Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedachte.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor heuvels » 30 Mrt 2020, 10:37

Hybride zou een aardige tussenoplossing zijn, technisch gesproken dan. Prijskaartje lijkt me hoog.
Elektrische aandrijving dus, met een pak batterijen en een generator. Als een hybride auto dus.
Generator ook in te zetten voor je gebruiksaccu's. Als je genoeg ruimte hebt hoor je hem bijna niet.
Voordelen genoeg, en kleinere stukjes kun je gewoon elektrisch varen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 30 Mrt 2020, 10:40

Wat ik ervan begrijp is dat je het vermogen van een verbrandingsmotor niet 1 op 1 kunt vergelijken met het vermogen van een E-motor.
Bij voortstuwing gaat het in de eerste plaats om het koppel. Die is bij een E-motor met evenveel kW's als een verbrandingsmotor vele malen hoger. Daardoor kan een E-motor met veel minder kW's toe, zonder in te boeten op de prestaties.

@Bas, mijn servicebank is 100% solar. Dus niet meer gekoppeld aan een dynamo. In totaal 540Wp verdeeld over 6 panelen van 90Wp elk laden 500Ah AGM. Dit gaat prima. Sterker nog, we hebben 2 seizoenen probleemloos gedraaid op 260Wp. Maar wegens te weinig capaciteit in de wintermaanden heb ik dat verdubbeld. Verlichting, pompen, omvormer, koelkast, nautische apparatuur, alles draait daarop.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we in zoverre van de oude stempel zijn dat we aan boord geen grootverbruikers willen (en ook niet missen trouwens). Dus geen magnetron, geen Nespresso, e.d.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 30 Mrt 2020, 10:52

heuvels schreef:Hybride zou een aardige tussenoplossing zijn, technisch gesproken dan. Prijskaartje lijkt me hoog.
Elektrische aandrijving dus, met een pak batterijen en een generator. Als een hybride auto dus.
Generator ook in te zetten voor je gebruiksaccu's. Als je genoeg ruimte hebt hoor je hem bijna niet.
Voordelen genoeg, en kleinere stukjes kun je gewoon elektrisch varen.

Ik neem aan dat je dan in de eerste plaats op stroom uit laadpalen rekent, en als die er niet zijn onderweg terug kan vallen op de generator. Anders heeft het geen enkele zin, en vaar je gewoon op diesel met een omweggetje. En omweggetjes kosten altijd energie.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor bas » 30 Mrt 2020, 11:26

Eerlijkheid gebied te zeggen dat het bij ons om 4 accu's gaat incl. de boegschroefaccu's en dat het uitgerekend is om een heel jaar door te varen. Ze kwamen dan op 1,1 kW piekvermogen.

Maar goed, dan ben je grofweg 5000 euro verder en dan ligt je boot vol en dan enkel om verbruikers te kunnen laden. Ook voortstuwingsaccu's gaan laden met panelen is met de huidige techniek nog te veel gevraagd, daar is je boot gewoon te klein voor :lol:

Dat je met elektromotoren wat lager kunt gaan zitten qua vermogen heeft meer te maken dat ze bij verbrandingsmotoren met piekvermogens rekenen en bij elektromotoren met continuevermogen. Wel is het inderdaad zo dat elektromotoren over het hele toerenbereik hetzelfde koppel leveren alleen het hele koppelverhaal kun je in de pleziervaart eigenlijk wel vergeten, dat is ook bij verbrandingsmotoren altijd meer dan genoeg. Ik zit er niet zo diep in en ik weet niet of het voor alle vermogens ranges geldt maar ik dacht dat je ongeveer 1/3 van het benodigde vermogen af kan trekken. Dus een 60kW dieselmotor zou je moeten kunnen vervangen voor een 40kW elektromotor. Scheelt zeker in de kosten maar komt nog steeds niet in de buurt van elkaar financieel gezien.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor heuvels » 30 Mrt 2020, 11:28

quichot schreef:En omweggetjes kosten altijd energie.

Heb je gelijk in, maar de elektromotor fungeert nu als een keerkoppeling. en keerkoppelingen geven ook een aardig verlies.

Je hebt ook ombouwsets om hybride te varen, een elektromotor gemonteerd op je diesel. Als je op je motor vaart fungeert je elektromotor als een dynamo en laadt de batterijen op.
Afbeelding

Als je oude motor zijn tijd heeft gehad zou ik kiezen voor een aparte generator die je ergens goed geïsoleerd kunt neerzetten als je plaats hebt.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor bas » 30 Mrt 2020, 11:41

Als je oude motor zijn tijd heeft gehad zou ik kiezen voor een aparte generator die je ergens goed geïsoleerd kunt neerzetten als je plaats hebt.


Aangezien we geen beschikking hadden over 2 kleine losse motoren maar wel over 1 grote motor met generator heeft dit idee voor ons project ook nog even gespeeld, met de nadruk op even want het komt er dan op neer dat je EN een elektrisch systeem EN een dieselsysteem aan moet schaffen. Zelf met een gratis generator werd dat het een heel kort rekensommetje.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 30 Mrt 2020, 12:46

Hybride is een tussenvorm. Niet alleen technisch gezien, maar ook qua innovatie. De huidige generatie accu-auto's trouwens ook. Wat de CD was bij geluidsdragers is de accu bij E-mobiliteit.
Stel dat de accu wereldwijd de norm gaat gaat worden voor mobiliteit, waar moeten al die bijzondere metalen zoals lithium dan vandaan komen?
Alleen al bij het wegverkeer gaat het om ruim 1 miljard voertuigen (2019). Keer 200 kg bijzondere metalen per auto (gemiddeld) betekent dat 200 miljoen ton. Ik weet niet wat de strategische (economisch winbare) voorraad op onze aardkloot is, maar als daar ook nog de scheepvaart bijkomt lijkt mij dat op den duur niet realistisch.

Ik denk dat waterstof als energiedrager uiteindelijk het antwoord moet worden. Daar zitten ook allerlei haken en ogen aan, maar daar is in elk geval genoeg van. Bovendien is het circulair. Bij electrolyse worden twee moleculen water gescheiden in 2H2 en O2, en na reactie in energiecel is het weer water. Dit kan eindeloos worden herhaald.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor heuvels » 30 Mrt 2020, 13:22

quichot schreef:Hybride is een tussenvorm. Niet alleen technisch gezien, maar ook qua innovatie. De huidige generatie accu-auto's trouwens ook. Wat de CD was bij geluidsdragers is de accu bij E-mobiliteit.
Stel dat de accu wereldwijd de norm gaat gaat worden voor mobiliteit, waar moeten al die bijzondere metalen zoals lithium dan vandaan komen?
Alleen al bij het wegverkeer gaat het om ruim 1 miljard voertuigen (2019). Keer 200 kg bijzondere metalen per auto (gemiddeld) betekent dat 200 miljoen ton. Ik weet niet wat de strategische (economisch winbare) voorraad op onze aardkloot is, maar als daar ook nog de scheepvaart bijkomt lijkt mij dat op den duur niet realistisch.

Ik denk dat waterstof als energiedrager uiteindelijk het antwoord moet worden. Daar zitten ook allerlei haken en ogen aan, maar daar is in elk geval genoeg van. Bovendien is het circulair. Bij electrolyse worden twee moleculen water gescheiden in 2H2 en O2, en na reactie in energiecel is het weer water. Dit kan eindeloos worden herhaald.

We dwalen af, waterstof is in ieder geval een energiebron voor de toekomst. Ideaal om alle groene energie in op te slaan en dan weer te gebruiken wanneer je het nodig hebt. Grootste praktische probleem is dat een liter vloeibare waterstof veel minder energie oplevert dan benzine of diesel. Grote tank nodig dus. Daarnaast is het nogal ontvlambaar, en denk maar aan de vroegere tijden met benzinemotoren in de bootjes, daar vloog er nogal eens eentje in de fik...
Wat dat betreft zijn lithium batterijen natuurlijk ook niet ongevaarlijk...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor henkvd » 30 Mrt 2020, 13:33

Het zg koppel zegt in een scheepsaandrijving helemaal niets, dat veronderstelde winstpunt voor elektroaandrijving mag je gewoon negeren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mrt 2020, 13:43

bas schreef:Opladen met panelen kun je voorlopig nog wel even vergeten denk ik.

Aangezien de hoeveelheid energie die een m2 paneel op kan leveren wordt bepaald door moeder natuur, is dat een gegeven waar je met geen mogelijkheid om heen kunt.
Die is ca 1.3 Kwh/m2 dus zelfs bij 100% rendement zul je daar nooit bovenuit komen.

Ik zie de accu voor energie opslag als een tussenpaus en denk dat de toekomst ligt in de Fuel-Cell
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast