Pagina 1 van 10

Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedachte.

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2020, 11:54
door Hooveld960
Voor het laten inbouwen van een elektrische aandrijflijn in een boot worden, vindt ik, best absurde prijzen berekend. Er zijn al een aantal firma's in Nederland die auto's, voornamalijk klassiekers, ombouwen naar een elektrische aandrijflijn voor veel gunstiger prijzen, bijvoorbeeld http://www.schilderelectric.nl. Maar nu er steeds meer elektrische auto's op de markt verschijnen en in de toekomst gaan verschijnen, de prijzen van de auto's ook rap dalen, gaan we iets zien wat we vroeger ook al bij de scheepsdiesels zagen. Gewoon een "sloop"elektrische auto aanschaffen voor weinig en daar de elektrische aandrijflijn van overbouwen in een boot. Ik denk dat we over 5 à 10 jaar voor beduidend lagere prijzen, misschien wel voor hetzelfde geld als wat je nu kwijt zou zijn voor een de inbouw van een nieuwe of gereviseerde diesel (rond de 9000 euro in mijn geval, offerte gevraagd bij Drinkwaard), een elektrische aandrijflijn kan (laten) inbouwen. Ik hoop dat mijn huidige motor nog een jaar of 5 à 10 meegaat zodat ik voor een redelijk bedrag kan overstappen naar elektrisch varen. Lijkt me heerlijk, weg met die ronkende scheepsdiesel.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2020, 12:41
door quichot
Hoewel verknocht aan m'n ouwe trouwe 575, zo gauw als het financieel én praktisch haalbaar wordt om elektrisch te varen zal ik dat zeker overwegen.
Helaas is dat nog lang niet het geval. Grootste struikelblok blijft voorlopig het kunnen laden onderweg. Voor jachtschippers die van jachthaven naar jachthaven hoppen zal dat misschien wat eerder haalbaar zijn. Ik zie dat voor mijn soort reisjes nog niet zo gauw gebeuren. Waterstoftechnologie en energiecellen zijn misschien het antwoord, maar dat is vooralsnog voor particulieren onbetaalbaar.
Maar inderdaad, als ik nog een jaar of wat vooruit kan (en mág van Brussel!) met mijn petroleumstel, wie weet hoe zich e.e.a ontwikkelt in die tijd. Het lijkt me heerlijk, geruisloos varen.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2020, 13:01
door Yep
Ik heb eens uitgerekend hoeveel accupakketten ik zou moeten hebben om een volle dag te kunnen varen.
Nou, dat duurt dus nog wel een paar jaar voordat zoiets interessant wordt.
Komt bij dat een erg groot pakket erg veel laadcapaciteit vergt.
Tot en met een fikse sloep lijkt haalbaar, alles daarboven voorlopig nog niet.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2020, 13:09
door quichot
Yep schreef:Tot en met een fikse sloep lijkt haalbaar, alles daarboven voorlopig nog niet.

Toch varen er al containerschepen 100% elektrisch. Dus niet hybride.
Dat is in deze specifieke bedrijfstak mogelijk omdat die schepen in lijndienst van hub naar hub varen. Aldaar aangekomen wordt het hele accupakket verwisseld met een dito geladen pakket. Deze pakketten zijn gestandariseerd voor de hele vloot. Puur bedrijfsmatig gezien is dit boekhoudtechnisch verantwoord. De investering kan worden terugverdiend, mede door besparingen op dieselmotoren, onderhoud daarvan, en brandstof. Voor particulieren is dit onhaalbaar.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2020, 19:35
door bas
Weet niet of hij ook op dit forum zit maar Shipcraft Engineering heeft al wat gedaan met gebruikte autoaccu's volgens mij.

Moet eerlijk zeggen dat ik nog vrij sceptisch ben of dit al over 5 tot 10 jaar haalbare kaart is als er in de markt niks veranderd.
Autofabrikanten worden nog enigszins gedwongen om te innoveren om ook de grotere vervuilende modellen te mogen blijven verkopen.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld sloepen dan vind ik het best tegenvallen wat daar van elektrisch rondvaart. M.i. doorgaans een soort boten wat qua gebruik en comfort prima elektrisch zou kunnen varen. Die techniek is er al dan niet hybride al best lang en toch willen die prijzen niet echt zakken of de techniek/actieradius verbeteren. Sterker nog, de grote jongens halen dit soort aandrijvingen eerder uit het assortiment dan dat er bij komt.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2020, 19:45
door Het Sluizenfront
Yep schreef:Komt bij dat een erg groot pakket erg veel laadcapaciteit vergt.

