Zuid Holland subsidie ombouw fossiel-->elektrisch

Re: Zuid Holland subsidie ombouw fossiel-->elektrisch

Berichtdoor heuvels » 10 Nov 2023, 15:33

Naarmate de gemeenten "fossiele" boten gaat weren, wordt elektrisch varen steeds interessanter. Zeker als je sloepje in de Leidse wateren ligt. Of Amsterdam natuurlijk waar ze al een eind op weg zijn.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/477490 ... toegestaan

Of Leiden ook nadenkt over oplaadpunten staat er niet bij.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Zuid Holland subsidie ombouw fossiel-->elektrisch

Berichtdoor aadbloem » 10 Nov 2023, 17:06

heuvels schreef:Of Leiden ook nadenkt over oplaadpunten staat er niet bij.

Het voorstel in Leiden is al afgezwakt tot een voornemen zonder datum las ik ergens op het web. Kennelijk teveel tegengas....
Gemeenten zijn daar totaal nog niet klaar voor, ik heb nog nooit ergens laadpalen voor elektroboten gezien en laden aan een gemeentelijke passantenhaven met Aan-Uit.net van 10A kost je meteen ook een ligplaats want aan/uit moet je voor zover ik meegemaakt heb eerst aanmelden en betalen voor een ligplaats en dan urenlang voor 50ct laden voordat je weer verder kan. Of je moet een lange kabel naar hebben de Testla Superchargerpaal om de hoek.....
:o
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20231108_46855044
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Zuid Holland subsidie ombouw fossiel-->elektrisch

Berichtdoor Amersfow » 11 Nov 2023, 09:52

15 kEur voor mijn sloepje en dan 25% korting. https://novawatersport.nl/shop/4-kw-ele ... en-pakket/ Met 65kw 48V lithium accu. Weegt 60kg.
Ik hou het maar op mijn gezellige Vetus 2-pitter.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Zuid Holland subsidie ombouw fossiel-->elektrisch

Berichtdoor quichot » 17 Nov 2023, 09:33

Ik ben bang dat de politiek hier met ketelmuziek voor de troepen uitloopt. Met name 'groene' bestuurderen van grote- en middelgrote gemeentes zijn een ware heksenjacht begonnen tegen alles wat ze 'fossiel' noemen, en gaan ervan uit dat als bootjes met verbrandingsmotoren worden verboden, die als bij toverslag allemaal elektrisch worden.

Probleem met politici is dat ze zelden gehinderd worden door realiteitszin, meestal ten gevolge van gebrek aan kennis en inzicht in de materie. Anders gezegd, ze hebben geen idee wat dat betekent voor de burger. Dus loopt het vast op praktische uitvoerbaarheid, wat een kind ze had kunnen voorspellen, hetgeen steevast wordt verweten aan gebrek aan draagvlak, dit uiteraard ten gevolge van hetzecampagnes op de sociale media. Zij, de bestuurderen, zaten er niet naast, nee, hun geniale idee, waar iedereen blij en gelukkig van zou zijn geworden, heeft nooit een eerlijke kans gehad. Het was paarlen voor de zwijnen.

Iets dergelijks hebben we in onze mooie gemeente Amsterdam mogen meemaken met de landelijk berucht geworden knip in de Weesperstraat. Dat proefballonnetje (de wethoudster sprak van 'pilot') heeft, los van de tijd die honderden ambtenaren erin hebben moeten steken van ons belastinggeld, drie miljoen gekost. Het draaide, als voorspeld door vriend en vijand, uit op een totaal fiasco. En ook hier weet de wethoudster het aan onbegrip en tegenwerking van het ondankbare volk. Geen leergeld betaald drukte de wethoudster haar luchtfietserij door in het zogenaamde paaltjesplan, waarbij bruggen in de binnenstad naar believen op gezette tijden voor auto's kon worden afgesloten. Dit waandenkbeeld heeft zelfs de proefperiode niet gehaald. Hulpdiensten als brandweer en ambulances kregen niet binnen drie minuten die paaltjes van slot, waarop in arren moede ook dit geniale plan voortijdig werd afgeblazen.

Nu terug naar de bootjes. Dat er andere voortstuwingstechnieken gaan komen staat vast. Maar laten we daarbij met regelgeving de juiste volgorden hanteren. Het is geen onwil van de burger, maar die moet je niet met de rug tegen de muur zetten. Eerst de techniek bereikbaar en uitvoerbaar maken, en dan met regelgeving komen. Niet andersom. De politiek moet dus weer gaan luisteren naar de burger.

Zo. nu koffie!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Zuid Holland subsidie ombouw fossiel-->elektrisch

Berichtdoor aadbloem » 17 Nov 2023, 11:16

Guido
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Zuid Holland subsidie ombouw fossiel-->elektrisch

Berichtdoor Amersfow » 17 Nov 2023, 11:39

Gelukkig hebben de bootbezitters (VVD?) in de regerende macht voldoende gelobbied voor bruggen voor de watersport. Het is toch onbetaalbaar dat als je een verlaten kanaaltje in Groningen door wil een ambtenaar uren met jou bezig is alle bruggen open te maken ;-) (Hoewel, de BB Steekterbrug in Alphen aan de Rijn wordt vervangen door een vaste brug wegens kosten. Ik heb als ligplaatshouder een keurige brief gehad of dat een bezwaar is).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Zuid Holland subsidie ombouw fossiel-->elektrisch

Berichtdoor sinty » 17 Nov 2023, 15:54

En wat denk je als je zegt ik heb er bezwaar tegen? Dat ze er dan een ophaal brug van maken? Ik heb de ervaring dat je niks in te brengen hebt tegen de R)overheidsplannen.
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten