Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedachte.

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 15 Jun 2020, 09:58

Het geluid van een moderne snelloper kan niemand boeien denk ik (Althans in de watersport. Bij het wegverkeer ligt dat anders. Motorrijders vervangen de standaarddemper door een secuur kapot gemaakt exemplaar, en fabrikanten van bovenmodale dubbelloops auto's hebben geluidstechnici in dienst om de bestuurder met het uitlaatgeluid een Max Verstappenillusie te geven).

Bij langzaamlopers ligt dat anders. Daar mag ik graag naar luisteren. Soms heb je het geluk een sluis binnen te varen achter een schip met een direkt omkeerbare luchtstarter. Feest!
@Roelof, ik voer ooit mee op de Nedlloyd Westerkerk, en als op het Kielerkanaal gemanoeuvreerd moest worden liet ik me insluiten in de machinekamer. Dat insluiten moest, want heel die kathedraal werd op overdruk gezet. Dan werd die 18000 pk 6-cilinder Stork een keer of tien gestart en gestopt om het schip in de sluis te krijgen. Mooier wordt het niet. En inderdaad, in mijn kooi in de hut die ik deelde met de stagiair-stuurman was het heel geruststellend, die hartslag.

Maar we dwalen weer af.

Bij waterstofvoorstuwing is een schip, zelfs een relatief klein schip, in het voordeel ten opzichte van auto's, omdat er meer ruimte is voor de noodzakelijke opslag van H2. Bij de kleinste categorie jachten is dat vooralsnog een probleem, maar die kunnen dan weer prima met accu's toe.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jun 2020, 11:52

Eens, die langzaamlopers zijn fantastisch, vooral die echte oude Industrie, Stork, Kromhout 1/2 cilinders waar je de slagen kunt tellen.
Maar, ik moet zeggen dat ik de zware, gedempte dreun van de moderne motoren ook wel fraai vind.

Maar er gaat niets boven een stoomloc die met de lat tegen de nok en 80% vulling met 500ton aan de haak een helling op moet, vooral niet in een smal dal .....

En wat die motorrijders betreft .... tja .. profileringsdrang? frustratie? minderwaardigheidscomplex?
Loop je rustig tussen de tjilpende vogeltjes langs de Lek te wandelen, komt er weer zo'n aso over de dijk scheuren.
Of zit je rustig in je tuin en hoor je ze over de snelweg blazen .... 3km verderop ...
Terecht dat er steeds meer gemeentes zijn die juridische wegen zoeken om die lui te weren.

Maar we dwalen weer af, sorry
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor Kwokko » 15 Jun 2020, 12:42

R.C.Grootveld schreef:En wat die motorrijders betreft .... tja .. profileringsdrang? frustratie? minderwaardigheidscomplex?

Wat een vooroordelen Rob.
Ik proef meer de jaloezie van het niet hebben van een motor ,of een rijbewijs daarvoor.
Want zo mooi als jij de sound van een oude stoomloc vind ,bv de Big Boy (vind ik ook prachtig) ,maar zo even mooi vind ik het geluid van een Suzuki VS1400 Intruder ook mooi. Niet om te scheuren,want daar is dat ding niet voor gemaakt,maar om er heerlijk mee te cruisen.
Het is net alsof er een oude Brons motor in mini formaat in het frame hangt,als je de ploffen hoort.
Kwokko
 

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor Roelof » 15 Jun 2020, 13:28

Toch weer even terug naar het draadje en de aangevulde waterstof voortstuwing :mrgreen:

Waterstof zou natuurlijk mooi zijn mits het betaalbaar is en langs de waterkant te verkrijgen zou zijn. Maar komen we dan niet vergelijkbare risico's tegen als met benzinemotoren aan boord?
Ik heb altijd begrepen dat benzinemotoren weinig worden toegepast in jachtjes ivm het lage vlampunt en gevaar voor vluchtige, brandbare gassen indien zich een minimale lekkage zou voordoen.

Waterstof in pure form is ook niet brandbaar, net zoals benzine. Echter zodra deze stoffen ongecontroleerd verdampen en vermengen met de buitenlucht worden het brandgevaarlijke gassen welke als gevolg van het kleinste vonkje kunnen ontploffen.
Waterstof zal bij ongecontroleerde verdamping knalgas worden.

Of haal ik nu verschillende zaken door elkaar :roll: ?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jun 2020, 14:12

Kwokko schreef:Wat een vooroordelen Rob.
Ik proef meer de jaloezie van het niet hebben van een motor ,of een rijbewijs daarvoor.

Ik zie niet in wat er aan vooroordelen is. Is het niet gewoon de praktijk?
Waarom zou iemand willens en wetens overlast willen veroorzaken, anders dan om zich te profileren?

Ik jaloers op een motor(rijbewijs)?
Ik zou niet weten wat er nu zo fijn is aan motorrijden
Van top tot teen ingepakt, een helm op je kop waardoor je elk contact met de buitenwereld verliest en er vervolgens lol aan hebben om overlast en irritatie te bezorgen . . . .
En dan heb ik het nog niet over het ca 15x hogere sterftecijfer onder motorrijders tov automobilisten en de maatschappelijke consequenties ervan.

Wat die Big Boy betreft: Prachtige machine, maar ik heb hem nog nooit in het echt gehoord, dus kan er niet over oordelen.
Over het algemeen vind ik meer cilinders niet echt mooier klinken dan een 2C, zeker niet als het compounders zijn (wat de Big Boy volgens mij niet is).
Geef mij maar gewoon een 50 of een 94
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jun 2020, 14:16

Roelof schreef:Toch weer even terug naar het draadje en de aangevulde waterstof voortstuwing :mrgreen:

Waterstof zou natuurlijk mooi zijn mits het betaalbaar is en langs de waterkant te verkrijgen zou zijn. Maar komen we dan niet vergelijkbare risico's tegen als met benzinemotoren aan boord?
Ik heb altijd begrepen dat benzinemotoren weinig worden toegepast in jachtjes ivm het lage vlampunt en gevaar voor vluchtige, brandbare gassen indien zich een minimale lekkage zou voordoen.

Waterstof in pure form is ook niet brandbaar, net zoals benzine. Echter zodra deze stoffen ongecontroleerd verdampen en vermengen met de buitenlucht worden het brandgevaarlijke gassen welke als gevolg van het kleinste vonkje kunnen ontploffen.
Waterstof zal bij ongecontroleerde verdamping knalgas worden.

Of haal ik nu verschillende zaken door elkaar :roll: ?

Groet,
Roelof

Je hebt op zich wel een punt, ware het niet dat waterstof vele malen lichter is dan lucht en bij eventuele lekkage's vrij snel zal wegvliegen.
Dit itt benzinedamp, dat is zwaarder dan lucht en zal dus onderin de ruimte blijven hangen.
Verder is een gastank iha aanzienlijk sterker dan een tank voor vloeibare brandstof.
Ik heb een brandweerman ooit horen zeggen: "Ik blus liever een auto, waarvan ik weet dat er een LPG tank inzit, dan één met een benzine tank" ....
Mbt het gebruik van benzine motoren speelt ook bedrijfszekerheid een rol, een diesel is nu eenmaal minder storingsgevoelig dan een benzinemotor.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor bas » 15 Jun 2020, 20:39

Ik heb dat hele gevaarlijke gebeuren rondom benzine in jachtjes nooit helemaal begrepen, het is m.i. hetzelfde als koken/verwarmen op gas: als de installatie goed is is er niets aan de hand. Tuurlijk, als de installatie niet deugd is het minder vergevingsgezind maar zo ongeveer de hele snelle watersportvloot vaart op benzine. En ik weet de huidige stand van zaken niet maar in mijn tijd ( dit klinkt heel oud :? ) werden de snelle boten ook nog dikwijls omgebouwd naar LPG. Zie in die zin dan ook geen extra bezwaar voor waterstof.

Tja....en het sentiment voor verbrandingsmotoren. het is diepgeworteld denk/vrees ik. Ik luister ook graag naar de langzaamloper al is een dag ermee rond moeten varen een heel ander verhaal. Mijn liefde gaat dan eigenlijk meer uit naar een onvervalste V8, zeker als je ze naast horen ook elke klap kan voelen in de maagstreek.
Los van het geluid vind ik de mechaniek prachtig, tandwieltjes, palletjes, nokjes, vliegwieletjes ... Dat is iets tastbaars wat het voor een hoop mensen nog begrijpbaar maakt/houdt.
De watersporters op dit forum is ook het type ( om maar even te generaliseren) wat graag alles zelf aan de gang houd op zijn eigen bootje met beperkte middelen. Ik zie het bij mijn auto hobby, op mijn werk en op ons nieuwbouwproject....dat wordt een lastige opgave om die eigenschap vast te houden met de huidige techniek, laat staan de toekomstige techniek.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jun 2020, 22:01

bas schreef:Los van het geluid vind ik de mechaniek prachtig, tandwieltjes, palletjes, nokjes, vliegwieletjes ... Dat is iets tastbaars wat het voor een hoop mensen nog begrijpbaar maakt/houdt.

Daarom ben ik ook zo'n liefhebber van stoommachines, vooral stoomtreinen.

Dat lèèft, vooral als je het van heel dichtbij mee mag maken:
Voor je de vuurkist met 5 m2 brandende kolen, met je rug naar het open raam (-5 of 25), je kunt elkaar nauwelijks verstaan, alles rammelt, alles gaat met gebaren en gebrul als 'veilig', 'geel', 'afsluiten' .....
En ondertussen je het lepl.... scheppen . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor quichot » 16 Jun 2020, 14:24

Roelof schreef:Waterstof zou natuurlijk mooi zijn mits het betaalbaar is en langs de waterkant te verkrijgen zou zijn.

Zover is het nog lang niet. Toyota en Yanmar zijn net goed en wel bezig met een praktisch haalbaar prototype. Maar de geschiedenis leert dat dit soort ontwikkelingen doorgaans sneller gaan dan wij kunnen bevatten. Ik hoop het nog mee te maken.

Betaalbaarheid heeft altijd met produktieschaal te maken. Als dit soort units in massaproduktie komen giert de prijs omlaag. En goedkoper dan water als grondstof voor H2 kan haast niet. Nu wordt H2 hoofdzakelijk nog chemisch gemaakt, maar voor de hand ligt elektrolyse.
Daarvoor zijn wind- en zonnestroom bij uitstek geschikt, omdat produktie niet in de pas hoeft te lopen met vraag. Het gaat immers om produktie voor opslag, en niet om produktie voor gebruik, zoals nu met zonnecentrale of windturbine, als iedereen na zonsondergang de lampen aansteekt en het waait niet.
Dus de ene dag produceer je meer H2 per uur dan de andere dag, maar per saldo gaat de gemiddelde produktie continu door.

Roelof schreef:Maar komen we dan niet vergelijkbare risico's tegen als met benzinemotoren aan boord?

Ja en nee. Wat @Rob ook zei: H2 stijgt op, benzinedamp zakt, en vult geleidelijk de romp.
Maar het voornaamste verschil in risico met benzine zoals het vroeger ging, zit in de materiaalkennis anno nu. De kunststoffen en composietmaterialen waarmee H2-tanks gemaakt worden zijn botsings- en scheurproef, niet 100% star om vervormingen door beknelling op te kunnen vangen, en kunnen onwaarschijnlijk hoge drukken aan. Hetzelfde geldt voor appendages en leidingmateriaal, plus dat er nu state of the art beveiligingselektronica bestaat
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van diesel naar elektro in de toekomst, zomaar een gedac

Berichtdoor WilmarBoer » 10 Sep 2023, 14:18

Heeft er al eens iemand nagedacht over bijvoorbeeld een Renault Twizzy, Renault ZOE of andere elektrische auto 2e hands kopen, de aandrijflijn eruit slopen en in de boot inbouwen? Zou dat uberhaupt mogelijk zijn?
WilmarBoer
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 Sep 2023, 13:51
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast