Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor quichot » 13 Aug 2023, 13:31

Voor de werf moest ik in mei door de Kostverlorenvaart.
Wie niet afmeert of verblijft met een diesel in Amsterdam moet daar €49,= doorvaartgeld voor betalen. Dan krijg je een vignet met een sensor, die op afstand kan worden uitgelezen door handhavers.
Voor één enkel keertje best duur, maar het vignet blijft drie jaar geldig. Als die ook voor Weesp geldt, valt het dus nog wel mee.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor Kwokko » 13 Aug 2023, 13:53

quichot schreef:Wie niet afmeerd of verblijft met een diesel in Amsterdam moet daar €49,= doorvaartgeld voor betalen. Dan krijg je een vignet met een sensor, die op afstand kan worden uitgelezen door handhavers.
Voor één enkel keertje best duur, maar het vignet blijft drie jaar geldig. Als die ook voor Weesp geldt, valt het dus nog wel mee.

Begrijp ik het goed ,dat als ik bv bij Muiden de Vecht op ga ,en naar Utrecht wil, ik dan over een vignet van €49 euro moet beschikken om door Weesp te kunnen varen?
Geen vignet betekent dan ,geen doorvaart. Een duur stukje vaarwater van een paar kilometer.
Kwokko
 

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor kajoe » 13 Aug 2023, 17:19

tie amstrdamse truffel die met D66 PVDA en groen links willen de doorvaart van noord naar zuid totaal in hun bezit hebben en iedereen daar voor geld af troffelen straks kan je niet meer via de oranje sluizen vecht en de wateren door amsterdam heen en het word nog erger ook via haarlem word er bij betrokken .
het is gewoon chantage ook al zou je zonder ook maar een brugbediening nodig te hebben er langs kunnen .
ik vraag mij af of het wel kan en mag een eigen staat in een staat die oneigenlijke belasting gaat innen onder de noemer vaar vignet .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor Kwokko » 13 Aug 2023, 22:22

kajoe schreef:het is gewoon chantage ook al zou je zonder ook maar een brugbediening nodig te hebben er langs kunnen .
ik vraag mij af of het wel kan en mag een eigen staat in een staat die oneigenlijke belasting gaat innen onder de noemer vaar vignet .

Er zal nu nog niemand zijn ,die ertegen in gaat met eventueel een proefproces.
Maar vanaf 1 Januari 2024 moet ok degene die door Weesp wil, ook betalen voor doorvaart.
Ik vind dit geen geld aftroggelen meer , maar je reinste diefstal.
Gewoon geld innen die van Noord naar Zuid wil , dus een verouderd systeem van tol heffen.
Er is namelijk geen mogelijkheid om dat te omzeilen voor een plezierbootvaarder.

Wie bv vanaf Noord naar Utrecht of zuidelijker wil, zal via Weesp moeten.
Hoe vrije doorvaart?
Het is gewoon een ordinaire tolheffing, niet meer en niet minder.
Kwokko
 

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Aug 2023, 22:23

Kwokko schreef:Begrijp ik het goed ,dat als ik bv bij Muiden de Vecht op ga ,en naar Utrecht wil, ik dan over een vignet van €49 euro moet beschikken om door Weesp te kunnen varen?
Geen vignet betekent dan ,geen doorvaart. Een duur stukje vaarwater van een paar kilometer.


Vorige week nog gevaren... nergens last van, ook geen borden of melding gezien.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor Kwokko » 13 Aug 2023, 23:19

Blacktoppie schreef:Vorige week nog gevaren... nergens last van, ook geen borden of melding gezien.

Geld nu nog niet bij Weesp .Eerst vanaf 1 januari 2024.
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/d ... ren-62716#
Kwokko
 

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Aug 2023, 23:48

Ah best gelopen dan..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor quichot » 14 Aug 2023, 09:22

kajoe schreef:tie amstrdamse truffel die met D66 PVDA en groen links willen de doorvaart van noord naar zuid totaal in hun bezit hebben en iedereen daar voor geld af troffelen straks kan je niet meer via de oranje sluizen vecht en de wateren door amsterdam heen en het word nog erger ook via haarlem word er bij betrokken .

Nu gooi je alles op één hoop.
Over Noordzeekanaal, IJ en Oranjesluizen heeft Amsterdam niks te zeggen. Evenmin over het AR-kanaal.
En Haarlem staat er volledig buiten. Daar heft de gemeente al tientallen jaren doorvaartrechten. Op de Zaan zijn die rechten juist afgeschaft.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor Davidos » 14 Aug 2023, 18:10

Ik vraag me af wat ze "door Weesp varen" noemen. Als ik over de vecht vaar ter hoogte van Weesp, is dat dan al "door Weesp varen"? Of is het varen over "Smap Weesp", tussen de Vecht en het ARK, "door Weesp varen"?

Het vignet, 3 jaar geldig, vind ik nog gaan. De kosten voor afmeren (nu via aan/uit) van 30 euro per 24 uur vallen me echter meer tegen dan die kosten van dat vignet. 30 euro voor 24 uur, really? En boten langer dan 10 meter MOGEN niet eens meer afmeren? En je RIB volgbootje moet ook een vignet? (want geen zachte bodem).

Heel bijzonder. Ze willen geen klanten meer in Weesp denk ik dan. Prima.

Het is natuurlijk het begin naar de "vaarwegenbelasting". Ben benieuwd hoe lang het gaat duren eer die er is..... ook of dan het gewicht of de pk's van je boot gaan meespelen. En of Hybride danwel elektrisch dan vrijstelling krijg, of andere tarieven.....

En natuurlijk bijtelling voor mensen die werken op een boot van de baas.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

Berichtdoor Kwokko » 14 Aug 2023, 21:40

quichot schreef:Over Noordzeekanaal, IJ en Oranjesluizen heeft Amsterdam niks te zeggen.

Ja leuk ,dat ze daar niks te zeggen hebben.
Maar als ik de kaart bekijk https://assets.amsterdam.nl/verkeer-ver ... s_16734642 kan ik niet zonder vignet vanaf het IJmeer naar de Oranjesluizen komen.
Je komt dan door een vignet zone heen.

Het feit dat Weesp er nog niet op staat als verplicht vignet gebied ,zal wel te maken hebben met het feit dat het daar vanaf 1-1-2024 verplicht is.
Ben benieuwd hoe de kaart er na die datum uit ziet,en/of we vrij via de Vecht naar het zuiden kunnen.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten