Lekkage na GTL gebruik

Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Dark side » 29 Aug 2019, 15:25

Hallo mensen,
Ik heb weer een vraag en die is, ik tank nu een maand of 3 GTL prima spul en net zo duur als gewone diesel bij de bunkerboot t,o, IJsselmonde en bijna geen rook en roet meer van mijn oude Daf 615 B.J. 1969.
Maar nu na zo 60 uren varen lekt hij hevig GTL bij de brandstofpomp.
Het is een Bosch lijnpomp en daar waar de brandstof inspuitleidingen op de pomp aan gesloten zitten,daaronder zitten grondmoeren op de pomp met zo borgplaatje daar komt de brandstof tussen uit en dat lekt behoorlijk.
Wat moet ik nu doen, weer gewone diesel tanken of repareren (laten repareren).
Met vriendelijke groet, Jan , van de Dark side.
Dark side
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 26 Jan 2017, 20:44
ligplaats: Delft
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor zebigbos » 29 Aug 2019, 16:22

Ik heb zelf geen ervaring met GTL.
Maar het ligt voor de hand om eerst maar weer eens gewone diesel te proberen en te kijken.
Kans dat de lekkage dan weg is lijkt mij erg klein, maar goed, het is het makkelijkste te proberen.
zebigbos
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 22:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 29 Aug 2019, 16:33

(Laten) repareren. Terug naar "gewone" diesel werkt wellicht maar is uitstel van executie. Zodra in gewone diesel het percentage bio naar de 10% gaat verval je in hetzelfde gedoe als met GTL door te weinig / geen weekmakers. Landen om ons heen zijn al zover, voor NL zal het in 2020 dat percentage moeten zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Blacktoppie » 29 Aug 2019, 17:42

Ik begreep afgelopen vakantie van een pomphouder dat het niet zo zeer de gtl is die voor lekkage zorgt maar de jaren gewone diesel ervoor

In grote lijnen / jip en janneke taal wat het zoiets.
De gewone diesel zorgt er voor dat de rubbers in oude motoren gaan uitzetten en daardoor eventuele lekkage's afdichten. Door nu gtl te tanken krimpen die rubbers weer naar hun originele vorm en daardoor krijg je nu lekkage..

Please correct me if i'm wrong.

Overigens viel het met mijn indenor op dat ik met gtl max 2750 rpm kom draaien en toen ik van de zomer een volle tank( moest echt tanken) gewone diesel tankte ik opeens weer aan de normale max 2950 rpm kwam
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 931
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 18:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 29 Aug 2019, 18:03

Zo ongeveer ja. Eigenlijk is het probleem meer de rubber soorten die in oude motoren gebruikt werden. Die hebben de weekmakers uit "gewone" diesel nodig om wat uit te zetten waardoor ze goed afdichten. In GTL zitten die weekmakers niet dus kan dat rubbertje zijn werk niet goed meer doen. Nieuwere afdichtingsmaterialen hebben daar geen last van.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor eagle » 29 Aug 2019, 20:38

De aansluitpunten bovenop de lijnpomp zijn de persklephouders. Die zitten van boven in het pomphuis geschroefd. Ze worden twee aan twee geborgd. De hoge inspuitdruk wordt afgedicht door geslepen oppervlakken; dat lekt niet.
Maar het pomphuis voert opvoerdruk, die langs de schroefdraad zou lekken. Daarom is er voorzien in een O-ring, net boven de schroefdraad. Die O-ring lekt nu! Ze worden hard en afgeplat. Alleen vervangen helpt.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor stefan » 30 Aug 2019, 06:27

Hoi Eagle, zie jij daarin ook een relatie met het overstappen naar GTL door Topic starter?

Van bijvoorbeeld Yanmar weet ik dat zij GTL niet adviseren of ondersteunen vanwege mogelijke onvoorziene bijwerkingen.
stefan
 
Berichten: 394
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 30 Aug 2019, 07:36

Zou zomaar kunnen gezien de leeftijd van de DAF.

Voor automotoren zeggen ze dat motoren van voor 2000 risico lopen i.v.m. mogelijk gebruikt afdichtingsmateriaal, zie zelf niet in waarom dat voor scheepsdiesel anders zou zijn eigenlijk.
Maar nogmaals, hetzelfde verschijnsel ga je tegenaan lopen bij de brandstoffen met meer bio waar we op korte termijn heen gaan.

Voor wat betreft Yanmar: dat heet " kloten klaren" op zijn oud Hollands. Als de garantie van je motor af is niet te veel waarde meer aan hechten. Als je op de site van Yanmar Benelux kijkt staat er ook dat ze de effecten aan het onderzoeken zijn en dat ze de resultaten lang geleden binnen hopen te hebben.....het zijn niet de vlotste daar :roll:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Hooveld960 » 30 Aug 2019, 07:55

Dus als ik het goed begrijp gaan we vanaf 2020 waarschijnlijk allemaal last krijgen van brandstof lekkende motoren?
Een vraag van een leek.
1. Wat zijn dan de onderdelen die allemaal "gereviseerd " dienen te worden, dus de onderdelen waarin nieuwe rubbers geplaatst moeten worden, om van de lekkages af te komen?
- brandstofpomp
- opvoerpomp
- ..........
2. En wat zou dat grapje gaan kosten?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 09:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 30 Aug 2019, 08:05

Dus als ik het goed begrijp gaan we vanaf 2020 waarschijnlijk allemaal last krijgen van brandstof lekkende motoren?

Nee, vanaf 2020 gaat het gehalte bio naar 10% is de bedoeling ( in NL, België, Frankrijk en Duitsland zitten al aan dit percentage) en met dat percentage lopen oudere motoren net als met GTL het risico dat er lekkage kan ontstaan.
Dat alle motoren na 2020 gaan lekken is net even iets te kort door de bocht :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast