Varen voor beginners, waar te beginnen?

Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor Angele_91 » 12 Feb 2019, 14:39

Hooi allemaal,

Allereerst, wat super fijn dat dit forum er is. Ik lees al een tijdje diverse forums op dit kanaal.
Echter is het mij nog niet gelukt om berichten te vinden over varen voor dummies.

Want dat is wat ik ben, ik wil graag meer leren over het varen en over het beginnen met varen.

Hebben jullie misschien advies voor mij waar ik moet beginnen?

Ook heb ik vragen over de aanschaf van een eerste sloepje.
Zo vraag ik me bijvoorbeeld af wanneer het de beste tijd is om een tweedehands te kunnen scoren. Zo dacht ik bijvoorbeeld dat dit in het najaar zou zijn, maar er heeft erg weinig te koop gestaan in de prijsklasse die ik zoek.

Ook zie ik geregeld een topcraft uit het jaar 2000 te koop staan, dit lijkt me een prima bootje voor in en rondom Enkhuizen re gaan varen. Alleen vragen ze er meer dan 2500,- euro voor. (Excl motor enzo)

Is dit een schappelijke prijs? Gezien ze nieuw verkocht worden voor 6200,- euro?

Alvast onwijs bedankt voor iedereen die op mijn bericht willen reageren. En als hier al eerdere forums over zijn gemaakt, dan lees ik die raag en spijt het mij dat ik hiervoor een nieuw onderwerp heb gemaakt.

Groetjes angele
Angele_91
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 14:22
ligplaats:
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor PatrickD » 12 Feb 2019, 17:00

Hoi. Het makkelijkste is de handleiding downloaden: watersport met een sloep voor beginners ;)

Nee die bestaat gelukkig niet. Het is zoals zoveel hobby’s of wat dan ook begin zoals jij denkt dat het goed is. Probeer vervolgens te leren en je in te lezen als je specifieke problemen tegen komt. Ik raad je aan je te verdiepen in het vaar bewijs (deel 1). Dit heb je officieel waarschijnlijk niet nodig maar hierin leer je enorm veel over varen etc. En het is tenslotte toch makkelijk dat je weet waarom er borden staan, boeien liggen en wat je moet doen bij een sluis of bij het binnenvaartschip wat je tegemoet komt.

Als het mogelijk is, is huren in het begin slim. Gewoon eeen paar keer een sloepje huren. Zo kun je met verschillende modellen proef varen en de plussen en minnen ervaren (binnenboord of buitenboord motor, inrichting, afwerking, vaareigenschappen). Daarnaast hoop ik dat de verhuurder je ook helpt bij de basis principes.
Mocht je zelf iets kopen: ga dan vooral veel varen. Ga op openwater leren sturen (ook achteruit varen) en ga vervolgens in de haven eens een praatje maken. Er is altijd wel iemand die je kan helpen bij het leren varen of technische dingen.
Kortom vaarbewijs halen en de rest vooral gewoon doen. Tip; ga vooral rustig te werk. Vaar met weinig snelheid in havens en oefen met aanleggen. (Dit lijkt heel sullig maar is een stuk minder sullig dan plankgas je boot en eventueel die van je buren beschadigen.)
PatrickD
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 16:44
ligplaats: Harderwijk
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor quichot » 12 Feb 2019, 17:44

Zeker verstandig, wat Patrick zegt.
Ik zou niet beginnen met je gelijk al vast te bijten op een bepaald type sloepje.
Denk eerst 's na over wat je eigenlijk van varen verwacht. Wat zie je je doen? dagje uit met mooi weer en picknickmand? Lang weekend weg, dus toch iets met een kajuitje? Zeilen? Motorjachtje? Beide?
En je moet je boot toch ook ergens stallen, dus steek je licht 's op bij jachthavens in de buurt. Ga daar 's praten, er ligt namelijk veel meer te koop dan wat op Marktplaats staat. Havenmeesters weten dat meestal wel.
Kortom, begin bij de basis voordat je prijzen gaat vergelijken. Als je je gaat oriënteren zou je zomaar een heel ander bootje kunnen gaan kopen dan waar je nu aan denkt!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor Marie Christina » 12 Feb 2019, 20:11

En mócht je besluiten een boot voor jezelf te kopen, doe dat dan ná het seizoen.
Nu, zo vlak voor het seizoen, liggen de tweede hands prijzen hoger.
Na het seizoen willen de meeste eigenaren maar wat graag van hun schip af, voordat ze weer moeten gaan betalen voor allerlei zaken.
(Verzekeringen, winterstalling, ligplaats etc.)

In het voorseizoen bepaalt de verkoper de prijs (tot op zekere hoogte uiteraard) en in het naseizoen de koper.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Feb 2019, 21:25

Ik sluit me volledig bij Guido aan . . . .
Vraag jezelf eerst goed af wàt je met je boot wilt gaan doen en op basis daarvan wordt bepaald wat voor soort boot het meest geschikt is voor je.
Pas dan gaan kijken welk model/type aan die 'specificaties' voldoet.
En Marktplaats zou niet de eerste bron zijn waar ik zou gaan zoeken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor Angele_91 » 12 Feb 2019, 22:15

Onwijs bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!

Het is misschien niet nodig, maar het bevestigd wel dat het niet verkeerd is om te gaan leren voor vaarbewijs 1. Omdat het niet persee nodig is hier zolang je niet met bootje vaart met meer dan 10pk, wordt er toch veel gezegd dat je vaarbewijs nergens voor nodig is, maar ik denk dat mij misschien alvast wat basis kennis geeft. Dus toch bedankt voor de tip. :)

Afgelopen zomer hebben we zo nu en dan met een oud zeilbootje gevaren(mast was er al af en zat een motortje aan). Dit vaarde niet zo fantastisch. En een dagje meegevaren met sloepje van ouders van vrienden, dit vond ik wel erg mooi met een stuurtje enzo. Al had dat bankje wel wat dieper mogen zijn, erg korte rugleuning.

Naja goed, op basis van deze ervaring lijkt het me prachtig om een sloepje aan te schaffen met een stuurtje voor 5 a 6 personen. Wat zijn jullie tips voor sites waar ze tweedehands sloepjes aanbieden?:)

Groetjes Angele
Angele_91
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 14:22
ligplaats:
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor Marie Christina » 12 Feb 2019, 23:33

Ik mag graag rondneuzen op botentekoop.nl
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Feb 2019, 00:43

Angele_91 schreef:Het is misschien niet nodig, maar het bevestigd wel dat het niet verkeerd is om te gaan leren voor vaarbewijs 1. Omdat het niet persee nodig is hier zolang je niet met bootje vaart met meer dan 10pk, wordt er toch veel gezegd dat je vaarbewijs nergens voor nodig is, maar ik denk dat mij misschien alvast wat basis kennis geeft.

Laat ik beginnen met even een misverstand uit de weg te halen:
Of je een VB nodig hebt heeft niets met het aantal PK's te maken, maar met de lengte en/of Vmax van het schip.
Ik vaar met 85 PK en heb geen VB nodig (althans niet voor NL, D en F daarentegen wel degelijk), met een klein rubber (bij)bootje met 8PK haal je al snel 20kmh en ben je dus VB plichtig.

Een VB-1 cursus kan nooit kwaad, zo leer je er een aantal zaken die in de praktijk verdomde handig kunnen zijn omdat je begrijpt waarom het zo is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor Gruttepier » 13 Feb 2019, 09:33

Anders dan de merknaam doet vermoeden is er weinig top aan de Topcraft. Het zijn Poolse sloepen, staat garant voor een goedkopere bouw en dat merk je aan alles.
Niet dat het erbarmelijk slecht is maar het is gewoon voelbaar.

Wil je iets degelijks en kwalitijt puur sang, zoek op Ryds of Crescent. Ze dragen niet de naam sloep, zijn daardoor goedkoper, maar overnaads en goedgekeurd voor de zee.
Dat maakt deze boot 100x meer sloep dan het Poolse grut wat de naam sloep draagt.

Ook Rana is oersterk, velen hebben een kajuitkap maar zijn demontable waardoor je een zee aan ruimte krijgt.

Overigens is een vaarbewijs leuk, je leert theoretisch e.e.a maar het is niet zalig. Door te varen leer je, en gewoon een combinatie die onder de 20 kmph blijft. Maar dat is makkelijk haalbaar met de meeste sloepen.
Succes
Gruttepier
 

Re: Varen voor beginners, waar te beginnen?

Berichtdoor quichot » 13 Feb 2019, 10:27

Marie Christina schreef:In het voorseizoen bepaalt de verkoper de prijs (tot op zekere hoogte uiteraard) en in het naseizoen de koper.

Op zich klopt dat, maar het gaat daarbij niet om tientallen procenten. Verkopers bijten zich vast in de fictieve waarde die hen is voorgespiegeld, en die handhaven ze ook zo veel mogelijk in het naseizoen.
De kosten die de verkoper bespaart op verzekering, onderhoud en liggeld in de winter komen dan ten laste van de koper, dus die korting is vestzak broekzak. Bovendien kan de koper het eerste halfjaar niks beginnen met z'n bootje.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten