licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor antonjan » 22 Apr 2019, 09:32

Al jaren heb ik last van een licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot. Al jaren gezocht. Nieuwe schroef, speling op afstandhouder weggehaald, 15 jaar geleden nieuwe schroefas, lager. Kortom alles uitgeprobeerd. In de box de motor laten draaien, belast en alles klinkt goed. Dus ook onder druk. Alleen als ik ga varen begint bij een toerental van 1000 er een licht kloppend geluid hoorbaar te worden. Behoorlijk storend. Het geluid gaat langzamer dan de as draait. Als ik harder ga varen wordt het minder storend omdat de frekwentie omhoog gaat. Dan lijkt het weg te zijn, maar in dekverte hoor ik dat het er wel zit. Dus alleen als hij vaart!. Het geluid zit in buurt van de schroef/schroefafhouder. Wie heeft een suggestie wat de oorzaak kan zijn.
antonjan
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 09:14
ligplaats: Lelysatdhaven
info: Beneteau First 375, 1986. Nieuwe motor Yanmar 30 pk

Re: licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor broekerhaven » 22 Apr 2019, 09:42

Cavitatie
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor quichot » 22 Apr 2019, 09:50

Kan ook speling op de lagering van het roer zijn. Kort gezegd: het roer klappert een beetje. Dat zou kunnen verklaren waarom de frequentie van het kloppen afwijkt van het toerental. En uiteraard hoor je dat alleen tijdens het varen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Apr 2019, 11:00

antonjan schreef: Dus alleen als hij vaart!. Het geluid zit in buurt van de schroef/schroefafhouder. Wie heeft een suggestie wat de oorzaak kan zijn.


Waar je de vraag over stelt,is dat voor de boot uit eigen info,de Benetau zeilboot, of gaat het hier over een motorboot?

In geval van de Benetau,ga ik met Broekerhaven mee, Cavitatie .
Je schrijft dat je een andere schroef hebt gekocht.
Wat voor schroef?
Zelfde maar dan nieuwer?
Kleiner of groter.
3 of 4 blads.
Meer spoed,minder spoed.
Meer blad,minder blad.
Je roer daar denk ik niet aan,want dan zou je het ook moeten hebben,als je onder zeil vaart.
Maar niets is onmogelijk natuurlijk.
Noordvaarder
 

Re: licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor quichot » 22 Apr 2019, 13:34

Noordvaarder schreef: Je roer daar denk ik niet aan,want dan zou je het ook moeten hebben,als je onder zeil vaart.

Als je op de motor vaart is het roerblad aan veel heftiger wervelingen onderhevig dan wanneer je zeilt. Maar goed, het is maar een suggestie hoor, en het is makkelijk uit te sluiten door even aan het roerblad te schudden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor Klaver vier » 22 Apr 2019, 15:03

Ik denk Guido dat jouw conclusie niet zo gek is.
En Wiebren wie heeft het over een zeilboot?
Ik zit bij ons in de haven nog al eens lekker op mijn achterdek bootjes te kijken en dan komt er een schouwtje langs waarvan het roer vreselijk klappert,ik zou er gek van worden,maar elk jaar komt hij weer klapperend langs.
Misschien ben ik een zeikerd ( kop hem maar in Wiebren)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Apr 2019, 15:37

Klaver vier schreef:En Wiebren wie heeft het over een zeilboot?
Gr René ( klaver vier)

Als je nu eens een keer na dacht gochemert,voor je weer iets neerzet dat nergens op slaat,een Beneteau First 375 is een zeilboot,en geen motorboot in de zin,zoals die van jou waar je alleen maar mee kunt varen op de motor.

En heeft een motorboot doorgaans een "schroefafhouder" Rene?
Nee Rene,een schroefafhouder zit onder een zeilboot.
Bij een motorboot zit de schroef direct achter het achterste lager op de as waar deze uit de boot komt.
Bij een zeilboot komt daar ook de as eruit,maar deze is langer,en wordt middels een schroefasafhouder ,afgehouden van de romp van het schip.

Zie bij info van de vraagsteller,wat voor boot hij heeft.
In het vervolg eerst nadenken,en lezen wat voor info iemand over zijn vaartuig hier heeft neergezet.

Dit is een Beneteau First 375.
https://www.xboat.fr/3803-FIRST+375.html


@Guido:
Is niet onmogelijk dat het roer het is,maar vooralsnog opteer ik voor cavitatie,omdat bij een zeilboot het roer vaak verderop staat, i.p.v. direct achter de schroef.Maar nogmaals,uitsluiten kun je het niet.
Maar dan zou er verschil moeten zijn,tussen het varen onder motor,en alleen op zeil,en daar heeft de threadstarter niets over vermeld.
Maar Guido,eronder had ik toch geschreven, Niets is onmogelijk toch?
Noordvaarder
 

Re: licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor Klaver vier » 22 Apr 2019, 18:35

Hé Wiebren je hebt een keer gelijk,het is een zeilboot,en dat geef ik dan ook gelijk toe,zou jouw sieren als jij dat ook is deet.
Maar mooi dat je een keer gelijk hebt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor quichot » 23 Apr 2019, 08:39

Zoals je zegt. niets is onmogelijk Wiebren. Kennelijk is het hier niet zonneklaar waar dat geklop vandaan komt. Dan is het vinden van de oorzaak ook een kwestie van uitsluiten van opties. Kortom: wat is het niét? Dus rammel een keer aan dat roerblad, zou ik zeggen!
Nog even over dat verschil zeilen en motoren: onder zeil ontstaat stevige laterale druk op kiel en roerblad, waardoor mogelijke speling eruit gedrukt wordt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: licht kloppend bijgeluid bij onder motor varende boot

Berichtdoor antonjan » 24 Apr 2019, 13:48

Dank voor reactie.
Ik heb nagekeken wat Cavitatie is. Zou kunnen. Hoe verhelp ik dat. Andere schroef? Ik heb nu een schroef met twee bladen. Die heb ik vervangen door een nieuwe, zelfde, met TWEE bladen. Het geluid bleef. Logisch als ik de oorzaak bezie. Er zou dan een andere schroef met meer bladen gemonteerd moeten worden. Kan dat?

Groet Anton Jan
antonjan
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 09:14
ligplaats: Lelysatdhaven
info: Beneteau First 375, 1986. Nieuwe motor Yanmar 30 pk

Volgende

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten