Pagina 1 van 1

Vraag over perkins motor

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017, 16:02
door Tally
Hallo forumleden ik heb een vraag over een perkinsmotor.
De motor liep stationair en begon plots in een keer enorm te roken en met veel lawaai tot stoppen gebracht.
Eerst de verstuivers laten controleren, op aanraden van monteur. Weer gemonteerd en gestard motor heeft gelopen maar bij ineens gas geven weer rook en zat dieselolie door koelwater ( water gekoelde uitlaat) .
Nu de vraag: is het mogelijk dat het door een defecte brandstofpomp komt. Ik hoop dat u er uit komt.

Re: Vraag over perkins motor

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017, 18:35
door eagle
Heeft de motor een zg Starting aid (Starthulp) in het inlaatspruitstuk?

Gr, Eagle

Re: Vraag over perkins motor

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017, 19:05
door Tally
Eagle dat klopt

Re: Vraag over perkins motor

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2017, 06:21
door Georges
Indien het een 4108 betreft kan de voorgloeiing blijven lekken , zoals Eagle al suggereerd .

Re: Vraag over perkins motor

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2017, 18:18
door eagle
Over Starting-aid bij Perkins:

Een Starting-aid is een voorziening die het koud starten van een dieselmotor verbetert.

Om te starten dient de compressie-eindtemperatuur hoog genoeg te zijn om de ingespoten brandstof te laten ontbranden.
De lucht compressie zorgt voor een sterke temperatuurstijging, meestal zo,n 200 gr. De eind-temperatuur is dan de buitenlucht temperatuur plus ca 200 gr.
Dat levert bij 20 gr lucht temp. een eindtemp. op van zo,n 220 gr.
Als de buitenlucht temp laag is zal de eindtemp ook lager zijn, en wordt dan te laag om de ontbranding te starten; Motor start niet!
Het voorverwarmen van de aangezogen lucht helpt dan goed.
Hiertoe is er een klein brandertje in het inlaatspruitstuk gemonteerd, gecombineerd met een elektrisch gloei-element. Het brandertje krijgt diesel van de opvoerpomp.
De opening van de brander is in normale omstandigheden dicht, dus geen vlam. Het klepje hiervoor kan ge-opend worden door een messing stift. Die is bij kamertemperatuur net iets te kort om te openen.
Als de gloeispiraal wordt ingeschakeld, wordt die gloeiend heet, en verwarmt het stiftje, zodat het uitzet, en het brandertje open drukt. Als er dan aansluitend gestart wordt, gaat de opvoerpomp werken, en spuit er diesel uit het brandermondje, tegen de roodhete gloeispiraal, waardoor die diesel in brand vliegt.
Omdat de motor draait (op de startmotor) zuigt hij lucht op, maar tevens zuigt hij de vlam van de Start-aid op. Hierdoor wordt de begintemp in de cilinder hoger, en daarna dus ook de compr. eindtemp: De motor start!

Na weer uitschakelen van de gloeispiraal koelt het stiftje snel af door de erlangs stromende aanzuiglucht, waardoor het krimpt,en zo het brandertje uit doet...

Als het afsluiten van het brandertje niet goed gaat, inhaleert de motor behalve lucht ook diesel! Dat geeft de verschijnselen die tally beschrijft.... (vaak gezien).

Test: Diesel leidinkje afkoppelen en tijdelijk afpluggen.

Gr, Eagle

Re: Vraag over perkins motor

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2017, 23:52
door vuuren1
Vlamstartinrichting..

Re: Vraag over perkins motor

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2017, 14:45
door Tally
Heren hartelijk bedankt voor de gegeven oplossing hier ga ik mee bezig.