Pagina 1 van 2

Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2017, 22:35
door Dark side
Halo ik ben Jan en ik ben nieuw op dit forum.
Mijn vraag ik heb een soort autoboot met de motor voorin staan het is een daf 615 met een droge uitlaat.
Die ga ik vervangen voor een watergekoelde uitlaat van Vetus 90 m/m dia ik heb al een waterlock en een zwanenhals
Nu is mijn vraag in plaats van 6 meter dure slang van Vetus te kopen kan ik dat ook doen met 6 meter kunstof PP buis die kan ook 100 graden hebben en kost in verhouding een schijntje of moet het een RVS buis worden.
Wie heb er een goed oordeel over dit onderwerp. bij voorbaat dank groet,Jan

Re: Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2017, 01:51
door vuuren1
Geen probleem als je alles volgens de (natuurkundige) regeltjes installeert.

Een temperatuuralarm is aan te bevelen voor het geval dat bv het wierfilter verstopt raakt.
Anders zakt de buis zomaar in elkaar.

Re: Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2017, 08:23
door Amersfow
Ha, heb ik eens gehad; tijdje geen/weinig koelwater aangezogen. Het kunststof Vetus bochtje gesmolten en 20cm water in de boot. Niet echt fijn.

Re: Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2017, 19:55
door hemmes
Waarom vervangen voor een natte uitlaat er is niks mooiers dan een droge uitlaat geen gezeur met impellers extra pomp en wierfilters en altijd vaarklaar ook s winter s als het systeem goed is geïsoleerd en goed gedempt zal ik het lekker zo houden hoor vgr

Re: Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2017, 21:18
door Dark side
Hoi Re,
ja weet je ik heb al een buitenwaterpomp en een interkoeler op de motor zitten maar wel met een droge uitlaat en de motor staat helemaal voorin de boot dus loopt de uitlaat onder het gangboord achter de betimmering door naar de spiegel en dat ruik je goed binnen als hij goed warm is.
Dus lijk mij een watergekoelde uitlaat beter.
Groet, Jan.

Re: Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2017, 22:00
door Klaver vier
Kan je met de watergekoelde uitlaat wel genoeg afschot krijgen nu zit hij immers onder het gangboord.
Een watergekoelde uitlaat zou dan waarschijnlijk veel lager moeten komen.
Ben benieuwd of je dat gaat lukken
Gr René ( klaver vier )

Re: Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2017, 10:16
door Marie Christina
Dark side schreef:Hoi Re,
ja weet je ik heb al een buitenwaterpomp en een interkoeler op de motor zitten maar wel met een droge uitlaat en de motor staat helemaal voorin de boot dus loopt de uitlaat onder het gangboord achter de betimmering door naar de spiegel en dat ruik je goed binnen als hij goed warm is.
Dus lijk mij een watergekoelde uitlaat beter.
Groet, Jan.

En wat ruik je dan?
Is het de uitlaat?
Zijn het uitlaatgassen? Dat hij ergens lekt. (Denk het niet, aangezien je zegt dat je het pas ruikt als hij goed warm is.)
Of wordt het materiaal van de betimmering warm zodat je dat ruikt?

Het doet mij er een beetje aan denken dat het tijd wordt om de isolatie om je uitlaat te vervangen.
Stuk goedkoper dan je hele uitlaat vervangen.
En je hebt alle voordelen van een droge uitlaat nog.

Re: Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2017, 10:35
door Klaver vier
De isolatie van bijv. glasband ruik je bijna altijd,het nadeel van het spul is dat het als het ware vocht aan trekt,als de motor een poosje niet gelopen heeft,en je laat hem dan weer draaien komt er altijd damp van af ( en dat stinkt)
Uitlaat gas zal het niet zijn,de uitlaat is immers geisoleerd.
Normaal zou ik zeggen een droge uitlaat is een voordeel,maar als hij de hele boot door moet is het een groot nadeel

Re: Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2017, 21:16
door vuuren1
Als er redelijk vermogen wordt gedraaid wordt die (geisoleeerde) pijp tussen de 300 en 500 graden celcius.
Dat stinkt..

Re: Droge uitlaat vervangen

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2017, 23:18
door Dark side
Bedank voor de reacties, groetjes Jan