Ik denk dat dat nog wel meevalt. Lithium-accu's hebben een veel grotere energiedichtheid dan loodaccu's.
Daar komt nog bij dat lithium erg licht is, zeker in vergelijking met lood.
Er gaat een flink gewicht aan dieselmotor + keerkoppeling eruit en tevens kan de dieseltank ook in de shredder.
Daarvoor in de plaats een veel lichter en kleinere elektromotor en een flinke batterij Li-ion accu's.
Dan denk ik dat je zonder de waterlijn aan te tasten een heel eind kunt varen maar zul je aan het eind van de dag wél moeten kunnen opladen.
Dat laatste is nog een probleem evenals het kostenplaatje om zoiets in je boot te laten plaatsen.
Als er voor die twee problemen een oplossing is, zou het fenomeen "fluisterboot" wel eens snel gemeen goed kunnen worden 8-)

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2020, 22:24
door FKZ
Het kant best ook voor dezelfde prijs als een commerciële diesel inbouw. Maar dan moet je wel alles zelf doen en dan kom je met 9000 euro aan budget voor componenten best ver. Nadeel geen ondersteuning via het normale dealer netwerk en de aangewezen persoon bem jezelf. Via component leveranciers is wel ondersteuning en garantie te krijgen. New electric heeft marine pakketten die in mijn ogen goed geprijst zijn voor een commercieel bedrijf. [url]http://www.newelectric.nl/marine[\url]. Ik vaar al 5 jaar 100% electrisch met een sloep. De aandrijving is behoorlijke kostbaar en gaat mee naar de volgende boot. Waarschijnlijk parallel hybride afhankelijk wat de volgende boot word. Reken ook eens uit wat de electrische instalatie om het comfort de verhogen zoals 220 aanboord kost deze kosten zou je mee kunnen nemen in je electrische aandrijving. Dat je ook genoeg vermogen aan accus hebt om b.v electrisch te koken een koffie zetter te laten draaien etc. Dat comfort bied een dies nooit extra dat is geluidsreductie en start zekerheid. Maar nooit extra mogelijkheden die het comfort ook na het varen verhoogt.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2020, 09:54
door bas
Uhhh....mis ik nu iets?

Als er een offerte van 9000 ligt voor de aanschaf van een diesel dan gok ik dat dat een motor van rond de 60 pk betreft. Zit ik een beetje goed met deze gedachte?
Dan kom je enkel voor de aanschaf met die 9000 euro toch nog niet eens in de buurt van een elektrische aandrijving van vergelijkbaar vermogen?

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2020, 10:01
door Hooveld960
@Bas:

Klopt, was een offerte voor het reviseren van mijn Peugeot 55 pk, maar ze boden ook als alternatief een nieuwe Mitsubishi voor hetzelfde geld. Prijs was inclusief alle werkzaamheden.
Ik heb inderdaad begrepen dat de prijs voor het inbouwen van een elektromotor in een boot vele malen hoger ligt. Dus vandaar mijn gedachte.
Als er in de toekomst sloop motoren beschikbaar komen en accu's dan kan de prijs wellicht zakken.
Probleem van het kunnen opladen aan het eind van een vaardag had ik inderdaad nog niet bij stil gestaan. Want met de zonnepanelen lukt dat niet, althans niet met wat ik heb liggen.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2020, 10:23
door bas
Opladen met panelen kun je voorlopig nog wel even vergeten denk ik. Wij zijn nu aan het kijken of we de verbruiksaccu's kunnen gaan laden met behulp van panelen. In ons geval zou het dak vol moeten komen te liggen met 10 panelen en dan nog wordt het krap aan qua capaciteit. Als je je elektrische boot met panelen wilt laden moet je met de huidige techniek bakken met panelen mee gaan slepen denk ik :lol:

Technisch moet het allemaal wel haalbaar zijn, ik denk alleen om het praktisch en financieel aantrekkelijk te maken dat er ook wat van de overheid uit moet gaan komen om de zaak wat te kietelen. Beetje hetzelfde eigenlijk als met auto's.