Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedachte.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor aquanaut » 01 Apr 2020, 15:20

rotterdammer schreef:.......................Wat die accu's betreft, zie ik hier Li-Ion voorbij komen. Doe dat alsjeblieft niet! ...........................Op dit moment zou LiFePo4 nog het beste zijn......


Effe voor jouw beeld Rotterdammer, een LiFePo4 accu is ook een lithium Ion accu. :mrgreen:
En ook het niet geciteerde gedeelte van je verhaal klopt niet helemaal.

Alle unit waar een hoop energie in verpakt zit zijn potentieel gevaarlijk, dat geldt voor een batterij, een brandstoftank en bijvoorbeeld een gasfles.
Toch gaat "iedereen" direct op tilt en komen de filmpjes weer langs waar met zwaar misbruik diverse lithium cellen afgefakkeld worden.
Als ik een slijptol in een gasfles zet heb je ook een mooi filmpje hoor...
Heel simpel, wat je op het filmpje ziet is geen situatie die bij normaal gebruik voorkomt, net zo min als een slijpschijf in een gasfles.
Een batterij hoort te allen tijde beveiligd te zijn.
Bij een loodzuur batterij is die beveiliging wat eenvoudiger als bij een lithium batterij.

Raadpleeg iemand die er verstand van heeft als je met deze materie aan de slag gaat, hij of zij zal je alles kunnen vertellen over de do's en don'ts van dit soort energiedragers.
Lloyds (die verzekeringsmaatschappij die ook nog wel eens zijn keur ergens op drukt) heeft inmiddels ook stempels gezet op diverse lithium batterijen, dan doen ze echt niet als er enig (onacceptabel) risico in zou zitten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor bas » 01 Apr 2020, 17:55

Brandstofverbruik zou dalen van tussen de 3 a 4 liter in het uur naar hooguit 1 liter in het uur.


Kunt u deze berekening wat verder onderbouwen? Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn eerlijk gezegd.
Ook een verbruik van 3 a 4 liter per uur is een beetje vaag, daar zit al een marge van 25% in.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor rotterdammer » 02 Apr 2020, 11:25

De exacte berekening heb ik helaas niet meer, nadat ik de enorme kostenpost zag heb ik er verder ook niets meer mee gedaan. Wat ik nog herinner, is dat ik een generator erin had berekend die voldoende kon leveren om de accu's (weer) vol te krijgen of voldoende extra kon leveren om even wat meer "gas" te geven. En dat ik die 1 liter per uur nog herinner, is omdat ik mij toen enorm verbaasde daarover.

Maar zo vreemd is het verschil tussen 3 en 4 liter per uur verbruik toch niet? Dat is geheel afhankelijk van het vaargebied. Uiteindelijk weet ik pas aan het eind van het jaar (of soms zelfs pas bij de start van het nieuwe seizoen) wat het gemiddelde verbruik is geweest.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 02 Apr 2020, 12:07

rotterdammer schreef: Maar zo vreemd is het verschil tussen 3 en 4 liter per uur verbruik toch niet? Dat is geheel afhankelijk van het vaargebied.

Ben ik met je eens. Maar van 3 a 4 l/h naar 1 l/h bij gelijkblijvende vaarprestaties kan niet door vervanging van een scheepsmotor met een generator+accu's. De benodigde energie blijft gelijk, en die moet ergens vandaan komen.
Wel kan ik me voorstellen dat die generator maar 1 l/h gebruikt. Maar die zal dan als je uitgevaren bent nog uren bezig zijn om de accu's weer te laden. Dat kan per saldo mogelijk iets voordeliger uitpakken.
Laatst gewijzigd door quichot op 02 Apr 2020, 13:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor bas » 02 Apr 2020, 13:08

Maar zo vreemd is het verschil tussen 3 en 4 liter per uur verbruik toch niet? Dat is geheel afhankelijk van het vaargebied.

Hangt van veel factoren af, onmogelijk is het niet al vind ik een verschil van 25% op een jaargemiddelde ook nog fors.

maar bij een verbruik van 4 liter neem je grofweg 22 pk vermogen op, dat vermogen heb je nodig om dezelfde vaareigenschappen te houden. Of dat vermogen nu geleverd moet worden door de huidige diesel, of door de generator maakt niet zoveel uit. 1 liter diesel wekt grofweg een uur lang 5,5 pk op, niks meer en niks minder. En dan kun je met de nodige optimalisatie nog wel wat veranderen aan dat getal maar dat is procentenwerk, als je dat al haalt. Dat zijn in ieder geval getallen die je op het peilglas van je tank niet af kunt lezen en al helemaal geen 75%, dat zou zo ongeveer het einde van het energievraagstuk betekenen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 02 Apr 2020, 13:18

bas schreef: al vind ik een verschil van 25% op een jaargemiddelde ook nog fors.

Ik denk dat je het niet zo letterlijk moet nemen. Dus niet het ene jaar precies 3 l/h, en het andere jaar precies 4 l/h. Zoals ik het lees schommelt zijn verbruik ergens tussen 3 en 4 liter. Het ene reisje ruim 3, het andere krap 4.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor FKZ » 02 Apr 2020, 14:49

Omgerekend ging ik van 1 ltr per uur naar 0.5 ltr per uur bij de ombouw van diesel naar electrisch. Een besparing van 50%! Hoe dan als je 10 kw aan beschikbare energie aanboord dan maak je snel de som als je bij 9 kmh 1800 watt verbruikt en bij10.5 kmh 3800 watt dan is de besparing duidelijk. Het verschil met de diesel was dat we tussen de 30 en 40 vaar uren moesten tanken 30ltr tank. Bij de electrische aandrijving is het 5 uur of 2.5uur varen het verschil tussen thuis komen of roeien is beter inzichtelijk en die 10% langere vaar tijd niet relevant.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 02 Apr 2020, 15:12

FKZ schreef: Een besparing van 50%! <....> dan maak je snel de som als je bij 9 kmh 1800 watt verbruikt en bij10.5 kmh 3800 watt dan is de besparing duidelijk.

Heel duidelijk! Alleen komt die besparing niet alleen voort uit omschakeling naar elektrisch varen.

Wat je feitelijk zegt is dat elektrisch varen uitnodigt tot kalmer varen. En daar zit dan hoofdzakelijk je besparing in. Maar die besparing haal je toch ook als je met een gewone motor wat kalmer aandoet?
(Dit nog even los van de correctiefactor afstand. Langzamer varen betekent meer vaaruren over hetzelfde traject. Dus gaat er weer iets van je besparing af.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor heuvels » 02 Apr 2020, 16:19

Ik kan me voorstellen dat een modern aggregaat zuiniger met de brandstof omgaat dan een ouderwetse scheepsmotor.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor bas » 02 Apr 2020, 16:49

Ik kan me voorstellen dat een modern aggregaat zuiniger met de brandstof omgaat dan een ouderwetse scheepsmotor.


Ongetwijfeld, al zal het in procenten nog vies tegenvallen. Wat er nu gebeurd is dat een oude motor met de nodige slijtage wordt vergeleken met een nieuwe uit de doos en dan wordt het een appelen met peren vergelijk. Dan zou je het verbruik van een nieuwe generator moeten vergelijken met die van een nieuwe diesel voor voortstuwing en dan kom je op precies hetzelfde uit.

Idem met besparen door van het gas af te gaan, dat is oud nieuws dat de laatste paar kilometers exponentieel veel meer brandstof kosten. Die besparing hoef je niet heel je boot voor te verbouwen, dat lukt je met je huidige motor ook wel. Enkel maakt elektrisch je wat bewuster van je verbruik en de invloed van gas geven op dat verbruik.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten