Pagina 4 van 5

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2023, 17:01
door quichot
aquanaut schreef:
Sorry Guido, maar ook ik zie het anders...
Als je het gelinkte plaatje opent kun je niet vanaf het IJmeer op het buiten IJ komen zonder een roze zone te kruisen.....toch?

Sorry Mark, maar het is toch echt niet zo.
De blauwe lijn is de omkadering van wat tot het Amsterdamse binnenwater wordt gerekend. Daaronder valt inderdaad ook dat stukje water net buiten Schellingwoude, dat je moet passeren om van IJmeer op het BuitenIJ te komen.

Maar.

De verwarring is dat er twee soorten heffingen zijn binnen het hele omkaderde gebied, Binnenhavengeld en doorvaartrechten. In dat stukje tussen IJmeer en Buiten-IJ geld wel binnenhavengeldplicht, maar geen doorvaartgeldplicht. In het kaartje worden binnenhavengeldplicht en doorvaartgeldplicht op één hoop gegooid. Voor passanten geldt geen binnenhavengeldplicht.

Disclaimer: dat is wat ik eruit opmaak. Dat bewuste stukje is gewoon ook IJmeer. Het is voor passanten op geen enkele manier duidelijk waar het binnenwater van Amsterdam begint, er loopt immers geen streep over het water, dus dat sluit juridische onderbouwing én handhaving sowieso uit. Ik vermoed dat dat geldt voor de aldaar afgemeerde en geankerde woonschepen. Ook kan het te maken hebben met het bestemmingsplan, waarbij vooruit wordt gezien naar mogelijke uitbreiding van IJburg in de toekomst.
Ik heb destijds gebeld met de Gemeente, omdat ik door Kostverlorenvaart moest. Ik heb drie ambtenaren gesproken die alledrie een ander verhaal hadden. Bij doorvragen verwezen ze naar een andere collega, maar die zat nu even niet op z'n plaats. Tja...

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2023, 20:42
door Kwokko
quichot schreef:Geen roze gebied, NIET vignetplichtig.

Ik interpreteer de kaart als volgt:
Alles dat binnen de blauwe lijnen valt ,is vignetplichtig.
En dat wat jij roze noemt, zie ik als hoe men stedelijke agglomeratie op de kaart aangeeft.
Voor mij is varen vanaf het IJMEER naar de Oranje sluizen niet mogelijk zonder vignet.
Maar jij bent vrij om daar een andere interpretatie aan te geven.
E.e.a geeft wel aan, dat er veel onduidelijkheden zijn gecreëerd door de gemeente Amsterdam naar de pleziervaarders toe.

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2023, 08:16
door quichot
Kwokko schreef: Voor mij is varen vanaf het IJMEER naar de Oranje sluizen niet mogelijk zonder vignet.

Dan mag jij mij uitleggen hoe ze dat dan gaan handhaven. Want eenmaal op het BuitenIJ ben je niet meer doorvaartgeldplichtig. Dus op de Oranjesluizen mogen ze daar niet meer om vragen. En uitvarende schepen kunnen ook geen vignet kopen op de sluis. Het vignet kun je alleen maar on line kopen, en dan moet je naar een afhaalpunt om het op te halen. Bruggen en sluizen zijn geen afhaalpunten. Er dobberen geen ophaalpunten op het IJmeer.
Kwokko, geloof me, je hoeft daar niet voor te betalen. Kan ook niet. De fout zit in het kaartje. Dat is te algemeen, en daardoor zou je dat er uit kunnen afleiden. En de Schellingwouderbrug is al ruimschoots binnen het vrijgestelde gebied.

Mark, de gemeente stelt dat ze de chip niet gaan gebruiken voor handhaving, maar om het algemene verkeersbeeld te monitoren. Ik ben er ook niet blij mee, maar wat moet je? Omvaren via Haarlem? Ben ik met mijn lengte net zoveel kwijt en het is aanzienlijk om. En ik ben niet principieel genoeg om daar een punt van te maken.

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2023, 08:27
door aquanaut
Guido,
Voor jouw situatie begrijp ik het helemaal, ik zou niet anders doen alhoewel ik mijn bedenkingen heb bij het controle/toezicht/handhaaf verhaal.
Rijkswaterstaat plaatst overal camera's om de doorstroming van verkeer vast te leggen, bij elke kruising van wegen en knelpunten zie je hier camera's hangen.
Super handig voor alle verkeersinfo die online en ota te verkrijgen is.
Maar...justitie maakt ook gebruik van deze camera's voor het ANPR systeem, zo wordt je op basis van je kenteken overal gevolgd (indien daar aanleiding voor is...uiteraard. :!: :? )

Wij doen (bijna) elk jaar wel een "rondje Vecht via Weesp" waarbij we het leuk liggen vinden in het Smal Weesp, las hier dat de liggelden daar inmiddels ontploffen en als daar straks de vignet heffing bij komt is het helemaal niet leuk meer.

Aquanaut

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2023, 08:57
door Kwokko
quichot schreef:Dan mag jij mij uitleggen hoe ze dat dan gaan handhaven. Want eenmaal op het BuitenIJ ben je niet meer doorvaartgeldplichtig. Dus op de Oranjesluizen mogen ze daar niet meer om vragen. En uitvarende schepen kunnen ook geen vignet kopen op de sluis. Het vignet kun je alleen maar on line kopen, en dan moet je naar een afhaalpunt om het op te halen. Bruggen en sluizen zijn geen afhaalpunten. Er dobberen geen ophaalpunten op het IJmeer.

Hoe ze dat controleren?
Heel gemakkelijk,steekproefsgewijs.
Het is net zo als in het wegverkeer.
Ik weet dat wat ik nu schrijf,voor de luxe wagen rijder onbekend is.
Maar voor vrachtwagens niet.

Iedere Vrachtwagen vanaf 7,5 ton moet in het bezit zijn van een Eurovignet wil deze gebruik maken van de autosnelweg.(geld in een paar landen)
Als je deze niet hebt, mag je alleen rijden op autowegen en provinciale wegen, geen autosnelwegen.
Waar is het vignet verkrijgbaar? Internet en sommige tankstations bij grenzen.
Maaaarrrrr wie geen vignet heeft neemt het risico om gepakt te kunnen worden.
Controle daarop is niet groot,dus is de pakkans klein.

Bij de vignet voor doorvaart gast dat net zo.
Er gaat namelijk een dreiging van uit, indien je dit niet hebt,loopt je de kans om dat bla bla.
Dus koopt men een vignet , uit voorzorg.
In het verleden gold dat ook voor de motorrijtuigenbelasting.
Als je niet betaalde, kon je gepakt worden d.m.v. een camera auto langs de weg.
Omdat dat teveel rompslomp opleverde, heeft de belastingsdienst dat anders geregeld.
Het gaat nu via auto op kenteken zetten,en nu is moet de eigenaar zijn bsn nummer vermelden.
Kwokko, geloof me, je hoeft daar niet voor te betalen. Kan ook niet. De fout zit in het kaartje. Dat is te algemeen, en daardoor zou je dat er uit kunnen afleiden. En de Schellingwouderbrug is al ruimschoots binnen het vrijgestelde gebied.

Ik mag het hopen.
Maar ik denk het niet.
Amsterdam moet geld hebben, en gemeenten wringen zich in allerlei bochten , hoe en waarvan ze dat kunnen halen.
En Amsterdam heeft weer een "bron" aangeboord ,wie ze een pootje kunnen lichten.
En ze hebben wel ingeschat dat er niemand voor 49 euro een proefproces gaat beginnen om dat van tafel te kunnen krijgen.
"Een dief maakt in nood rare sprongen". :mrgreen:

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2023, 10:36
door quichot
Je Hoeft Daar Niet Te Betalen.
Met welk van deze zes woorden heb je moeite?

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2023, 10:53
door kajoe
het vaarwater van af het ijmeer de betonde geul dus via de sluis naar adam rijn kanaal is van rijkswaterstaat dus amsterdam heeft daar niets over te zeggen het ij vroeger was de geul van ijmuiden tot oranje sluizen en het adam rijn kanaal tussen de betonning een rijks vaarwater hoe het nu voor de stad langs is weet ik helaas niet ,.

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2023, 12:06
door Kwokko
quichot schreef:Je Hoeft Daar Niet Te Betalen.
Met welk van deze zes woorden heb je moeite?

Ik hoop voor heel plezier varend Nederland ,dat jij gelijk hebt.
Maar als ik de contouren die op het kaartje staan zo bekijk, dan vrees ik van niet.
Na 1 Januari zal er wel een nieuw kaartje uitkomen ,waarop ook Weesp staat vermeld ,zo schat ik in.
Maar We gaan het beleven.
Afwachten dus.

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2023, 14:33
door quichot
Deze toelichting staat op de site van Amsterdam

Een vignet is verplicht vanaf 1 januari 2022 voor het Amsterdamse binnenwater in alle stadsdelen. Dus ook op de volgende doorgaande vaarroutes:

Kost­ver­lo­ren­vaart, on­der­deel van de Staan­de Mas­t­rou­te
Nieu­we He­ren­gracht van de Am­stel naar het IJ. Het IJ zelf is uit­ge­zon­derd.


Ik denk niet dat het stukje IJmeer dat kennelijk tot het Amsterdamse binnenwater wordt gerekend een stadsdeel genoemd kan worden. Het staat dan ook niet vermeld als doorgaande vaarroute.

Re: Vrij spel voor elektrovaarders in Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2023, 18:42
door Kwokko
quichot schreef:Ik denk niet dat het stukje IJmeer dat kennelijk tot het Amsterdamse binnenwater wordt gerekend een stadsdeel genoemd kan worden. Het staat dan ook niet vermeld als doorgaande vaarroute.

Ik zie nu,na de site meer bestudeert te hebben ,dat er 2 soorten vignetten zijn.
Wij hebben het hier over " een vignet " , maar er zijn een Doorvaart vignet en een Binnenhavengeldvignet ( BHG-vignet)
De "Doorvaartvignet" kost 40 euro , in feite een transitievergoeding omdat je gebruik maakt van vaarwegen die Amsterdam toebehoren.
Wil je afmeren ,bv voor 1 nacht ,dan dien je te beschikken over een Binnenhavengeldvignet.. deze kost 49 euro.

Vaar je door ,dan kun je vrij varen vanaf het IJmeer naar bv de Oranje sluizen.
Ga je afmeren bij de Schellingwouderbrug bijvoorbeeld,dan dien je te beschikken over dat BHG- vignet,en dat geld dan wel voor het omlijnde gebied dat tussen het IJmeer en de Oranje sluizen ligt.

Daar zit het verschil Guido.

Amsterdam? U bent weer fantastisch duidelijk met uw info. :mrgreen: :mrgreen: