door Oeverloos » 12 Sep 2020, 20:32
Ervaringen als watersporter met GTL bij een Ford 2700 series:
De O -ringen en GTL HVO:
Bij de Ford 2700 series (met de dubbele fijnfilters) bevinden zich in het persgedeelte tussen de opvoerpomp en de hogedruk pomp rubber O-ringen. De aansluitingen van en naar de fijnfilter houder vallen hier dus ook onder.
Aan weerszijden van de koperen brandstofleiding vanaf de opvoerpomp zie je een trompetje met een rond dik rubbertje en een ringetje. Die worden door een bout die over de koperen leiding heen en weer kan glijden in het filterhuis vastgezet, zodanig dat deze bout het rubbertje met behulp van het ringetje opdrukt bij het trompetje zodat het rubbertje opbolt en niet kan lekken.
De van het filterhuis uitgaande persleiding richting de hogedruk pomp idem.
Deze O-ring rubbers van NBR nitrielrubber zetten uit bij conventionele dieselolie, zoals “bas” ook hierboven schrijft.
Rubbers kunnen krimpen bij GTL HVO en kunnen gaan lekken als ze oud zijn ( b.v. ouder dan 20 jaar zoals ik heb geconstateerd).
NBR nitrielnrubber werd gebruikt in oudere motoren voor de persleiding na de opvoerpomp (en ook rond de injectors van sommige oudere Bosch hoge druk pompen, zoals “Dark Side” hierboven schrijft). Vervanging is relatief eenvoudig. Ik heb dat (als amateur) zelf gedaan bij een Kubota uit 1999.
(N.B. tegenwoordig wordt in moderne motoren FKM viton of HNBR rubber O- ringen/pakkingen gebruikt dat niet meer reageert op brandstoffen en beter bestand is tegen veroudering).
Wat betreft het smerend vermogen van GTL HVO:
De CAV hogedruk pomp (van deze Ford) wordt door de motorolie gesmeerd, of via een aparte leiding, of bij de oudere modellen via de aanwezige motorolie in de pomp zelf.
De dieselolie wordt dus niet gebruikt om de pomp te smeren.
Het smerend vermogen van GTL is hier niet van belang. Bij testen blijkt dit smerend vermogen overigens ruim voldoende door de toevoegingen van de oliemaatschappij. ( zie bronvermelding hieronder).
Wat betreft de roet vorming bij GTL:
De observaties van “varg” hierboven, geven volgens mij een mooi beeld
De Ford 2700 series en de DAF 475,575,615 die nog altijd in veel oudere boten zijn te vinden, zijn professionele motoren die niet gedijen onder lage belasting met conventionele dieselbrandstof van een leven lang 1200 toeren draaien. Ze vervuilen, gaan roken en bouwen inwending koolafzettingen op.
In plaats van de beloofde 15.000 tot soms wel 30.000 uur, zijn ze met 5000 uur al aan revisie toe. En sommigen halen dat nog niet eens.
De uitlaat kan ook grotendeels dicht slibben door roet en dergelijke.
Dit geldt met name voor de uitlaatbocht tussen het spruitstuk en de rubberen uitlaatslang.
Het verdient aanbeveling om deze van tijd tot tijd te checken op doorlatendheid.
En ook of de bocht zelf niet doorgeroest is. Afkloppen met een ijzeren hamer geeft de juiste info.
Uit testen blijkt dat GTL HVO veel schoner verbrandt en dat kun je zelf ook makkelijk vaststellen als je een Ford of een DAF hebt en deze op GTL HVO laat lopen.
(Bij ons in Friesland werden vroeger de schepen met deze motoren wel met een lijn aan een grote paal gebonden en dan de hele middag op 2400 toeren in het werk gezet.
Aan het einde van de middag waren ze rookvrij en schoon gebrand.)
Wat “bas” vertelt over de belasting in zijn sleepboot in de dagelijkse praktijk is heel interessant. Ik ben zelf ook van mening dat je een scheepsdiesel langdurig laag kunt belasten, tenminste als je de motor maar regelmatig ook vol aan laat draaien.
Ik neem aan dat als de sleepboot van “bas” aan het werk is, er ook vol aan wordt gedraaid en de motor dus wordt schoon “geblazen”?
En dat gebeurt bij een levenlang pruttelen van de Ford’s en de DAF’s in de kanalen hier niet.
De brandstoftank en GTL HVO:
“Arjen9” verwijst naar een vtm artikel waar over GTL wordt gesproken. O.a. over de eigenschap dat GTL HVO sludge oplost die in de tank aanwezig kan zijn.
Dat is mijn ervaring ook. Bij het schip met de Ford is dat dit jaar ook gebeurd.
Het gevolg is dat je dieselolie vervuild raakt ( bruine flurry en zwevende friemels) en dat je filters vollopen. Dat is wel iets om bij stil te staan.
Zorg dus voor schone tanks en professionele voorfilters van 10 micron als je GTL HVO gebruikt, maar dat geldt natuurlijk ook voor conventionele diesel.
Probleem is vaak dat in heel veel oudere motorjachten de tanks geen mangaten hebben.
Als je de tank dan niet schoon kunt maken, kun je eventueel een turbine voorfilter met een grote doorzichtige bowl monteren, zodat je tenminste kunt zien wat er aan slush, flurry en friemels worden rond gepompt.
Het lijkt er op dat oudere motoren, juist door hun eenvoud, heel geschikt zijn voor GTL HVO, maar dat de rubberen O -ringen waarschijnlijk van NDR nitriel zijn gemaakt, dus kunnen verouderen, hard worden, verbrokkelen, krimpen en deze kunnen dus gaan lekken.
Mijn eigen ervaring met deze Ford is, dat deze op GTL stiller is, geen rook vertoont en prachtig loopt.
( bron: Grondig 4 2018 Vakblad voor ondernemers, blz 28 - 33)
Mvrg.
Oeverloos