henkvd schreef:Het zg koppel zegt in een scheepsaandrijving helemaal niets, dat veronderstelde winstpunt voor elektroaandrijving mag je gewoon negeren.
Ik ben geïnteresseerd in de technische resp. natuurkundige onderbouwing ....
henkvd schreef:Het zg koppel zegt in een scheepsaandrijving helemaal niets, dat veronderstelde winstpunt voor elektroaandrijving mag je gewoon negeren.
quichot schreef:Anders heeft het geen enkele zin, en vaar je gewoon op diesel met een omweggetje. En omweggetjes kosten altijd energie.
R.C.Grootveld schreef:Ik ben geïnteresseerd in de technische resp. natuurkundige onderbouwing ....
henkvd schreef:De scheepsschroef is de beperkende factor, die bepaalt het af te nemen vermogen.
R.C.Grootveld schreef:
En juist daarom speelt mijns inziens koppel wel degelijk een rol.
Stel:
Met neme 2 identieke schepen
- Schip 1 rusten we uit met een "scheepsmotor", van zeg 100 Kw en koppelen die op de gebruikelijke wijze (KK, schroefas etc) aan een schroef
- Schip 2 rusten we uit met een qua Kw even sterke motor van een motorfiets en koppelen die aan dezelfde aandrijflijn
Dan denk ik toch dat je met schip 1 "verder" komt dan met schip 2 . . . . .
Idem met auto:
Met de 150 Kw die ik onder m'n motorkap heb liggen kan ik prima een caravan over de Gotthard trekken
Maar dat zie ik mijn "buurman" met z'n (qua Kw's even sterke) 2wieler niet doen
R.C.Grootveld schreef:Niet alleen de huidige cruise schepen varen hebben DE aandrijving, ook op binnenvaart schepen zijn proeven gedaan met DE aandrijving die ca 20% rendement verbetering opleverden.
R.C.Grootveld schreef: Door de toepassing van de zg Azipod's kun je de schroef op de meest efficiënte plek onder je schip plaatsen en dat is niet altijd de lijn van de kiel.
Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast