renigen van gecementeerde watertank

renigen van gecementeerde watertank

Berichtdoor Peet Sw. » 09 Apr 2016, 20:00

Nu het nieuwe vaarseizoen eraan komt moet ook de watertank gereinigd worden.
Nu is deze door de vorige eigenaar (mijn vader) gecementeerd. Hij monteerde elk nieuwe seizoen een nieuw waterfilter en spoelde het watercircuit meerdere malen door. Mijn ouders dronken het water zo uit de kraan en zijn nooit ziek geworden.
Nu heb ik daar een klein beetje mijn bedenkingen over omdat onze kleinkinderen ook mee gaan en zij misschien meer vatbaar zijn dan wij volwassenen. En zou graag ervaringen van jullie willen horen hoe jullie het aanpakken.
Ik heb nog even daar de Combikruiser op 23April het water in gaat en we op koningsdag terug naar de thuishaven (Lith) gaan.

Bvd Peter en Maya
Gebruikers-avatar
Peet Sw.
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 02 Mrt 2016, 20:46
ligplaats: Lith
info:

Re: renigen van gecementeerde watertank

Berichtdoor Marie Christina » 09 Apr 2016, 20:08

Cementeren is in de zeevaart lange tijd de gangbare manier geweest om watertanks te conserveren.
Ik heb de tanks zelf regelmatig gecheckt en waar nodig aangesmeerd tijdens mijn zeecarrière.
Ik weet niet hoe lang het geleden is dat de tank gecementeerd is, maar als hij een paar maal vol, leeg en weer vol geweest is kan je het water echt gewoon drinken.

Voor de komst van allerlei kunststoffen als epoxy etc. werd cement zelfs in aquaria gebruikt om ornamenten vast te zetten.
Mits goed uitgewaterd is cement veilig en vissen hadden er dan ook geen last van.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: renigen van gecementeerde watertank

Berichtdoor vuuren1 » 09 Apr 2016, 22:30

Het is een oude en beproefde methode voor het conserveren van stalen drinkwatertanks.
Cement is alkalisch wat roest voorkomt.

Veel mensen beweren dat je een dergelijke tank ieder jaar moet inspecteren en bijwerken.
Mijn eigen ervaring is dat ik er gerust 5 jaar tussen kon laten zitten.

Dat was een dubbele bodem tank, dus relatief koel en het water was altijd even fris (en gewoon drinkbaar).
Bacteriën groeien graag bij hogere temperaturen in een tank (dan is een losse tank een groter risico en zeker als de tank in de motorruimte zit...).
Tevens is het leidingnet (materiaal, lengte en omstandigheden) een variabele factor die in meer of mindere mate van invloed is op vervuiling/besmetting.

Vrij recent is er hier een uitgebreid topic geweest over dit onderwerp en ook over de beste ervaringen van toevoegingen.
(doe er je voordeel mee)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: renigen van gecementeerde watertank

Berichtdoor varg » 09 Apr 2016, 23:23

Kijk hier http://www.vaartips.nl/tipd.htm#drinkwater ook even. Let vooral op de CEM1 code!
We hebben op ons oude schip jaren uit een gecementeerde tank van 1000 liter gedronken, ook na een winter overstaan.
Na een paar jaar eens van binnen bekijken, losgelaten stukken afsteken en bijelkaar vegen en opnieuw cementeren. Voor een stalen tank is er niets beters.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: renigen van gecementeerde watertank

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2016, 00:28

Vroeger was alle veel beter...

Er zijn inmiddels veel betere middelen beschikbaar waar je minimaal 10 jaar geen omkijken naar hebt.
Dan hebben we het over epoxy voor drinkwatertanks (let wel op allerlei goedkeuringsnummers en codes zodat je er geen vergif in smeert).
Als je over zou willen stappen naar een epoxy dan moet de staalplaat gestraald zijn en dat is bij een oude tank praktisch geen (logische en betaalbare) optie.

Dus..
Als ik een oude tank tegen kom waar al cement inzit en hier en daar wat loslaat én er wat roest te zien is dan zou ik het zeker bij cement houden.

Mijn eerste boot was toen ik hem kocht 30 jaar oud (met fors achterstallig onderhoud).
Dubbele bodemtank gecementeerd (zeker 10-15 jaar niet in gekeken).
Gelukkig zat er een voldoende ruim inspectie deksel op de tanktop en bleek de toestand mee te vallen.
Wat krabben en alle mogelijk losse deeltjes wegsteken, schoonmaken en weer behandelen met cement (eerst verdund om overgangen van afgebrokkelde stukjes te vullen en daarna helemaal en wat dikker aanbrengen).
Na 1 jaar gecontroleerd: Prima.
Na 5 jaar: Nog prima.
En later ook nog (deze boot 17 jaar in bezit gehad).

Je eerste indruk is dat cement voor geen meter is te smeren met een kwast, dat klopt.
Dat het cement (een grofstoffelijk papje) dan een effectief middel tegen roest is geloof je ook niet (maar het werkt wel).
Het ervaart als het proberen bagger met zand op een stalen oppervlak te moeten verdelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: renigen van gecementeerde watertank

Berichtdoor quichot » 10 Apr 2016, 09:21

Bij mij aan boord staan de ultieme 'gecementeerde' tanks: ze zijn namelijk uit één stuk gestort van beton. Alleen het betonnen deksel ligt er los op. Wanddikte 7 cm. Nog nooit (als in 38 jaar) iets aan gedaan. Altijd fris en helder drinkwater.
Nu heb ik wel eens gehoord dat het cementeren niet in de eerste plaats bedoeld is om het staal te beschermen, misschien ook, maar dat het vooral gaat om de katalytische wisselwerking van de silicaten uit het cement met het water, waardoor dit fris blijft.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: renigen van gecementeerde watertank

Berichtdoor kajoe » 10 Apr 2016, 09:40

als een tank goed is gecementeerd en er voldoende waterglas doorheen kan het heel lang goed blijven ,wij moesten het van de drinkwaterdienst in Amsterdam iedere 5 jaar doen ,een goede reden om de tank ook schoon te maken ,soms wat groene wieren en wat schilfers cement ,dan maar met je emmertje en stoffertje er in en opnieuw in de saus ,1 x de tank vullen met water en chloor of natron loog wat je van de dienst kreeg tegen betaling 12 uur staan laten ,en leegmaken ,daarna opvullen en klaar voor gebruik .
bij mijn luxe motor had ik de tank ,deze was in her voorschip gewoon op het scheeps ijzer ,het zelfde behandeld ,na 10 jaar zag het er nog prima uit ,wel ieder jaar voor het varen begon de tank gereinigd met natron loog .
dit goedje heb ik vroeger ook vervoerd met een tanker van het roergebied naar de biesbos waar het in de waterbekkens verdween om het drinkwater te reinigen .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: renigen van gecementeerde watertank

Berichtdoor Peet Sw. » 10 Apr 2016, 13:21

Heren bedankt voor deze info. Mijn ouders hebben dit ook tegen mij gezegd maar ze zijn nu beide 82 eb zitten er vaak naast (jullie begrijpen wel wat ik bedoel). Mijn pa heeft de watertank 2 jaar geleden nog opnieuw gecementeerd dus ga ik dit nu niet doen en volgend jaar krijgt hij een controle van mij.

Groetjes Peter en Maya
Gebruikers-avatar
Peet Sw.
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 02 Mrt 2016, 20:46
ligplaats: Lith
info:


Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten