Vragen over lithium

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor FKZ » 29 Jun 2019, 13:21

Als je weinig van electronica weet maar wel goed in googlen naar onderdelen twee tips: de gebruikte chemische samenstellingen van torqueedo zowel de i3 als de lmc zijn brandbare samen stellingen en hebben kans op thermal run away mits niet goed bewaakt. Een i3 module is rond de 48 volt het zijn namelijk 8 cellen van het genoemde samen stelling en capaciteit. Waarschijnlijk heeft elke module can communicatie met het bms wat zorgt dat laden en ontladen veilig gebeurt. Een bms maken is niet zo moeilijk het altijd veilig laten werken wel. Wil je wel pionieren day zou ik toch lifpo4 cellen adviseren 120 ah 8 stuks. Deze zijn vooral bij onkundig gebruik een stuk veiliger. En 10kg extra op een totaal gewicht van de hele combinatie is toch enkel interessant als je raced. Je kan met alle accus max 1 uur voluit varen. Dus als je ergens wilt komen zal je het roch rustiger aan moeten doen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Kimmie24 » 30 Jun 2019, 11:44

Ik ben inmiddels weer wat verder gekomen.

Optie 1 is dus om een eigen accu van Torqeedo te gebruiken. Dit is echt de mooiste oplossing want je hebt dan kant en klaar 5kWh aan energie bij je en de accu communiceert met de motor zelf. Hierdoor krijg je op het display van de stuurknuppel allerlei real-time handige informatie te zien zoals verbruik in Watt, resterende vaartijd en afstand en accupercentage. De accu is gebaseerd op de accu uit de BMW i3 en heeft een LMO-NMC chemie. Hierdoor is de vrij licht voor 5kWh en heeft hij tevens een hoog aantal laadcyclussen (zo n 3000). Aan de accu (de Torqeedo Power 48-5000 https://tinyurl.com/y29ymz8t) hangt echter een aanzienlijk prijskaartje te weten 5000 euro.

Optie 2 is om een extern accupakket op de Torqeedo aan te sluiten. De goedkoopste optie is dan natuurlijk om een pakket van 4 stuks 12v 100Ah gel/loodaccus erop aan te sluiten. Deze, inmiddels toch wel oudere, accu's zijn enorm zwaar en het is geen doen om dit telkens in en uit te moeten laden. Je gaat dus al snel naar lithium accu's kijken. Voor lithium zijn er inmiddels aardig wat "varianten" op de markt. Ik heb eerst naar LifePO4 gekeken. LifePO4 is mooi aangezien het een zeer hoog aantal life cyclussen heeft maar het is echter wel zwaarder dan NMC accu's.

Ik ben vervolgens gaan onderzoeken welke BMW accu Torqeedo voor haar Power 48-5000 gebruikt. Het heeft aardig wat onderzoek gekost aangezien Torqeedo dit natuurlijk niet zomaar prijs wil geven maar uiteindelijk heb ik vast kunnen stellen dat het gaat om de BMW i3 120Ah module (BMW SKU Code 61277933747). Op internet zijn geen specificaties terug te vinden over de accu, maar ik heb ze opgevraagd via BMW:
Afbeelding

Je moet bovenstaande waardes nog wel delen door 8 want dit zijn de volledige specs van een BMW i3 accupakket en in 1 auto gaan 8 modules. Torqeedo gebruikt dus 1 zo n module voor haar Torqeedo batterij.

Ik heb inmiddels deze accu bij BMW Nederland besteld aangezien dit aardig wat scheelt met de prijs van Torqeedo. Hij kost namelijk 1650 euro. Dit lijkt een hoop geld maar trust me, voor 5kWh aan vermogen aan lithium valt dit reuze mee.

Ik ben er echter nog niet met alleen deze module natuurlijk want hij zal nog "compatible" moeten worden gemaakt voor mijn Torqeedo motor.

Een aantal dingen waar ik over nagedacht heb die ik moet regelen:

A. een fatsoenlijk BMS systeem voor het in de gaten houden van het voltage en de temperatuur.
B. een waterdichte behuizing
C. koeling van de cellen
D. mogelijkheid om de module op te laden
E. ervoor zorgen dat mijn custom made BMW accupakket is aan te sluiten op de Torqeedo motor (Anderson input plug op de Torqeedo motor)

A.
Stap 1: BMS systeem
Het BMS systeem moet de accu in de gaten houden. Hier komen de eerste echte vragen die ik heb. Ten eerste zou ik graag willen weten of het noodzakelijk is dat ik alle 12 cellen (want er zitten 12 parallel geschakelde cellen in) allemaal apart ga monitoren of dat ik gewoon 1 meetpunt (bijvoorbeeld in het midden) pak. Ik weet in dit geval namelijk zeker dat ik een nieuw pakket koop en de cellen dus vanaf het begin "gelijk" zullen zijn qua waarde. Of gaan cellen in de loop der tijd toch van elkaar afwijken en is het daarmee noodzakelijk om alle 12 cellen apart te gaan monitoren?

B.
Waterdichte IP67 behuizing. Geen idee hoe ik hier aan zou moeten komen.....

C.
Koeling van de module/cellen. Ik kan er niet achter komen hoe Torqeedo de cellen koelt. Het enige dat ik zeker weet is dat dit niet actief wordt gedaan. Op welke manier ze dit wel doen weet ik niet. Wellicht is de behuizing van de BMW module (ik moet m nog binnen krijgen) goed genoeg dat verdere koeling niet nodig is?

D.
Mogelijkheid om de module op te laden. Hoe ga ik hierin te werk? Moet ik alle 12 cellen telkens separaat stuk voor stuk opladen? Dat lijkt me niet. Als dit niet zo is zal ik een acculader 45V moeten vinden denk ik gezien de specs van de BMW module (zie bovenstaand plaatje)?

E.
Ik heb nog geen idee hoe ik dit moet gaan doen eigenlijk....

Jullie zijn aan bovenstaand verhaal dat ik al een stukje op weg ben maar er tevens nog lang niet ben. Ik hoop dat jullie een inhoudelijk toelichting op mijn vragen kunnen geven.

Dank!
Kimmie24
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 20 Apr 2019, 09:09
ligplaats:
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor FKZ » 30 Jun 2019, 12:34

E is natuurlijk het makkelijkst. Dit is een paar draadjes aan de accu en de motor knopen. Ivm je wens demontabel te zijn met een dikke anderson of andre hoog vermogen stekker die 120 ampere continu kan doen. De bmw module zal een communicatie port hebben is dit open source of niet? Dit maakt nogal uit ivm de uitlezing. Ook is het mogelijk dat zonder de juiste communicatie de module niet op te laden is. Heb je ergens een data sheet of open source communicatie van de bmw accu?
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Kimmie24 » 30 Jun 2019, 12:54

Dank voor al je reacties tot nu toe FKZ. Waardeer ik!

Eerst maar even punt E. af gaan kaarten:

Op de volgende 2 foto's zie je de stekker die op de motor zit. Dit is een zgn. Anderson plug en hier te zien de input.
Afbeelding

Afbeelding

Bij de Torqeedo motor zit tevens het volgende aan toebehoren:
Afbeelding

Afbeelding

Die laatste foto ga ik volgens mij niet nodig hebben maar de foto daarboven kan ik volgens mij dan gaan gebruiken om aan te sluiten op de BMW module en vervolgens via de Anderson output stekker in de Anderson input stekker van de motor.

Denk ik in de juiste richting?

De BMW accu heb ik nog niet in huis (as. woendag ophalen bij BMW Nederland; komt nieuw vanuit het magazijn in Duitsland) maar hierbij alvast wat plaatjes wat ik ervan heb:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen idee of de BMW module een communicatie poort heeft en of dit dan open source is. Ik heb geen datasheet van de BMW module.
Kimmie24
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 20 Apr 2019, 09:09
ligplaats:
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor Kimmie24 » 01 Jul 2019, 19:14

Hmmm, en dan ineens deze reactie ergens op een forum:

Wouldn’t it be easier to buy an already assembled 48 V battery with BMS included?
Some sellers on AliExpress offer shipping with import duty and taxes free to Europe. They use services like ViaEurope (based at the Netherlands), so you can buy things more expensive such as batteries or EVSEs and get them delivered at your door without paying import duties/taxes.
Some examples for batteries without import taxes you should consider:

https://s.click.aliexpress.com/e/boDXU0os
https://s.click.aliexpress.com/e/cMyoTa8o
https://s.click.aliexpress.com/e/cMXzJtSo

You could then connect multiple batteries in parallel to get the capacity you want.


Meteen vergeten of serieus nader onderzoeken of het wat is?
Kimmie24
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 20 Apr 2019, 09:09
ligplaats:
info:

Re: Vragen over lithium

Berichtdoor bas » 01 Jul 2019, 21:27

Of die batterijen wat zijn durf ik niet te zeggen, wat dat betreft gaat dit hele topic al ver boven mijn pet :mrgreen:

Dat je ViaEurope geen invoer/btw zou hoeven betalen is lulkoek, ze zijn niet helemaal van gisteren in Den Haag.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten