Invoerrechten en BTW op producten uit China

Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Sep 2023, 11:57

Geachte forumleden,
Ik sta op het punt om 2 grote lithium ijzer accu's in China te gaan bestellen. De leverancier heeft een hele duidelijke Engelstalige website en ze richten zich ook op leveringen binnen de EU. Ik heb ook diverse malen contact met ze gehad en steeds zeer snel en in perfect Engels antwoord op mijn vragen gekregen. Bovendien heb ik een extra korting bedongen als ik 2 accu's koop. Op hun website stellen ze al heel duidelijk dat zij alle transportkosten, invoerrechten en belastingen voor hun rekening nemen. Desgevraagd hebben ze ook nog een keer in de berichtenwisseling bevestigd dat de overeengekomen prijs incl. alle bijkomende kosten zoals shipping en alle taxes etc. is en dat ik na bestelling/betaling alleen nog maar op de producten hoef te wachten.
Ik heb nauwelijks ervaring met zaken kopen in China maar ik weet dat je extra alert moet zijn. Vandaar mijn vraag: kan het inderdaad zo zijn dat de Chinese leverancier hier alle belastingen en invoerrechten voor zijn rekening neemt? Of loop ik toch de kans dat ik daar alsnog mee wordt geconfronteerd?
Alvast dank voor jullie reacties.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor elrenegado » 01 Sep 2023, 12:15

ja dat is mogelijk,

Bij sommige kan je bv aangeven dat de taxes van te voren betaald moeten worden.
Ik bestel ook nog al eens wat in de US, en vink dan het PrePay taxes vinkje aan,
nog nooit gezeik gehad ermee en producten binnen paar dagen in huis.

Maar tussen zeggen en doen zit groot verschil.
ook al heb jij op mail dat ze zeggen dat ze het voldoen, de douane heeft daar geen boodschap aan.
Je zal zelf dus even moeten checken of ze het ook echt daadwerkelijk doen
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Sep 2023, 17:37

Dank voor je snelle reactie. Ja, alhoewel ik van een paar Duitsers weet dat zij niets extra hoefden te betalen blijft dit toch een beetje een dilemma.
Ik ga nog even nadenken wat te doen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor Solita74 » 01 Sep 2023, 18:46

Eventuele invoerrechten moeten hier betaald worden en niet in China het kan zo’n zijn dat China korting geef terwaarde van de invoerrechten ,invoerrechten betaal je aan de deur (grens) en dat heb ik meegemaakt met een bestelling
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Sep 2023, 22:34

Solita74 schreef:Eventuele invoerrechten moeten hier betaald worden en niet in China het kan zo’n zijn dat China korting geef terwaarde van de invoerrechten ,invoerrechten betaal je aan de deur (grens) en dat heb ik meegemaakt met een bestelling

Klopt, zo werkt het ook normaal. Maar er zijn Chinese bedrijven die een magazijn binnen de EU hebben. De leverancier waarbij ik wil bestellen heeft een magazijn in Duitsland en in Polen. Dus wat ik vermoed is dat de zending eerst naar één van deze vestigingen gaat en van daaruit wordt doorgestuurd. Daarmee zou het dus formeel worden geimporteerd als het vanaf de grens naar zo'n magazijn gaat. En vanaf het magazijn naar mij toe is dan een transactie binnen de EU waardoor geen BTW en invoerrechten verschuldigd zijn. In Duitsland zijn mensen die ook accu's bij dit bedrijf kopen en deze vanwege het grote prijsverschil met bestellen in Duitsland gewoon in China bestellen en dan bij ontvangst niets extra hoeven te betalen.
Voor NL zou dat dan ook zo moeten werken, maar of dat in werkelijkheid ook zo is dat blijft een beetje een gokje.
Alleen is het prijsverschil vergeleken met een accu uit de EU dusdanig groot dat een gokje tot op zekere hoogte nog wel te nemen is. Ik overweeg nu om eerst eens één accu te gaan bestellen en dan te kijken hoe dat gaat. En als dat goed gaat pas de tweede te bestellen. Het enige nadeel daarvan is dat de tweede accu dan pas over 4-5 maanden geleverd zal worden. Maar goed, het is het één of het ander.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor bas » 02 Sep 2023, 11:17

Kun je rustig bestellen, dat is tegenwoordig allemaal wat beter geregeld. Als de webshop is aangemeld bij IOSS, en dat stellen ze wel als er BTW en invoerrechten op de factuur staan dan handelen hun het verder af met de douane en heb je gewoon een all in prijs waarvoor het thuis afgeleverd wordt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Sep 2023, 12:15

Dank je. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van IOSS gehoord. Dus weer wat geleerd.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor bas » 02 Sep 2023, 12:34

Ik ook niet hoor, naar wist dat er een en ander in veranderd was vrij recent dus ff nagekeken hoe het nu zat aangezien ik zelf ook nog wel eens wat van buiten de EU bestel.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Sep 2023, 16:04

Ik kon niet uitvinden of de leverancier gebruik maakt van deze regeling. De leverancier zelf zegt dat ze heel veel naar de EU leveren via hun warehouses in Duitsland en Polen en dat er dus echt geen kosten bij gaan komen. Ik geloof ze best maar met de douane is het slecht discussieren. Dus toch maar eerst zien en dan geloven. Dus ik heb vandaag eerst maar eens één accu besteld. Zodra die zonder bijbetaling en schade is afgeleverd ga ik de tweede bestellen.
Bedankt voor alle input. Ik laat tzt wel weten hoe het is afgelopen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Invoerrechten en BTW op producten uit China

Berichtdoor Michelr » 03 Sep 2023, 22:26

Welke type accu heb je besteld Felix?
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Volgende

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten