Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedachte.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor kajoe » 03 Apr 2020, 13:39

men heeft het alleen maar over de aandrijving ,prima maar dan komt warm water en koken en noem maar op wat nog meer boegschroef enz dan zal je een bak accus moeten hebben wil je een dagje varen en heel veel mogelijkheden moeten hebben om stroom te laden ,en nu is het soms dringen om een stekker ergens in te duwen maar dan ??
op grote schepen blijven de generatoren 24 uur per dag lopen ,en dan merk je dat niet zo dat er stroom verbruik is en vonken te kort springt de tweede set automatisch bij dus of het goedkoper en milieu vriendelijker is op den duur ?? .
op stil water hoeft de motor niet erg veel te doen maar geladen in de berg vaat bij gemiddeld hoog water zullen de diesels er ook aan moeten trekken .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 03 Apr 2020, 13:59

heuvels schreef:Je winst zit hem in het feit dat een elektromotor lang niet zo warm wordt als een diesel. Er verdwijnt veel warmte via het koelwater.
En eer de motor is afgekoeld...
Met een elektromotor verwarm je niet zo makkelijk een boiler vol water..

Maar die generator waarmee je de accu's laadt, of de elektromotor direct aanstuurt is toch ook een diesel?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor bas » 03 Apr 2020, 14:27

En ik denk ook dat schippers die dat nu al doen, zich bewust zijn van de voordelen daarvan, en zich daardoor een ander, rustiger vaargedrag hebben eigengemaakt. En dát bespaart weldegelijk brandstof. Die hebben dat metertje van Ali niet nodig.

Ik bedoelde eigenlijk om iets dergelijks op je huidige diesel te zetten en zo min of meer dezelfde bewustwording als de elektrovaarders te creëren. Daar bespaar je meer mee dan je heil zoeken in een paar procent rendementsverbeteringen tegen enorme kosten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 03 Apr 2020, 14:34

bas schreef:Ik bedoelde eigenlijk om iets dergelijks op je huidige diesel te zetten en zo min of meer dezelfde bewustwording als de elektrovaarders te creëren. Daar bespaar je meer mee dan je heil zoeken in een paar procent rendementsverbeteringen tegen enorme kosten.

Eens. Dat wil zeggen: als het puur om brandstofbesparing gaat. Ik kan me de lol van hybride varen, en dan met name de stille uurtjes, wel voorstellen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor heuvels » 03 Apr 2020, 16:42

quichot schreef:Maar die generator waarmee je de accu's laadt, of de elektromotor direct aanstuurt is toch ook een diesel?

Ja denkfoutje, krijg je als je met meerdere dingen tegelijk bezig bent, had even complete plaatje niet voor ogen... :oops:
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 09 Jun 2020, 12:45

Boeiende ontwikkeling, om dit draadje maar 's mee te heropenen.
Uiteindelijk is waterstof/energiecel ook een vorm van elektrische voortstuwing. Alleen heet de energie-opslag niet 'accu', maar 'tank'.
En het zijn bepaald geen kleine jongens die hier mee aan het experimenteren zijn!

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/wa ... cus+9+Juni
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor heuvels » 09 Jun 2020, 13:27

Een tussenoplossing is de "ZES" oplossing
https://www.groen7.nl/nieuw-project-laa ... sch-varen/
Op batterijen dus, alleen zijn die batterijen zo groot als een container.
Mooi systeem lijkt me wel, te vergelijken met gasflessen die je onderweg wel ergens kunt omruilen voor een volle.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jun 2020, 17:43

bas schreef:Of je nu een schroef aandrijft met een keerkoppeling, of met een e-motor, de benodigde energie komt uiteindelijk toch uit dat druppeltje diesel. Die energie zal ergens anders uit moeten gaan komen wil je echt diesel met dat soort percentages gaan besparen.

Eens, maar als DE aandrijving geen voordeel zou hebben, waarom zijn (vrijwel) alle diesellocomotieven dan DE ?

De energie komt inderdaad uit dezelfde druppel Dieselolie.

Maar je kunt je afvragen of een met een constant toerental, optimaal daarop afgeregelde D-Motor - Generator - E-Motor niet een beter keten rendement heeft dan een D-Motor - Keerkoppeling - Schroefas
Bij een E-Motor heb je ook een schroefas, maar die kan een stuk simpeler.
Om over Azipod's maar te zwijgen, die je ook nog eens op een andere plek kunt hangen, waar het rendement beter is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor henkvd » 11 Jun 2020, 17:51

Voor een locomotief is het vrij simpel, dat er een DE aandrijving in zit, puur een overbrenging probleem, om dit met een diesel motor te doen, scheelt het eenkoppeling en versnellingsbak en heel veel makkelijker weg komen , denk aan de slippende wielen van een stomloc , en dan is stoom nog makkelijk te regelen, bij diesel is dat heel erg lastig ivm met ontbreken van koppel, ja we staan hier op de vaste grond en hier heeft elektrisch idd een groot koppel voordeel, in het water dan weer helemaal niet, daar maakt het geen bal uit. ( al geloven sommige daar heilig in als verkoop argument)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor bas » 12 Jun 2020, 11:38

Maar je kunt je afvragen of een met een constant toerental, optimaal daarop afgeregelde D-Motor - Generator - E-Motor niet een beter keten rendement heeft dan een D-Motor - Keerkoppeling - Schroefas

Dat verschil is minimaal, i.p.v. rendementsverlies op de keerkoppeling heb je het dan op de generator en e-motor. De rest van het hele "onrendabele diesel" verhaal wijzigt verder niets aan, het blijft hetzelfde probleem maar dan via een andere weg, dat gaat het verschil niet maken. Het wordt pas interessant als er of accu's tussen komen te staan of dat het gevraagde vermogen verdeeld kan worden over meerdere kleinere generatoren, pas dan kun je het beschikbare en gevraagde vermogen enigszins op elkaar aanpassen.

Een tussenoplossing is de "ZES" oplossing

Ik probeer nog ergens een verschil te ontdekken met dit project https://www.portliner.nl/ ?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast