dit mbt zelfvoorzieni gen en of je uberhaupt wel de mogelijkheid hebt tot opladen van je systeem( je bent wel erg onnozel als hermotoriseerd zonder erbij na te denken)

Ik heb hier al eens eerder een inwisselsysteem geopperd, vergelijkbaar met Camping Gaz. Gestandariseerde accupakketten die geladen klaarstaan. Lege inleveren, volle aan boord zetten. Niks wachten bij een laadpaal. Die pakketten kunnen worden geladen op daluren tegen nachttarief, dus nog goedkoper ook.
Maar dan nog praat je over een gelimiteerd aantal watersporters. Die van jachthaven naar jachthaven varen in het binnenland. Voor zwerftochten door Frankrijk of Duitsland is elektrische voortstuwing praktisch gezien nog onhaalbaar.
Ja, ik weet, alles kan. Ik las in De Bokkepoot een artikel over volledig elektrisch varen op zonneenergie voor grotere schepen. Maar vraag niet wat dat aan investering en dekruimte vergt. En dan nog zul je s'winters een dieselgenerator nodig hebben van minstens 40 kva.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Amersfow » 24 Jan 2024, 15:27

Heb begrepen dat het wat genuanceerder ligt. Een kerncentrale is schrikbarend duur en duurt heel lang om te bouwen. En moeten ook weer vervangen worden. In Frankrijk lijkt het allemaal prachtig met tig centrales en zelfs een energie overschot. Maar de meeste staan inmiddels op instorten. En de mensen die weten hoe je ze moet bouwen zijn met pensioen. Vette uitdaging. En omdat zo mega ingezet wordt op windenergie wordt dat toch wel een aardig initiatief. En veel 'fake news" overal (dat die vleugels niet te recyclen zouden zijn en begraven moeten worden).

(Roep al jaren dat ik een paar vaatjes kernafval wil. Zo diep in het lood dat het niet schadelijk is. En 30 jaar lekker warm, mooi hoor. En onze Greenpeace indoctrinatie dat het miljoenen jaren gevaarlijk blijft is overtrokken, sommig afval is inmiddels al niet meer gevaarlijk).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Amersfow » 24 Jan 2024, 15:30

Ha breek me de bek niet open over Camping Gaz. Monopolist tegen schandalige woekerprijzen. En dan nog geeneens propaan, dus als het vriest doet het niks.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten