Marktonderzoek elektrisch varen

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 27 Jan 2024, 17:17

Amersfow schreef: Metafoor: een electrische stoel is ongezond DUS electriciteit is niet goed.

Da's een goeie!
Kernenergie is nog niet de heilige graal, maar iets beters is er zo gauw niet. Als de politiek er nu op inzet draaien de eersten tegen de tijd dat die windmolens op de Noordzee aan vervanging toe zijn, want ik voorspel je dat die half zolang meegaan als beloofd.
Aan land zijn windmolens een stuk beheersbaarder. Je hoeft er bij storing bijvoorbeeld niet eerst 200 liter gasolie per uur (cijfers: inspection- maintenance and repairvessel, oftewel IMR Blue Ocean) voor te verstoken om er heen te varen. En dan heb je nog niks gerepareerd, maar voor vergelijkbare parken is er aan land ruimte noch draagvlak.
De heilige graal is kernfusie: om het proces te kunnen starten is eenmalig enorm veel energie vereist, maar vanaf dat moment gebruikt de reactor de eigen opgewekte stroom om het proces gaande te houden. Toekomstmuziek, want de experimentele fusiereactoren draaien voorlopig nog break even, maar het concept is bewezen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 31 Jan 2024, 10:40

Elektrische mobiliteit valt of staat met energieopslag.
De E-auto is in zoverre een dom ding, dat je gemiddeld het dode gewicht van de helft van de accu's meesjouwt. En hoe leger de accu's, hoe meer dood gewicht je bij ieder stoplicht op gang moet brengen. Bij scheepvaart bestaat dat nadeel minder, omdat de extra massa nauwelijks een rol speelt als het vaartuig eenmaal op kruissnelheid vaart. Bovendien kan in veel gevallen wat extra ballast geen kwaad.
Maar is het daarmee een werkbare oplossing voor de toekomst? Dat betwijfel ik. De winbare voorraden bijzondere metalen, nodig voor alle accu's, kunnen de vraag onmogelijk bijbenen als E-mobiliteit via accu's de norm wordt.
Ook hierin loopt de politiek weer voor de muziek uit: met subsidies probeert de politiek om ons 'fossiel' uit het hoofd te praten, terwijl de accu's via een achterdeurtje vooralsnog met 85% fossiele stroom worden opgeladen. De laadpaal mag dan wel groene stroom beloven, de stroom die eruitkomt wordt gewoon van het stroomnet gehaald, waar op dit moment 15% van windmolens komt. En zelfs als dat meer wordt, zijn die molens, zie vorige postings, niet half zo groen zijn als voorgesteld.
De enige realistische optie is inzetten op waterstoftechnologie. Maar dat vereist een omslag in geopolitiek, die ik in deze verdeelde wereld zo gauw niet van de grond zie komen. Ik denk aan enorme zonneparken in woestijnen, met welke stroom dmv electrolyse op grote schaal klimaatneutraal waterstof kan worden geproduceerd. Dit gas kan worden opgeslagen, vervoerd, en op afroep worden herenigd met de zuurstof die bij productie aan de atmosfeer werd toegevoegd en waarbij de elektriciteit die gebruikt werd voor het electrolyseproces weer vrijkomt. Circulairder kan niet.
Praktische bezwaren -hoe gaan we H2 opslaan in tanks aan boord- zijn er om opgelost te worden. Er gaan materialen ontwikkeld worden (bestaan deels al) waarmee veilige tanks gemaakt kunnen worden.

Enfin, zo mijmer ik wel eens wat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Amersfow » 31 Jan 2024, 12:16

Mijn dochter moest voor haar werk gisteren van Culemborg naar Groningen en weer terug met haar E-opel corsaatje. 5 x aan de snellader gestaan ;-) (Ben blij dat ik met mijn 60 liter tankje alleen moet proberen te herinneren hoe tanken ook alweer ging ;-))
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 01 Feb 2024, 10:21

Accu's verliezen geleidelijk hun capaciteit. En de beloofde actieradius is dan misschien niet gelogen, maar wel alleen theoretisch haalbaar, onder de meest gunstige omstandigheden. Maar dat zeggen ze er in de showroom uiteraard niet bij. De E-auto is een leuke en leerzame tussenstap op weg naar een blijvende oplossing.

Het is overigens niet gezegd dat met name zonneenergie geen perspectieven biedt voor de pleziervaarder. Aan boord is er immers sprake van een stand alone installatie, die je walonafhankelijk maakt. Mijn eigen installatie is daar een voorbeeld van. Op dergelijke kleine schaal werkt het niet alleen perfect, het is ook snel terugverdiend. Sneller dan aan de wal, waar een kW nog altijd niet veel meer kost dan een paar dubbeltjes. Walstroom daargelaten, komt aan boord iedere kW uit dure diesel (al denken velen dat het niets kost omdat de dynamo 'toch maar meedraait').

Die onafhankelijkheid weegt, voor mij althans, zwaarder dan klimaat of milieu (ik moet hier eerlijk zijn: dat speelt bij mij geen enkele rol. Met mijn ruim zestig jaar oude daf mag ik geen aanspraak maken op groene aspiraties). Dat is bijvangst. Dat wil zeggen, áls die er al is, want ook die paneeltjes worden met fossiele energie geproduceerd en hebben, net zo min als accu's, het eeuwige leven.

Nou ja, ik ook niet, dus dat loopt dan mooi in de pas!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor chaea » 01 Feb 2024, 16:39

Dat een verkoper in een showroom een theoretische aktieradius voorlegd is niks nieuws en is ook niet specifiek bij elektrische auto's.

Ook de brandstof auto's hebben en hadden een opgave hierin in meest gunstige omstandigheden.

De realiteit is simpel, de gunstige omstandigheden zijn er nooit of slecht een hele korte periode op eegemeten afstand.
Deze meest gunstige omstandigheid behoeft ook nogeens een rijpatroon die vaak ook nog eens allerbelaberst is en die niemand zal volhouden.
Ook het rijgedrag van de individu telt mee en welke verbruikers je in de auto aan hebt.

Degene die geloofd in showroomgeneuzel is behoorlijk naief.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Amersfow » 01 Feb 2024, 22:14

Ha 60 jaar oud, dat is nogeens wat ;-) Ik vind 20 jaar al oud. Ik heb nu (voor de zaak) een youngtimer auto gekocht (2008), verbazend hoe intelligent de computer daarvan al is, zoveel zijn we dus niet vooruit gekomen de afgelopen 15 jaar.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor broekie » 02 Feb 2024, 07:41

Wij rijden elektrisch op eigen stroom. Niks mis mee.
Met een acceleradius van 3oo km winter en 350 km zomer hebben we ruim voldoende accu capaciteit in het dagelijks leven.
Laden aan huis.
Lange ritten naar het buitenland wordt anders. Daar moeten we gewoon de tijd voor nemen en die hebben we.
Laden onderweg moet je leren en zal steeds makkelijker moeten worden.

In de toekomst zullen we naar een voor het gebruik per situatie, beste energie vorm groeien.
Voor de een is dat een elektrische auto, voor de ander een diesel.
Thuis indien mogelijk zonnepanelen, warmtepomp, warmte terugwin installatie, zonne boiler enz.
We moeten gaan zoeken welke mogelijkheden we hebben en dan zullen die rendabel moeten zijn om in te investeren.
Want de meeste mensen gaan voor economische winst, niet voor het milieu bij aanschaf van deze zaken.

De politiek helpt met subsidies en kortingen, die zijn alleen niet betrouwbaar. Pak ze zolang ze er zijn, maar houd rekening met afbouw ervan.
Kocht in 2011 een eco diesel wegenbelasting vrij. Werd er twee of drie jaar later voor gestraft als fijnstof vervuiler.

De aanschaf van deze zaken is niet voor iedereen weggelegd, het zijn hele bedragen die niet iedereen hieraan kan of wil uitgeven.
Dat het allemaal anders wordt is onvermijdelijk. Hoe snel is de vraag.

Wij hebben een voorsprong genomen toen we in 2014 een ander huis kochten. Daar hebben we geïnvesteerd in isolatie en zonnepanelen.
Dat heeft zich ruim uitbetaald in de jaren.
Daar vullen we de dieseltank weer mee van de boot. :D Voor ons plezier.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 04 Feb 2024, 10:32

De vraag of het milieu ermee gediend is hangt nauw samen met de vraag of het milieu wel zo in gevaar is als overheden en belangenorganisaties ons willen doen geloven. Wij hebben buiten de randstad al 20 jaar een huisje dat midden in de natuur staat, en als ik dan hoor beweren dat driekwart van die natuur op omvallen staat, dan moet ik, vanachter mijn laptopje naar buiten kijkend, waar de eekhoorntjes nog steeds vrolijk rondhuppelen, en de vogels zich verdringen bij de voedselkokers, toch mild glimlachen. 'Ja maar metingen!' hoor ik 'wetenschappers' (tussen haakjes, want activisme en wetenschap gaan niet samen) roepen. Het zal. Maar hier is in 20 jaar helemaal niets veranderd, laat staan omgevallen.

Dat het klimaat verandert, dat staat vast. Maar komt dat door ons, of door natuurkrachten die ons ver boven de pet gaan? 'Door ons!' weet een ietwat zwaarlijvige ex-eurocommissaris heel zeker, om ons vervolgens zijn New Green Deal door de strot te wringen, ten koste van tientallen miljarden euro's belastinggeld. Vrijwel zeker weggegooid geld, want wie op een globe het postzegeltje dat ons land groot is überhaupt weet terug te vinden zonder sterke bril, en dat vergelijkt met Afrika, China en India, begrijpt dat zijn exorbitante kapitaalvernietiging nog geen druppel op de gloeiende plaat zal kunnen vormen.

Dat is politiek. Maar erg interessant is dat allemaal niet.

Ondertussen blijft het heel verstandig om onze energievoorziening los te koppelen van fossiele brandstoffen, maar niet zozeer vanwege het milieu. De grootste urgentie is om onafhankelijk te worden van de grillen van despoten en oliesjeiks.
Helaas ligt ons huisje teveel tussen de bomen, anders had ik het hele dak volgelegd met panelen om er, net als bij ons aan boord, een stand alone-installatie van te maken. Dus niet koppelen/terugleveren aan het net, maar met accu's.

Onafhankelijkheid is een groot goed, en mij een lief ding waard.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Feb 2024, 10:44

Interessant. Een wappie op het forum!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 04 Feb 2024, 10:57

Mopolcamper schreef:Interessant. Een wappie op het forum!

Zullen we proberen elkaar in onze waarde te laten? Dank.
Wie ben jij dan wel om mij voor wappie uit te maken? Een excuus lijkt me op z'n plaats.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten