door quichot » 30 Mrt 2020, 10:40
Wat ik ervan begrijp is dat je het vermogen van een verbrandingsmotor niet 1 op 1 kunt vergelijken met het vermogen van een E-motor.
Bij voortstuwing gaat het in de eerste plaats om het koppel. Die is bij een E-motor met evenveel kW's als een verbrandingsmotor vele malen hoger. Daardoor kan een E-motor met veel minder kW's toe, zonder in te boeten op de prestaties.
@Bas, mijn servicebank is 100% solar. Dus niet meer gekoppeld aan een dynamo. In totaal 540Wp verdeeld over 6 panelen van 90Wp elk laden 500Ah AGM. Dit gaat prima. Sterker nog, we hebben 2 seizoenen probleemloos gedraaid op 260Wp. Maar wegens te weinig capaciteit in de wintermaanden heb ik dat verdubbeld. Verlichting, pompen, omvormer, koelkast, nautische apparatuur, alles draait daarop.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we in zoverre van de oude stempel zijn dat we aan boord geen grootverbruikers willen (en ook niet missen trouwens). Dus geen magnetron, geen Nespresso, e.d.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido