Pagina 1 van 2

Elek; opvoerpompje

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2017, 22:14
door Dark side
Goedenavond,
Mijn vraag is kan je een mitsubisi 3 cil dieselmotor die nu draait met een elek; opvoerpomp ook laten draaien zonder zo pompje als je de tank hoger plaats dan de motor?
Bij voorbaat dank Jan.

Re: Elek; opvoerpompje

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2017, 22:51
door Amersfow
waarom zou je dat willen?

Re: Elek; opvoerpompje

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017, 03:06
door vuuren1
Ja, als de statische druk het maar wint van de weerstand van filters etc.

Re: Elek; opvoerpompje

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017, 03:20
door Wolf1
Dat ga je helemaal niet willen !
Tijdens het draaien van de Mitsubishi geeft de lekolie van pomp elementen een smeerolie verdunning !
Door met een hoog liggende tank te gaan werken is dit probleem 7/24, niet iets om aan te raden.
Gr, Wolf1

Re: Elek; opvoerpompje

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017, 13:14
door Dark side
Bedank jongens voor de snelle reacties dan hou ik het maar bij het oude en zet toch het opvoer pompje er tussen met een nieuwe kunststof brandstoftank,
Groet Jan.

Re: Elek; opvoerpompje

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2017, 08:18
door swblom
Goedemorgen Wolf1,

Kun je jouw reactie in iets meer woorden uitleggen? Ik ben niet zeker of ik je begrijp. Is het aan te raden om het opvoerpompje te handhaven vanwege een grotere dieseldoorstroming? Of is er een reden om nooit een brandstoftank op een hoger niveau te hebben?

Alvast bedankt!

Re: Elek; opvoerpompje

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 02:29
door vuuren1
Wolf bedoelt dat als er altijd statische druk vanaf een bovengelegen tank is dat er dieselolie via de brandstof plunjers doorlekt naar het motorcarter.
Dat verdunt de smeerolie.
5% dieselolie in smeerolie verdunt de smeerolie met 50% en dat is niet zo best.

Nu is het zo dat dat bij een goede motor (en met name een goede brandstofpomp) die lekkage zeer (en dan ook zéér) minimaal is.
En wel zodanig minimaal dat ik mij er (gemiddeld gezien) geen zorgen over maak.
Immers, in allerlei andere configuraties zou er dan ook afloop zijn waardoor de motor bijvoorbeeld moeilijk zou kunnen starten.

Een hoger gelegen tank maakt alles wel erg eenvoudig en vraagt geen opvoerpompjes die mogelijk ook storing kunnen geven.
Een eenvoudig kogelkraantje er tussen sluit het doorlek probleem naar het carter ook uit.
Als we het kogelkraantje uitputtend gaan analyseren kan het zomaar zijn dat die ook iets doorlaat.

In het voorjaar motorolie verversen is altijd een goed idee en dan wordt de motor weer in bedrijf genomen.
Dan is er meteen geen sprake meer van smeerolie-verdunning en kan je zonder zorgen op pad.

En als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauwe pet..

Re: Elek; opvoerpompje

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 19:33
door broekerhaven
En zo is het wel te begrijpen voor iedereen ;)

Re: Elek; opvoerpompje

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 20:35
door swblom
Bedankt voor de uitleg. Ik ben net bezig met een nieuwe brandstoftank die hoger dan de motor komt. Dat nu nog omgooien is heel erg drastisch. Hoop dus maar dat Wolf te pessimistisch is....

Welke draad moet waarna toe

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2017, 22:18
door Dark side
Goedenavond daar ben ik weer het gaat over dat elek; opvoerpompje, hoe sluit ik dat elektrisch aan? Ik heb een draad aan de massa en waar gaat dan die andere draad naar toe Het gaat hier om een Mitsubisi 3 cil; diesel motor met een 12 volt transistor fuel pump jidosha kiki
Nou ik kom er niet uit dus ik hoop dat jullie kunnen helpen Alvast bedankt. Groet, Jan.