Cupa boegschroef vraag

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor sinty » 13 Jun 2022, 16:46

Ik had de spanningen al vermeld. Maar zal proberen het duidelijker uit te leggen. Iedere accu staat op een apart zonnepaneel met eigen regelaar. Start accu 220ah staat op 13,7 huishoud accu 220 ah op 13,8 boegschroef accu 140 ah staat op 13,5. Hekschroef accu 180 ah staat op 14,00. Op het moment van inschakelen van bv de hekschroef met de hoofdmotor uit zakt de spanning naar 12,5 volt dan draait hij langzamer dan normaal na meerdere keren gebruiken achterelkaar draait hij sneller en zakt de spanning naar 10,5 of 11 volt. Echter mis ik de laadspanning van de dynamo zodra de motor loopt. Dat is de oorzaak Het gekke is het laadlampje gaat uit na t starten ik heb de dynamo weggebracht en is in orde maar ook tijdens het varen kom ik niet hoger dan deze spanningen na het gebruik van boeg of hekschroef komt de spanning weer terug naar de waardes die ik opgaf maar dat doen de zonnepanelen Ik mis de amperes van de dynamo. Dat is duidelijk. De amperemeter doet niets. Die verdacht ik ervan. Dat hij de laadstroom tegenhoud. Ik kan met moeite bij de bedrading van de ah meter. De vorige eigenaar heeft te korte kabels gebruikt kan het dashboard niet meer omhoog halen er zit een victron argofet tussen welke 3 accus zou moeten laden. Het lampje brandt blauw. Maar ook daar geen hogere voltage met draaiende motor Of ik zie iets over het hoofd of ik maak het mezelf behoorlijk moeilijk maar zou het graag opgelost hebben. Ik heb echter nog nooit walstroom nodig gehad hoe lang ik ook wegblijf. Dat komt door de panelen. Maar de meerdere amperes voor de boeg en hek. Die mis ik
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Beemer » 13 Jun 2022, 17:21

Alvorens op de Cupa-problemen in te gaan, een opbouwende opmerking vooraf: houd je verhaal kort, al je opmerkingen over je start-, huishoudaccu, zonnepanelen, laadstroom, dynamo, ampere-meter (indien zonder shunt? dan direct weg flikkeren!) etc zijn hier niet relevant. Medelezers zien door de bomen het bos niet meer!
Ok, nu inhoudelijk:
sinty schreef:....... Op het moment van inschakelen van bv de hekschroef met de hoofdmotor uit zakt de spanning naar 12,5 volt dan draait hij langzamer dan normaal na meerdere keren gebruiken ..... achterelkaar draait hij sneller en zakt de spanning naar 10,5 of 11 volt.

Heb je de relais-contacten al eens bekeken? Immers bij inschakelen én gezonde relais-contacten gaat de accuspanning fors omlaag en zal NOOIT op 12,5 kunnen blijven (11 volt heel normaal, ook bij mijn Optima's).
Maar, ..... bij ingevreten relais-contacten, ja dan geen goed contact en geen goed draaiende Cupa en ook geen spanningsval. Eerst dus naar deze contacten kijken (ws/hopelijk een Albright relais, deze levert vervangings contacten). En pas op voor 'klevende' contacten, daarom altijd een hoofdstroom-schakelaar naast dit soort relais!

Andere vraag: heb je deze problemen altijd gehad of iets van de laatste tijd? Indien altijd geweest, dan graag meer info over afstand accu-thruster en je draad-diameter.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor sinty » 13 Jun 2022, 18:05

De accus staan naast de boeg en hekschroef de dikte vergelijkbaar met een goede startkabel maar alsnog mis ik de dynamo laadstroom er lagen al panelen op toen ik de boot overnam en heb er wel wat panelen bijgezet en de vorige eigenaar had op elke accu een lader staan. Kon met de generator of wallstroom de accus laden. Dus echt duidelijk is het mij ook niet meer inderdaad een allbricht relays. Contacten niet ingebrand
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Beemer » 13 Jun 2022, 23:30

sinty schreef:......... maar alsnog mis ik de dynamo laadstroom er lagen al panelen op toen ik de boot overnam en heb er wel wat panelen bijgezet en de vorige eigenaar had op elke accu een lader staan. Kon met de generator of wallstroom de accus laden. ............

Wederom 'non-info' inzake je Cupa-probleem. Ik geef de moet op!
Ok, laatste advies: lees reacties van Wolf en Quichot nog eens goed. Succes.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jun 2022, 08:28

sinty schreef: maar alsnog mis ik de dynamo laadstroom er lagen al panelen op toen ik de boot overnam en heb er wel wat panelen bijgezet en de vorige eigenaar had op elke accu een lader staan.

Mijnheer Sinty, doe mij eens een plezier, gooi al die panelen eens los voor de regelaar !
Laat nu de motor draaien en gebruik je boegschroef.
Vraag 1 wat doet je ampèremeter nu ?
Vraag 2 wat is de batterij spanning gemeten op het "Cupa relais" met draaiende boegschroef ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Kwokko » 14 Jun 2022, 10:07

sinty schreef:dan heb ik het over de accu spanning zonder dynamo voeding de motor staat uit

Zonder dynamo , dus als de motor niet draait, ben je geen boegschroeven nodig.
Ik snap werkelijk niet,waarom je boegschroef accu's bijgeladen moeten worden door zonnepanelen.


sinty schreef:De accus staan naast de boeg en hekschroef de dikte vergelijkbaar met een goede startkabel maar alsnog mis ik de dynamo laadstroom er lagen al panelen op toen ik de boot overnam en heb er wel wat panelen bijgezet en de vorige eigenaar had op elke accu een lader staan. Kon met de generator of wallstroom de accus laden. Dus echt duidelijk is het mij ook niet meer inderdaad een allbricht relays. Contacten niet ingebrand

Sinty , je moet eens to the point komen, en niet allerlei nonsens erbij gaan halen.
Eerst kaap je een ander zijn draadje weg,en vervolgens kom je met non-info.

Wat Wolf1 schrijft ,gewoon uitvoeren,als je tenminste goede raad wilt aan nemen, en naar een oplossing toe wilt werken.
Op deze manier komen we geen hol verder.
Kwokko
 

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor sinty » 14 Jun 2022, 10:29

Dan maak ik een nieuw topic aan. Inderdaad heb ik m onbewust overgenomen excuses. Feit blijft je kunt het allemaal onzin vinden maar zolang er geen laadspanning is van de dynamo Kan ik wel een relay controleren of hij ingebrand is maar dat heeft daar geen ruk mee te maken. Al haal ik het hele relay weg. Wolf krijgt van mij de info deze week en ik heb alles beschreven hoe t zit om er geen 1000 vragen van te krijgen hoe t zit
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Kwokko » 14 Jun 2022, 11:44

sinty schreef: ......, maar zolang er geen laadspanning is van de dynamo .

Dan heb je naar één ding te doen voorlopig, en dat ervoor zorgen dat je laadspanning terug komt vanaf de dynamo, ZONDER bijvoeding van de zonnepanelen.

En boegschroef accu en hekschroef accu loskoppelen van de zonnepanelen.
Dat zul je MOETEN doen ,want anders los je het nooit op.
Je moet zorgen dat de lijn dynamo>accu's>boeg- en hekschroef op orde komt ,zonder gebruik te maken van een zijlijn d.m.v zonnepanelen.
Jij doet nu aan symptoombestrijding maar lost niks op ,en haalt er een hoop non-info bij aan.
Kwokko
 

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor sinty » 14 Jun 2022, 12:28

Panelen op de accus zie ik als druppelladers ook voor de winter. Een accu lange tijd niet gebruiken gaat ook stuk tenslotte maar ik ga meten wat wolf vraagt. En vermoed zelf dat het toch door de panelen komt. We gaan t zien
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Cupa boegschroef vraag

Berichtdoor Beemer » 14 Jun 2022, 23:27

sinty schreef:………………… Kan ik wel een relay controleren of hij ingebrand is maar dat heeft daar geen ruk mee te maken. Al haal ik het hele relay weg. …………….zit

Jammer dat je zo lomp reageert op een advies van mij. Maar het geeft des te meer aan dat je er weinig van snapt. Hoewel, …. Je laatste opmerking “al haal ik het hele relais weg” en dan testen, nog wel een slimme is. Je weet dan 100% zeker waar het probleem ligt, bij de Cupa of elders. En zo ga je stap voor stap (lees: onderdeel) verder en vind jij je probleem. Hoe dan te testen met losse 100% geladen accu, twee goede startkabels, losse voltmeter en een amperetang vertel ik maar niet. Immers, als je niet snapt wat je doet, vrees ik dat jij je boot zo afbrandt.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten