Lekkage na GTL gebruik

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Marie Christina » 13 Sep 2020, 07:30

Dit topic teruglezend en voor mezelf samenvattend concludeer ik:
GTL is een prima product net louter voordelen.
Als je het maar niet gebruikt, want dat is niet goed voor je motor.

:geek:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 13 Sep 2020, 09:40

Ik neem aan dat als de sleepboot van “bas” aan het werk is, er ook vol aan wordt gedraaid en de motor dus wordt schoon “geblazen”?

Nee hoor, dan wordt de baas gek :lol: hoofdmotoren draaien zelden 100%, 1 tot 2 % van het totaal aantal draaiuren ongeveer en dat is dan meestal na een service. Generatoren is helemaal erg, die draaien doorgaans 15-20% en die krijgen we niet eens aan de 100%. Die moeten na een service ook wel eens vol belast worden, moeten we overal elektrische apparaten gaan lenen en dan nog halen we met hangen en wurgen 75% belasting.
Dat " schoonblazen" is leuk maar dat is doorgaans de uitlaat die schoonblazen.daar hoopt de roet zich op doordat de snelheid van de gassen te laag is. Daar vliegen de bonken roet dan uit. Een motor die inwendig vervuild is door roet+ onverbrande diesel daar stook je weinig aan schoon door hem even te laten werken. Da's meer voor het gevoel dan dat het daadwerkelijk iets uithaald.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Arjen9 » 13 Sep 2020, 09:47

Het reinigende vermogen van GTL heeft bij mij er voor gezorgd dat de tank er uit moest om schoongemaakt te worden en alle verstuivers stuk zijn gedraaid. Afwachten hoe het met de pomp is.

Alles is nu wel schoon en in theorie zou ik nu dus volledig over kunnen gaan op GTL maar het verhaal van het schraal draaien en polijstende zuigerveren schrikt me wel af.
Ook vraag ik mij af of het mengen van de 2 brandstoffen wel zo risicoloos is als dat beweert wordt. Komt bij dat als je het goed wilt doen dat je de timing van je inspuiting aan moet passen. En dat eenmaal gedaan kan je niet meer terug.

Gezien de ellende die ik nu heb tot een opengezaagd interieur aan toe om de tank eruit te krijgen denk ik niet meer lichtvoetig over de overstap naar gtl.
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 13 Sep 2020, 16:29

Maar hoe komt de vuiligheid uit de tank dan bij je pomp en verstuivers terecht? Dan zit/zat er qua filters al iets niet helemaal lekker.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2020, 17:47

bas schreef:Maar hoe komt de vuiligheid uit de tank dan bij je pomp en verstuivers terecht? Dan zit/zat er qua filters al iets niet helemaal lekker.

Ik weet niet wat jij leest,maar ik lees nergens dat bij Arjen9 de "vuiligheid van de tank bij zijn motor ,cq pomp en verstuivers is terecht gekomen".
Hij heeft het over de reinigende werking van GTL.
Dat is totaal iets anders.

Ik had er beter ook niet aan kunnen beginnen,heb nu ook een een 3kwart volle tank met h.o.h GTL/gewone diesel,maar ook een lekke pomp.
Schijnbaar zijn de oude rubberen afdichtigen niet bestand tegen GTL.
En ik heb ook al ergens gelezen,dat ook GTL niet vrij is van dieselbacterievorming.
Kwokko
 

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Arjen9 » 13 Sep 2020, 19:42

Of vuil de oorzaak is , of gtl , of domme pech m.b.t de verstuivers dat weet ik niet zeker. Afgelopen winter heb ik ze preventief laten controleren en toen waren ze goed bevonden. Nu 100 uur (gtl) later zijn ze allemaal fout. Omdat alles ineens tegelijk komt en ik zoekende ben naar een oorzaak verdenk ik de GTL maar anderzijds , wellicht zat er al iets fout en heeft de GTL de boel versneld aan het licht gebracht.
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Oeverloos » 13 Sep 2020, 22:41

Kwokko schreef:En ik heb ook al ergens gelezen,dat ook GTL niet vrij is van dieselbacterievorming.


Dat heb je gelezen in een onderzoek van Shell.
De uitkomst was dat er geen verschil is tussen GTL en conventionele diesel qua bacterie gevoeligheid als er sprake is van besmetting in combinatie met de aanwezigheid van water.
zie: http://www.compromisclub.nl/ctips/20141 ... _onzin.pdf

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2020, 22:59

Oeverloos schreef:........... in combinatie met de aanwezigheid van water.

Of ik dat bij de Shell gelezen heb,en dat er dan water aanwezig moet zijn,is mij niet bekend.
Sterker nog ,ik zou het vreemd vinden als daar water bij aanwezig moet zijn.
Waarom?
In tanks aan vrachtwagens zitten ook dieselbacterie-en bij gewone diesel,komt van de bio toevoeging zegt men,maar als daar water in die tabk zou zitten,zou de motor niet willen lopen.
De aanzuigbuis staat namelijk bijna op de bodem,of daaronder indien er een "pan" onder zit.
Je kunt zo'n tank namelijk tot op de bodem leeg trekken.
En aangezien water zwaarder is dan diesel,zal dat op de bodem liggen,met als gevolg aanzuiging van water.

Bij GTL zal dat niet anders zijn,want dat is ook lichter dan water.
Dus zuig je dan ook water via je aanzuig omhoog,met als gevolg een motor die niet lopen wil.
Kwokko
 

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 14 Sep 2020, 12:24

Ik weet niet wat jij leest,maar ik lees nergens dat bij Arjen9 de "vuiligheid van de tank bij zijn motor ,cq pomp en verstuivers is terecht gekomen".

Teruglezend denk ik dat die conclusie idd wat te voorbarig was.
wellicht zat er al iets fout en heeft de GTL de boel versneld aan het licht gebracht.

Dat was nu eigenlijk precies de nuance die ik bedoelde over het stukje van TVM. M.i. wordt daar net gedaan of gtl de schade veroorzaakt heeft maar dat is dus niet zo, die gladde voeringen zaten er al en door diesel en vuiligheid blijft dat werken en op gel wordt je gelijk met je neus op de feiten gedrukt.
ik zou het vreemd vinden als daar water bij aanwezig moet zijn

Bacterie leeft op water, niet op de brandstof zelf. Water/vocht in minuscule vorm zakt niet naar de bodem maar blijft door de brandstof zweven. Pas als die minuscule deeltjes samenkomen en groter worden zakken ze naar de bodem.of dat water/vocht nu in diesel of gel maakt voor de bacterie op zich niet veel uit, die leeft er net zo goed van, alleen in gtl zit minder vocht en trekt ook bijna geen vocht aan. Dat laatste is nu net het geouwehoer met ethanol (bio) dat onttrekt vocht uit de buitenlucht en daarmee ga je bacteriën van een voedingsbodem voorzien. Meer vocht=meer voeddingsbodem=meer bacteriën, als dat eenmaal om zich heen grijpt is er geen houden meer aan en die kans is bij (bio)diesel veel groter dan bij bij gtl.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Vorige

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten